وزرای خارجه ایران و بریتانیا در نیویورک با یک دیگر دیدار کردند

ویلیام هیگ و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه بریتانیا و ایران روز دوشنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند. ویلیام هیگ گفته است اگر ایران با برداشتن گام‌های ملموسی به نگرانی‌هایی بین‌المللی پاسخ دهد، فرصت برقراری روابط سازنده میان دو کشورهم فراهم می‌شود. در پی حمله دانشجویان بسیجی به سفارت بریتانیا در تهران در آذرماه سال ۹۰، دولت بریتانیا روابط دپیلماتیکش را با ایران قطع و سفارتش را در تهران تعطیل کرد. همچنین به‌دستور دولت بریتانیا، سفارت ایران در لندن نیز بسته شد. اما پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و ابراز تمایل او برای تعامل با غرب، مقام‌های بریتانیا نیز با استقبال از آن، خواستار دیدار وزیران خارجه دو کشور شدند.

وزرای امور خارجه ایران و بریتانیا برای اولین بار پس از روی کار آمدن دولت جدید ایران با هم دیدار کردند.
این ملاقات بعد از ظهر دوشنبه به وقت نیویورک بین محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد.
پس از این دیدار ویلیام هیگ در دیدار با خبرنگاران گفت که دو طرف گفتگو در مورد بهبود روابط دوجانبه را آغاز کرده‌اند.
وی همچنین به مطرح شدن موضوع تعطیلی سفارت‌خانه‌ها و کاهش روابط دو کشور اشاره کرد و گفت که وی و ظریف «از مقام‌های رسمی خواسته‌اند تا پی‌گیر این موضوع شوند».
با این همه هیگ تاکید کرده است که سفارت بریتانیا در تهران نمی‌تواند به‌خودی‌خود و «بدون برداشته شدن آزار و موانعی که پیشتر وجود داشته» بازگشایی شود.
وزیر خارجه بریتانیا در این دیدار از بیانیه های اخیر دولت تازه ایران دایر بر اینکه خواهان بهبود روابط با غرب و کاهش نگرانی نسبت به برنامه اتمی اش است هم استقبال کرد اما گفت که کلمات به تنهایی کافی نخواهند بود.
او گفت: «وقت آن است که آن بیانیه ها با گام های ملموس توسط ایران برای پاسخ به نگرانی های جامعه جهانی در مورد نیات ایران همراه شود و اگر چنین گام هایی برداشته شود در آن صورت به اعتقاد من امکان ایجاد رابطه ای سازنده تر میان ما وجود خواهد داشت.»
روابط سیاسی ایران و بریتانیا که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به طور محسوس بهبود یافته بود، در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دچار تلاطم مکرر شد و در نهایت با طرح مجلس ایران از سطح سفیر به کاردار کاهش یافت. پیش از اجرایی شدن این طرح، با حمله به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران و خروج کارکنان سفارت این کشور از تهران و اخراج دیپلمات های ایرانی از بریتانیا، عملا روابط دو کشور در سردترین دوره خود پس از بهبود روابط دو کشور در جریان فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیت شیطانی توسط آیت الله خمینی قرار داشته است. اما با پیروزی حسن روحانی، سیاستمدار میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری ایران، ویلیام هیگ با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی گرفت و دیوید کمرون، نخست وزیر بریتانیا هم در نامه ای به آقای روحانی پیروزی او را در انتخابات تبریک گفت. این دو مقام بریتانیایی هر یک به‌طور جداگانه خواستار بهبود گام به گام روابط دو کشور شده بودند.