حمله موشکی به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آمریکایی و عراقی اعلام کرد که پنج‌شنبه شب، چهارم مردادماه چندین راکت به سمت پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، شلیک شد. در این حمله خسارت یا تلفات جانی گزارش نشده است.

این منابع به رویترز گفته‌اند که دو راکت به داخل پایگاه اصابت کرد و دو راکت هم به اطراف این محل برخورد کرده است. سخنگوی نیروهای ائتلاف در مورد این حمله اظهارنظری نکرده است.

این حمله دو روز پس از آن صورت گرفت که نشستی نظامی با حضور مقامات عراقی و آمریکایی در واشنگتن برگزار شد. هدف از این نشست پایان دادن به کار نیروهای ائتلاف در عراق بود. ائتلاف به رهبری آمریکا حدود یک دهه پیش برای مبارزه با نیروهای داعش تشکیل شد.
در پایان این نشست هیچ بیانیه‌ای منتشر نشد، هر چند که مقامات آمریکایی و عراقی می‌گویند که احتمال کاهش تدریجی نیروهای ائتلاف در هفته‌های آینده وجود دارد.

به گزارش رویترز، جناح‌های سیاسی و نظامی عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی، دولت این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند تا به سرعت حضور نیروهای ائتلاف را متوقف کند. آن‌ها خواستار این هستند که تمام ۲۵۰۰ نظامی مستقر خاک عراق را ترک کنند.
واشنگتن و دولت عراق می‌گویند که درصدند به یک رابطه دو جانبه برسند که براساس آن این نیروها در نقش مشاور در این کشور باقی بمانند.

پایگاه عین‌الاسد در سال‌های اخیر بارها هدف قرار گرفته است. این پایگاه عمدتا مقر نیروهای عراق است، اما هنوز یک گروه از نظامیان آمریکا در آن حضور دارند.
در مجموع حدود ۲۵۰۰ نیروی آمریکا در عراق و حدود ۹۰۰ نفر از آنها هم در سوریه مستقر هستند که هدف‌شان کمک به نیروهای کرد سوریه در نبرد با بقایای داعش است.
نیروهای تحت رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله و صدام حسین، رهبر سابق آن کشور را سرنگون کردند و سپس در سال ۲۰۱۱ عراق را ترک کردند، اما در سال ۲۰۱۴، برای مقابله با داعش بار دیگر وارد عراق شدند.