جمهوری اسلامی محموله نفتکش یونانی «سنت نیکولاس» را آزاد کرد

جمهوری اسلامی محموله نفتی یک نفتکش یونانی با پرچم جزایر مارشال را که دی ماه ۱۴۰۲ در سواحل عمان توقیف کرده بود، آزاد کرد.
این خبر را یک منبع دریانوردی روز پنجشنبه چهارم مردادماه به خبرگزاری رویترز اعلام کرد.
این منبع افزود که محموله نفت پس از مذاکرات در اوایل هفته جاری آزاد شد اما کشتی «ام‌تی سنت نیکولاس» همچنان در اختیار ایران استرویترز خبر می‌دهد که وزیران نفت و امور خارجه جمهوری اسلامی هنوز پاسخی به تماس‌های این خبرگزاری در این مورد نداده‌اند.

نفتکش «سنت نیکلاس» ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ در حالی که نفت عراق را از بصره برای پالایشگاه توپراس ترکیه به بندر علی‌آقا در ترکیه می‌برد، در ۵۰ مایلی سواحل صُحار عمان هدف هجوم افرادی مسلح با «یونیفرم‌های نظامی و ماسک‌های سیاه» قرار گرفت.
این نفتکش که پیشتر با نام «سوئز راجان» فعال بود، همان کشتی است که آمریکا در ماه آوریل ۲۰۲۳ محموله نفت ایرانی آن را توقیف کرد و در تابستان این محموله را در تگزاس تخلیه کرد و به فروش رساند.
به دنبال توقیف این کشتی توسط آمریکا، سپاه پاسداران تهدید کرد که دست به تلافی خواهد زد.

ارتش جمهوری اسلامی در زمان توقیف نفتکش «سنت نیکلاس» در دی‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد این کشتی «با حکم قضایی» و «تأیید سازمان بنادر و کشتیرانی توقیف شده» و برای تحویل به مقامات قضایی در مسیر یکی از بنادر ایران است.
در بیانیه ارتش جمهوری اسلامی دلیل این اقدام، «سرقت یک محموله نفت ایران» از سوی آمریکا اعلام شده بود.
جمهوری اسلامی ایران در همان دی ماه از آزادی یک خدمه یونانی این کشتی خبر داد و در اسفند ماه ۱۴۰۲ نیز اعلام کرد که فرایند آزادی خدمه‌های کشتی آغاز شده است.

رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی نیز پیشتر گزارش داده بودند که ایران نفتکش «سنت نیکلاس» را در واکنش به توقیف سال گذشته همین کشتی و نفت آن توسط آمریکا توقیف کرده است.
وزارت‌های خارجه و نفت جمهوری اسلامی هنوز در این باره ابراز نظری نکرده‌اند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز نفتکش «ادونتیج سوئیت» را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده، توقیف کرد.
این نفتکش توسط شرکت آمریکایی «شورون» اجاره شده بود و با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان در حال تردد بود که از سوی ایران توقیف شد.

اسفند ماه همان سال به بهانه آن‌که تحریم‌های کشورهای غربی به و بویژه آمریکا منجر به جلوگیری از فروش داروهای مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای شده و صدمات شدید جسمانی و روحی بر بیماران و خانواده‌های آن‌ها وارد شده، در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران شکایتی طرح شد.
این دادگاه در نهایت دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی «ادونتیج سوئیت» را در خلیج فارس صادر کرد.

تیرماه ۱۴۰۳ دادگاهی در ایران، دولت و مقامات ایالات متحده را به‌دلیل تحریم‌ها و آنچه خسارات وارد شده به «گروهی از بازماندگان و نیز بیماران پروانه‌ای» خواند، به پرداخت ۶.۸ میلیارد دلار محکوم کرد.
ساعاتی بعد داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان داد «ادونتیج سوییت» پس از بیش از یک سال توقیف توسط جمهوری اسلامی ایران به سمت آب‌های بین‌المللی در حرکت است.