خبرهای امروز، پنجشنبه، بیست و هشتم شهریور

با سلام، با ما همراه باشید با خبرهای امروز، پنجشنبه، بیست و هشتم شهریور 1392، برابر با نوزدهم سپتامبر 2013، در ابتدا نگاهی به سر خط خبرها

بیش از ۴۰ نماینده علی خامنه‌ای در سپاه استان‌ها و شهرها برکنار شدند

بیش از ۴۰ تن از نمایندگان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سپاه استان‌ها و شهر‌های ایران، پس از برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مقام خود برکنار شده‌اند.

خبر برکناری این نمایندگان طی دو ماه گذشته به صورت پراکنده در رسانه‌های وابسته به سپاه٬ بسیج و خبرگزاری‌های نزدیک به این نیروهای نظامی منتشر شده است.

علت برکناری گسترده نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در سپاه اعلام نشده است.

برخی از مدیران دولتی استان فارس بازداشت شدند

خبرگزاری «تسنیم» به نقل از یک منبع آگاه از بازداشت برخی مدیران دولتی استان فارس، به‌ اتهام «رانت‌خواری» و «سوءاستفاده» از اموال دولتی خبر داد.

این منبع آگاه اضافه کرده که در حال حاضر تعدادی از این مدیران در بازداشت به‌سر می‌برند و تعدادی نیز آزاد هستند.

خبرگزاری «تسنیم» چندی پیش نیز به نقل از برخی منابع، از پیگیری‌ها برای ردیابی یک فساد اقتصادی، میان برخی مدیران دولتی استان فارس خبر داده بودند.

روحانی: اختیار تام دارم مساله‌ی هسته‌ای را حل کنم

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی آمریکا، اعلام کرد که، ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و اختیار تام دارد تا درباره پرونده هسته‌ای تهران با غرب به توافق برسد. در همین حال سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه، ۲۷ شهریور، اعلام کرد که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در نامه به حسن روحانی گفته است که آمریکا آماده است تا منازعه هسته‌ایش با ایران را خاتمه دهد؛ مشروط به اینکه ایران نشان دهد به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست. حسن روحانی و تیم بلندپایه ایران قرار است هفته آینده، برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شوند. ولی گزارش رسانه‌ها حول توافقات احتمالی ایران با آمریکا و دیدار حسن روحانی و باراک اوباما در این سفر دور می‌زند.

با دستور حسن روحانی، وزیر کشور مامور رسیدگی به عملکرد گشت ارشاد شد

حسن روحانی، رییس جمهوری، وزیر کشور را مامور بررسی عملکرد گشت ارشاد کرد و همچنین به پلیس تذکر داد که، در اجرای قانون حجاب و عفاف، کرامت انسانی شهروندان را رعایت کند.

اظهارات روحانی، در حالی بیان شده که دور تازه فعالیت‌های گشت ارشاد، در روزهای گذشته، اعتراضات شهروندان و فعالان مدنی را برانگیخته است.

در آخرین نمونه، نرگس محمدی، روزنامه‌نگار، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رییس هیأت اجرائی شورای صلح ایران، در مراسمی با حمله ماموران گشت ارشاد و برخورد خشن آنان مواجه شد که به پوشش سبز رنگ او ایراد گرفتند.

وی پس از این تعرض ماموران پلیس، در نامه ای به وزیر کشور از رحمانی فضلی خواست، مانع از جسارت ماموران پلیس به زنان شود.

تشکیل کمیته ای برای بررسی اثرات منفی پارازیت

وزیر ارتباطات ایران، از تشکیل کمیته ای برای بررسی اثرات منفی پارازیت بر سلامت شهروندان خبر داد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگرچه بحث پارازیت‌ها مرتبط با وزارتخانه ما نیست، اما کمیته‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

وی افزود: ما خواهان صدمه به مردم نیستیم و قطعا در بررسی‌های خود اعلام می‌کنیم که، آیا این اتفاقات برای مردم مضر هستند یا خیر؟

به گزارش خبرگزاری مهر، این عضو دولت با تاکید براینکه تاکنون مضر بودن پارازیت‌ها تایید نشده است، گفت: دولت مصرّ است که بررسی‌های لازم را انجام دهد تا آسیبی به مردم در این رابطه نرسد.

