هم‌زمان با سفر روحانی به نیویورک: نسرین ستوده و شماری از زندانیان سیاسی آزاد شدند

نسرین ستوده، وکیل زندانی به‌همراه شماری از زندانیان سیاسی از زندان آزاد شدند. براساس اخبار غیررسمی انتظار می‌رود شمار دیگری از زندانیان سیاسی در روزهای آتی نیز آزاد شوند. آزادی این تعداد از زندانیان که خبرهای رسمی حکایت از افزایش تعداد آنها دارد، جدا از کیفیت تصمیم‌گیری‌ها، از منظر زمانی بسیار دارای اهمیت است. دیپلمات‌های دولت روحانی این روزها در تدارک سفر به نیویورک هستند و افزون بر ماموریت‌شان در پیشبرد پرونده هسته‌ای، این نخستین رویارویی عمومی آنها با رسانه‌های بین المللی خواهد بود.

محسن امین زاده، میرطاهر موسوی، نسرین ستوده، فیض الله عرب سرخی، مهسا امر آبادی، محبوبه کرمی، نادر بابایى، محمدعلی ولایتی، حسین زرینی، محبوبه کرمی، مریم جلیلی، میترا رحمتی، فرح واضحان، ژیلا مکوندی، کفایت (ناهید) ملک محمدی و میرطاهر موسوی هم‌زمان با سفر روحانی به نیویورک از زندان آزاد شدند.

به گزارش رسانه‌های و براساس برخی خبرهای غیررسمی ده‌ها نفر دیگر نیز در آستانه آزادی قرار دارند.

در میان این ۱۶ نفر، نادر بابایی، محمد علی ولایتی و حسین زرینی، زندانیان سیاسی بودند که با اتمام دوران محکومیت خویش از زندان آزاد شده اند.

محبوبه کرمی و مهسا امرآبادی نیز در حال گذراندن ماه های پایانی محکومیت خویش بودند.

مریم جلیلی، میترا رحمتی، فرح واضحان، ژیلا مکوندی و کفایت ملک محمدی از زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین نیز به طور مشروط آزاد شده‌اند.

در همین حال نسرین ستوده، فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری، که سیزدهم شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت و به تحمل شش سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد، ساعاتی پس از آزادی از زندان به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «وقتی از زندان مرا بیرون آوردند به من گفتند آزاد هستی. دیشب به چهار نفر دیگرهم گفتند ولی به من گفتند که با مرخصی‌ام موافقت شده است. ولی وقتی از در زندان بیرون آمدم گفتند آزادی. برای همین من برگه مرخصی که تعهد می‌دهیم بعد از سه چهار روز برمی‌گردیم را امضاء نکردم.»

ستوده همچنین ضمن یادآوری این که هنوز وکلای دیگری چون عبدالفتاح سلطانی زندانی‌اند گفت: ما می‌خواهیم همگی آزاد شوند، چون زندانی شدن آن‌ها نتیجه آن فضای سنگین سیاسی بوده است.

فیض الله عرب سرخی، معاون وزیر بازرگانی خاتمی نیز در حالی که برای گذراندن دوران نقاهت پس از عمل جراحی اخیر خود در بیمارستان به سر می برد، حکم آزادی دریافت کرد. عرب سرخی تیرماه سال ۸۸ از سوی اطلاعات سپاه بازداشت و به تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی متهم و به پنج سال حبس محکوم شد.

میرطاهر موسوی، نماینده پیشین مجلس هم اسفندماه سال پیش به پنج سال حبس تعزیری در بلوچستان محکوم شده بود.

محسن امین‌زاده، معاون وزارت امور خارجه دولت خاتمی نیز که خرداد ۸۸ بازداشت و به تحمل پنج سال حبس محکوم شده بود، چندی پیش به بیمارستان قلب تهران انتقال یافته بود.

همچنین گفته می‌شود عیسی سحرخیز و احمد زیدآبادی دو تن از چهره‌های فعال سیاسی و مطبوعاتی در ایران نیز آزاد شده‌اند. عیسی سحرخیز، از بنیانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران، در تیرماه ۱۳۸۸ و در جریان رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و در مجموع به پنج سال زندان محکوم گردید. احمد زیدآبادی که دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم) نیز هست در آغاز جنبش اعتراضی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ دستگیر و به شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت دائم از هر گونه فعالیت سیاسی محکوم شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای در این رابطه نوشته است حسن روحانی در مدت حضور خود در نیویورک باید به سال‌ها انکار بحران حقوق بشری توسط مقامات ایرانی پایان دهد و گام‌های محکمی در راستای بهبود وضعیت اضطراری حقوق بشر در کشور خود بردارد.

این کمپین با استقبال از آزادی چندین زندانی سیاسی اظهار امیدواری کرده است که آزادی موقت یا مرخصی زندانیان سیاسی با آزادی کامل آن‌ها همراه شود و به سال‌ها زندان که نتیجه احکام ناعادلانه بوده پایان داده شود.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که برخی از محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی را رفع خواهد کرد. هواداران وی نیز از آن زمان خواستار آزادی زندانیان سیاسی بویژه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد شده بودند. وی اردیبهشت ماه امسال در نشست با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفت «می‌شود راهی پیدا کرد که همه را آزاد کرد…به نظر من با اجماع‌سازی می‌توان افراد را آزاد کرد و این شکاف‌ها را از بین برد».