دیدار ظریف و اشتون؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: ملاقات خوب و سازنده بود

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک با کاترین اشتون، مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد. خانم اشتون گفت در دیدارش با ظریف در باره‌ی مسائل مهمی با تمرکز بر موضوع هسته‌ای ایران گفتگو کرده است. قرار است در همین هفته ظریف با نمایندگان ۵+۱ در نیویورک راجع به مساله هسته‌ای مذاکره کند. رسانه‌ها خبر داده‌اند که وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرد که وزیر امور خارجه ایران در نشست گروه پنج به علاوه یک برای بحث درباره برنامه هسته‌ای تهران حضور خواهد یافت.
این نشست احتمالا روز پنجشنبه هفته جاری در نیویورک برگزار می‌شود.
خانم اشتون پس از دیدار با محمد جواد ظریف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «ما درباره یکسری از موضوعات مهم با تاکید بر پرونده هسته‌ای (ایران) گفتگو کردیم».
وی دیدار با وزیر امور خارجه ایران را «خوب و سازنده» توصیف کرد.
ظریف و اشتون همچنین توافق کردند ایران و «وزیران خارجه کشورهای ۵+۱»، پس از دیدار روز پنجشنبه، در ماه اکتبر دور بعدی مذاکرات را برگزار کنند.
در همین حال مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون گفت که جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در نشست آتی گروه ۱+۵ که با حضور محمد جواد ظریف در نیویورک تشکیل می‌شود، شرکت خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ساعاتی بعد این خبر را تایید کرد.
بدین ترتیب در صورت تحقق حضور ظریف و کری در این نشست، این یکی از معدود نشست‌هایی خواهد بود که مقام‌های ارشد ایرانی و آمریکایی با یکدیگر دیدار و گفتگو می‌کنند.
در رویدادی دیگر مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران علی اکبر ﺻﺎﻟﺤﯽ، رﯾﯿﺲ ﺳﺎزﻣﺎن اﻧﺮژی اﺗﻤﯽ ایران گفته است سطح غنی سازی اورانیوم، از مسائلی است که می تواند در مذاکرات هسته ای با گروه پنج بعلاوه یک مورد بحث قرار گیرد.
به گزار ش خبرگزاری های ایران، آقای صالحی در حاشیه مراسم امضای تحویل موقت نیروگاه بوشهر به ایران، درعین حال، تاکید کرد که اﯾﺮان ﺑﻪ ھﯿﭻ ﻋﻨﻮان از ﺣﻖ ﻏﻨﯽﺳﺎزی ﺧﻮد نخواهد گذشت.

آخرین دور مذاکرات ایران با شش کشور غربی فروردین ماه امسال در آلماتی قزاقستان برگزار شد ولی نتیجه‌ای در بر نداشت. قرار شد این مذاکرات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران از سر گرفته شود. حسن روحانی که به عنوان چهره‌ای میانه‌رو معرفی شده است در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که خواستار تعامل با جامعه جهانی بر سر پرونده هسته‌ای ایران است ولی تهران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد. وی همچنین اولویت اصلی خود را رفع تحریم‌های بین‌المللی به دلیل پرونده جنجالی هسته‌ای ایران دانسته که منجر به کاهش ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی و ضبط دارایی‌های این کشور در بانک‌های خارجی شده است.