جمهوری اسلامی برای جلوگیری از دریافت امواج تلویزیون‌های ماهواره ای، اقدام به ارسال پارازیت می کند. اما تاثیر خطرناک این اقدام بر سلامت شهروندان همواره مورد انتقاد کارشناسان قرار داشته است.

فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد برکنار شد

هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی روز چهارشنبه، ۲۷ شهریور، در جلسه فوق‌العاده خود، فرهاد دانشجو را از ریاست این دانشگاه برکنار و حمید میرزاده، معاون وی را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کرد. پس از انتشار خبر تلاش برای برکناری آقای دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد، اصولگرایان این اقدام را «سیاسی» خوانده و نسبت به آن انتقاد کردند. پیشتر، فرهاد دانشجو در گفتگو با خبرگزاری فارس احتمال برکناری خود را مطرح کرده بود.

ساعت کار کارکنان دولت در ایران به هشت ساعت در روز بازگشت

دولت حسن روحانی دستور داده است ساعت کار کارکنان دولت به هشت ساعت در روز بازگردد.

ﻣﺤﻤﺪ ﺑﺎﻗﺮ ﻧﻮﺑﺨﺖ، ﺳﺨﻨﮕﻮی دوﻟﺖ، به خبرگزاری ایسنا گفته است: با ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ کاهش رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﻪ ﯾﮏ دھﻢ درﺻﺪ، و ﻣﺤﺪودﯾﺖِ ﻣﻨﺎﺑﻊ در ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری، و چون مطابق قانون، ساعاتِ کارِ کارکنان دولت، باید ۴۴ ساعت در هفته باشد، این تصمیم گرفته شده است تا بهره وری نیروی انسانی افزایش یابد.

دولت محمود احمدی نژاد، از سال ۸۹، ساعت کار کارکنان دولت را یک ساعت و نیم در روز، کاهش داد، و علت آن را کمک به کاهش ترافیک سنگین تهران و آلودگی هوا اعلام کرده بود.

محمد خاتمی: هیچ ادعایی نداریم در حکومت باشیم

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین، در دیدار با برخی از معلمان و فرهنگیان گفت: ما هیچ ادعایی نداریم در حکومت باشیم؛ بلکه می‌گوییم فضا را باز کنید تا فکری که داریم، بتوانیم، در چارچوب جامعه مطرح کنیم.

به گزارش وب‌سایت آقای خاتمی، رییس جمهور اسبق ایران افزود: جامعه مدنی نخواهیم داشت، مگر این‌که حکومت‌ها غیر جبار، غیر دیکتاتور و غیر مستبد باشند.

خاتمی در این دیدار تصریح کرد: بودند کسانی جز به حذف و توسل، نمی‌اندیشیدند، والا ما این همه زندانی و دل‌های پر از کینه نداشتیم.

وی افزود: باید بچه‌هایی تربیت کنیم که به غیر از حذف، به با هم بودن هم بیندیشند.

آقای خاتمی در پایان هم گفت که وی جزء کسانی هست که تمایل دارد حکومت سازگار با دین داشته باشد.

محمود احمدی‌نژاد: امام زمان تا چهار سال دیگر ظهور می‌کند

محمود احمدی‌نژاد در تازه‌ترین اظهارات جنجالی خود از ظهور امام دوازدهم شیعیان تا چهار سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا٬ آقای احمدی‌نژاد در حاشیه مراسم تقدیر از خود، در مسجد نارمک شهر تهران، این ادعا را در واکنش به پرسشی درباره احتمال شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده است.

احمدی‌نژاد افزوده که «امام زمان تا چهار سال دیگر می‌آید و همه دنیا را اصلاح می‌کند».

رئیس دولت‌های نهم و دهم در هشت سال گذشته، بار‌ها به طور تلویحی از ظهور قریب‌الوقوع امام دوازدهم شیعیان سخن گفته است.

تاکید فراوان احمدی‌نژاد بر لزوم اطاعت از «امام زمان» و اظهار ‌نظر‌های وی، درباره کیفیت رابطه با این امام شیعیان در «عصر غیبت» با خشم روحانیون و محافظه‌کاران حامی علی خامنه‌ای مواجه شده است.

این دسته از محافظه‌کاران، در زمان دولت دهم می‌گفتند، احمدی‌نژاد با طرح چنین مسائلی قصد کنار زدن ولایت فقیه و روحانیت از قدرت را دارد.

