روحانی: اختیار تام دارم مساله‌ی هسته‌ای را حل کنم

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی آمریکا اعلام کرد که ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و اختیار تام دارد تا درباره پرونده هسته‌ای تهران با غرب به توافق برسد. در همین حال سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه، ۲۷ شهریور، اعلام کرد که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در نامه به حسن روحانی گفته است که آمریکا آماده است تا منازعه هسته‌ایش با ایران را خاتمه دهد مشروط به اینکه ایران نشان دهد به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست. حسن روحانی و تیم بلندپایه ایران قرار است هفته آینده برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شوند ولی گزارش رسانه‌ها بیشتر حول توافقات احتمالی ایران با آمریکا و دیدار رهبران حسن روحانی و باراک اوباما در این سفر دور می‌زند. گرچه ایران و آمریکا انجام هر گونه دیداری میان دو رهبر را رد کرده‌اند ولی انتظار می‌رود که سفر آقای روحانی به نیویورک با دستاوردهایی در زمینه حل و فصل مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای تهران همراه باشد.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی آمریکا اعلام کرد که ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و اختیار تام دارد تا درباره پرونده هسته‌ای تهران با غرب به توافق برسد.

آقای روحانی در گفتگو با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا گفت که لحن نامه دریافتی از باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، مثبت و سازنده بوده است.

رییس جمهوری ایران در تشریح نامه همتای آمریکایی‌اش گفت: «بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شروع به کار رسمی‌ام، آقای اوباما نامه‌ای خطاب به من نوشتند و تبریک گفتند و برخی مسائل را مطرح کردند. من هم به آن نامه پاسخ دادم، از ایشان تشکر کردم و مواضع جمهوری اسلامی ایران را نسبت به برخی مواردی که ایشان مطرح کرده بودند و برخی موارد دیگر، مطرح کردم».

وی در این مصاحبه که در تهران ضبط شده است، افزود: «این می‌تواند قدم‌های بسیار کوچکی برای آینده ای مهم باشد. من معتقدم رهبران در همه کشورها باید به فکر منافع ملی باشند و نباید تحت تاثیر گروه‌های افراطی فشار قرار گیرند. امیدوارم شاهد چنین جو و صحنه‌ای در آینده باشم».

اظهارات تازه رییس جمهوری ایران در حالی منتشر می‌شود که شامگاه روز گذشته، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما در نامه به حسن روحانی گفته است که آمریکا آماده است تا منازعه هسته‌ایش با ایران را خاتمه دهد مشروط به اینکه ایران نشان دهد به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست.

وی اظهار داشت: «رییس جمهوری در نامه خود اشاره کرده که آمریکا آماده است تا پرونده هسته‌ای ایران حل و فصل شود به شرطی که ایران نشان دهد برنامه هسته‌ایش تنها برای اهداف صلح‌آمیز است».

حسن روحانی هفته گذشته گفته بود که ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مذاکراتی را در زمینه حل و فصل پرونده هسته‌ای انجام خواهد داد. وی در عین حال گفت که زمان برای رسیدن به توافق در این زمینه طولانی نیست.

مقام‌های ایران و آمریکا در روزهای اخیر گفته‌اند اگر طرف مقابل حاضر به همکاری و تعامل باشند حاضر هستند تا به توافقی دست پیدا کنند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز سه‌شنبه در سخنانی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارج از ایران داشت، گفت که معتقد به «نرمش قهرمانانه» در دیپلماسی است.

به دنبال این سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه اعلام کرده که حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی توصیه آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر «نرمش قهرمانانه» را به طور قوی لحاظ می‌کند.

رییس‌جمهوری آمریکا نیز روز سه‌شنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان «تله‌موندو» گفت: نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد حسن روحانی می‌خواهد باب گفتگو با غرب و ایالات متحده را باز کند.

آمریکا و متحدان غربی‌اش ایران را متهم می‌کنند که در پوشش فعالیت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است ولی ایران این ادعا را رد می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین است از ایران خواسته است تا به یکسری ابهامات درباره ماهیت برنامه اتمی خود بویژه در زمینه تحقیقات نظامی هسته ای در سایت پارچین در نزدیکی تهران پاسخ دهد. تهران گفته است که اجازه بازرسی از این سایت را نمی‌دهد چون که یک پایگاه نظامی است.