صافی گلپایگانی: آموزش موسیقی در مدارس درست نیست

صافی گلپایگانی، یکی از مراجع تقلید در قم، در دیدار با سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با انتقاد از مطرح شدن تعلیم موسیقی در مدارس گفت: آموزش موسیقی در مدارس درست نیست و نباید تعلیم داده شود.

صافی گلپایگانی، افزود: دانش آموزان و آموزش و پرورش به گونه‌ای عمل کنند که زمینه خوشحالی امام زمان فراهم شود.

حاکم شرع کردستان: حکم اعدام زندانیان اهل سنت را لغو کنید

حسن امینی، حاکم شرع استان کردستان، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، صادق لاریجانی و علی لاریجانی، رؤسای قوای سه گانه جمهوری اسلامی، خواهان لغو حکم اعدام زندانیان اهل‎سنت در زندان رجائی شهر و دیگر زندان‌های ایران شد.

رسانه های غیر رسمی، در چند روز اخیر از احتمال اعدام قریب الوقوع شماری از زندانیان اهل سنت در زندان رجائی شهر خبر داده‌اند.

پیشتر، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش داده بود که، دستکم 20 زندانی اهل سنت که در زندان رجائی شهر کرج نگهداری می شوند، با حکم قاضی محمد مُقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به اعدام محکوم شده‌اند.

ایران از ساختمان نخست وزیری ترکیه جاسوسی می‌کند

روزنامه‌ی «ترکیه دیلی» مدعی شد که دو عضو فعلی زن حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، که از بنیانگذاران این حزب نیز می باشند، برای ایران جاسوسی اطلاعاتی می کنند.

براساس خبر این روزنامه، این دو عضو حزب حاکم با نصب دستگاه‌های شنود در دفتر آژانس ترک‌های مقیم خارج در ساختمان نخست وزیری این کشور، برای ایران اطلاعات جمع آوری می‌کرده‌اند.

این رسانه ترک، بدون نام بردن از این دو عضو حزب عدالت و توسعه گفته است که از این موضوع، بر اساس یک نامه دریافتی مطلع شده است.

در همین حال دولت ترکیه روز بعد از انتشار این خبر، آن را تکذیب کرد.

ایران در قبال فروش نفت خود به هند دیگر روپیه قبول نمی‌کند

یک نشریه هندی خبر داده که، دولت جدید ایران، قول‌های دولت احمدی‌نژاد، درباره اعطای امتیازاتِ نفت و گاز به هند را، پس گرفته است و از جمله دیگر تمایل ندارد هند بهای نفت ایران را به روپیه بپردازد.

بر اساس گزارش نشریه «ایندین اکسپرس»، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در دیداری که حدود دو هفته قبل با سفیر هند در تهران داشت به او گفته است، تهران دیگر نمی‌پذیرد که هند مانند گذشته در ازای نفت ایران، روپیه پرداخت کند.

هند تمام بهای نفت وارداتی از ایران را به روپیه می‌پردازد که به گفته ایندین اکسپرس، دلیل آن، کاهش هزینه‌های حاصل از مبادلات ارزی برای دولت هند بوده، اما از آنجا که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، نقل و انتقالات مالی را برای تهران دشوار می‌سازد، دولت پیشین ایران نیز به این شیوه پرداختی راضی شده است.

هند از شرکای تجاری عمده ایران محسوب می‌شود و در حال حاضر روزانه به‌طور متوسط حدود ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند، آماری که هند را به دومین مشتری نفت ایران تبدیل کرده است.

هم‌زمان با سفر روحانی به نیویورک:نسرین ستوده و شماری از زندانیان سیاسی آزاد شدند

نسرین ستوده، وکیل زندانی، به‌همراه شماری از زندانیان سیاسی از زندان آزاد شدند. براساس اخبار غیر رسمی، انتظار می‌رود شمار دیگری از زندانیان سیاسی نیز در روزهای آتی آزاد شوند. آزادی این تعداد از زندانیان که خبرهای رسمی حکایت از افزایش تعداد آنها دارد، جدا از کیفیت تصمیم‌گیری‌ها، از منظر زمانی، بسیار دارای اهمیت است. دیپلمات‌های دولت روحانی این روزها در تدارک سفر به نیویورک هستند، و افزون بر مأموریت‌شان در پیشبرد پرونده هسته‌ای، این نخستین رویارویی عمومی آنها با رسانه‌های بین المللی خواهد بود. توجه شما را به گزارشی در این زمینه جلب می کنم، پس از آن مسعود جدی با شما خواهد بود و خبرهای خارجی.

دستگیری 48 اسلام گرای تندرو در مصر

نیروهای پلیس و ارتش مصر، امروز پنجشنبه، 48 نفر از اسلام گرایان تندرو، که تعدادی از آنها متهم به قتل افراد پلیس هستند، در شهر کِرداسه دستگیر کرد.

پلیس مصر می گوید هنگام بازداشت این افراد، مقادیری اسلحه گرم نیز در خانه هایشان کشف شده است، با شروع عملیات پاکسازی شهر کِرداسه، تعدادی از این «تروریستهای قاتل» بر بالای بام خانه‌ها سنگر گرفته، و با اسلحه گرم به سوی نیروهای انتظامی و ارتش تیراندازی کردند، اما نیروهای انتظامی با هماهنگی ارتش و با استفاده از هلیکوپتر، توانستند آنها را محاصره و بازداشت کنند.

نیروهای انتظامی مصر و ارتش این کشور، در بیانیه‌ای به ملت مصر وعده دادند، تا پاکسازی کامل کشورشان از «لوث» وجود همه عناصر «تروریستی»، همچنان به عملیات خود ادامه خواهند داد.

محمد مرسی با خانواده خود به‌طور تلفنی گفتگو کرد

وکیل مدافع محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع مصر، از نخستین گفتگوی تلفنی مرسی، با خانواده‌اش پس از بازداشت خبر داد.

وکیل مدافع مرسی گفت: وی یکبار هفته گذشته، و یکبار نیز دو روز پیش، با همسر و فرزندانش تلفنی گفتگو کرد و گفت وضع سلامتیش خوب است.

محمد مرسی، از زمان برکناریش، در سوم ژوئیه تا بحال، در مکانی سِرّی در بازداشت بسر می برد.

در این مدت تنها نمایندگان اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا، توانسته اند با او ملاقات کنند.

اسرائیل ۲۵۰ اسیر فلسطینی دیگر را آزاد می‌کند

منابع آگاه فلسطینی، از موافقت اسرائیل با آزادی ۲۵۰ اسیر فلسطینی دیگر خبر دادند.

به گزارش روزنامه الحیات، این منابع اعلام کردند که تیم مذاکره‌ کننده فلسطینی، موافقت نهایی طرف اسرائیلی برای آزادی ۲۵۰ اسیر دیگر را کسب کرده است.

به گفته این منابع، موافقت با آزادی این اسرا، با هدف پیشبرد گفتگوهای صلح انجام می‌شود.

اسراییل پیش از این، و همزمان با از سرگیری مذاکرات طرفین اسرائیلی و فلسطینی، با آزادی ۱۰۴ اسیر فلسطینی دیگر، که پیش از امضای توافقنامه اسلو، در سال ۱۹۹۳ میلادی بازداشت شده بودند، موافقت کرده بود.

رییس کمیسیون انتخابات قندوز ترور شد

یک مرد مسلح موتور سوار، (امان‌الله امان)، رییس کمیسیون مستقل انتخابات ولایت قندوز در افغانستان را، ترور کرد.

امان الله امان، بر اثر جراحات وارده در بیمارستان شهر قُندوز جان سپرد، طالبان مسؤلیت این قتل را برعهده گرفتند.

طالبان تلاش می کند پیش از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، قدرت خود را نشان دهند، و به همین دلیل ولایت قندوز، اخیرا شاهد فعالیت‌های شورشیان طالبان بوده است.

ناظران، انتخابات روز پنجم آوریل را، آزمون مهمی برای دولت ومردم افغانستان قلمداد می‌کنند.

تمجید بشار اسد از مواضع روسیه در قبال سوریه

رئیس جمهوری سوریه، در دیدار معاون وزیر خارجه روسیه با وی در دمشق، ضمن تمجید از مواضع مسکو در قبال کشورش، آنرا نوید بخش شکل گیری توازن بین المللی جدید دانست.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، بشار اسد در دیدار با معاون وزیر خارجه روسیه، از مواضع مسکو در حمایت از سوریه در مقابله با مخالفان خود تقدیر کرد.

رییس جمهوری سوریه افزود: مواضع روسیه در قبال بحران سوریه، امید به شکل گیری توازن بین المللی جدید را تقویت کرده است.

ریبکف روز گذشته، با ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه نیز دیدار و گفتگو کرد.

روسیه: مخالفان بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند

سرگئی ریبکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است که، کشورش اسنادی از استفاده مخالفان اسد از سلاح‌های شیمیایی در دست دارد. آقای ریبکف همچنین گفته است که، گزارش بازرسان سازمان ملل در خصوص ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، «سیاست‌زده، مغرضانه و یک طرفه» بوده است.

ژاپن در آستانه قطعی برق گسترده قرار دارد

به گزارش بلومبرگ، وزارت انرژی آمریکا، با دریافت نامه ای از ژاپن مطلع شده است که، در آستانه تعطیلی نیروگاه اتمی فوکوشیما، کشور ژاپن که سومین اقتصاد بزرگ جهان می‌باشد، در معرض قطعی‌های برق فاجعه بار قرار دارد.

در این نامه ذکر شده است که ذخایر گاز طبیعی ژاپن، فقط دو تا سه هفته نیاز این کشور را تامین خواهد کرد، و در صورت عدم تامین گاز طبیعی، یک سوم این کشور با قطعی برق مواجه خواهد شد.

در پی نقایص فنی که موجب تعطیلی نیروگاه اتمی فوکوشیما در چند روز آینده خواهد شد، دولت ژاپن برای تامین انرژی بسیاری از کارخانه‌ها و تاسیاست اقتصادی خود نیاز به گاز طبیعی دارد، که طی این نامه، خواستار تامین گاز طبیعی خود از سوی آمریکا شده است.

پوتین: سلاح روسی باید بر سلاح دشمن احتمالی برتری داشته باشد

رییس جمهوری روسیه، در دیدار از شرکت نظامی کلاشینکوف، بر ضرورت برتری سلاح روسی بر سلاح دشمن احتمالی این کشور، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ولادیمیر پوتین گفت: نمونه‌های سلاح ساخت روسیه، باید بر سلاح دشمن احتمالی برتری داشته باشند.

وی از وزارت دفاع روسیه و شرکتهای صنایع نظامی خواست، به سرعت در راستای نمونه های جدید سلاح در ارتش روسیه تلاش کنند.

رییس‌جمهور برزیل سفرش را به آمریکا لغو کرد

رئیس‌جمهوری برزیل، سفر خود به آمریکا را که برای ماه آینده برنامه‌ ریزی شده بود، لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این تصمیم خانم روسِف، در پی انتشار گزارش‌هائی درباره جاسوسی آمریکا از مکالمات، و ارتباطات مقامات دولتی برزیل اعلام شده است.

سازمان امنیت ملی آمریکا متهم شده است که، ایمیل‌ها، و پیام‌هایی که دیلما روسف می‌فرستاده و همچنین دستیاران او، و شرکت نفتی پتروبراس را شنود می‌کرده است.

این اتهامات مبتنی بر اسنادی است که ادوارد اسنودن منتشر کرده است.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، قول داده است که درباره این موضوع تحقیق کند.

تعداد قربانیان سیل مکزیک به ۵۷ نفر رسید

وقوعِ سیل در ایالت آکاپولکوی مکزیک، تا کنون ۵۷ کشته برجای گذاشته، و چند هزار تن از جهانگردان و ساکنانِ محلی نیز، در انتظار انتقال به نقاط امن هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی جاری شدن سیل در این منطقه، شماری از مغازه‌ها نیز غارت شدند. آکاپولکو از مناطق معروف توریستی مکزیک است.

برخورد قطار با اتوبوس شهری در اتاوای کانادا دستکم ۵ کشته برجای گذاشت

برخورد یک قطار مسافربری با یک اتوبوسِ شهریِ دوطبقهٔ در حومه شهر اُتاوای کانادا شماری کشته و زخمی برجای گذاشته است.

به گزارش رویترز، سخنگوی آتش نشانی اتاوا، تا بحال مرگ ۵ تن در این حادثه را تأیید کرده، و عملیات امداد جریان دارد.

در ماه ژوئیه گذشته، تصادف یک قطار حامل نفت خام، در یک شهر کوچک ایالت کِبِک کانادا نیز، به مرگ ۵۰ نفر و ویرانی مرکز شهر منجر شد.