در آستانه افتتاحیه المپیک، شبکه راه آهن فرانسه به دلیل «خرابکاری گسترده» مختل شد

شرکت راه‌آهن دولتی فرانسه می‌گوید یک «خرابکاری گسترده» با هدف فلج کردن شبکه قطارهای پرسرعت این کشور، باعث تاخیر و لغو این قطارها شده است.
به گفته شرکت حمل و نقل فرانسه، خرابکاری‌های گسترده‌ای از جمله ایجاد آتش سوزی «عمدی» و «هماهنگ» در زیرساخت این شبکه ریلی، باعث شد تعداد قابل توجهی از این قطارها صبح روز جمعه تغییر مسیر داده یا لغو شوند.
آنها در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند: «از همه مسافرانی می‌خواهیم در صورت امکان سفر خود را به تعویق بیندازند و به ایستگاه نروند.»

انتظار می‌رود این خرابکاری گسترده، سیستم حمل و نقل را در روز افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس مختل کند. این حملات برای فلج کردن شبکه راه‌آهن فرانسه انجام گرفته و بسیاری از ارتباطات ریلی با قطارهای سریع‌السیر TGV لغو شده است.
گفته می‌شود این خرابکاری، تمام خطوط ریلی این کشور، به‌ویژه خطوطی که شهرهای دیگر را به پاریس متصل می‌کنند، تحت تأثیر قرار داده است. حرکت قطارها بین پاریس و لیل در شمال فرانسه و همچنین از تور و لومان به جنوب غربی پایتخت مختل شده است.
به گفته شرکت حمل و نقل فرانسه، مسیرها در جنوب شرقی این کشور عمدتا باز هستند و خرابکار‌ی‌ها در این منطقه، پیشتر «خنثی» شده است.

وزرای دولت فرانسه به سرعت اقدامات مشکوک خرابکاری را محکوم کردند. پاتریس ورگریته، وزیر حمل و نقل فرانسه، در شبکه ایکس نوشت اختلال در چندین قطار سریع السیر طی روز‌های آینده همچنان ادامه خواهد داشت.
او گفت: «من شدیداً این اقدامات جنایتکارانه که خروج بسیاری از فرانسوی‌ها را در تعطیلات به خطر می‌اندازد، محکوم می‌کنم.» ورگریته، افزود: «از تیم شرکت حمل و نقل فرانسه که سخت تلاش می‌کنند مسیرها را در سریع ترین زمان ممکن بازگردانند، صمیمانه تشکر می‌کنم.»

آملی اودئا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه، در مصاحبه با رسانه‌ها، آنچه امروز صبح اتفاق افتاده را به «قاطعانه‌ترین شکل» محکوم کرد.
او با وحشتناک خواند این اتفاق، تاکید کرد: «اقدام علیه بازی‌های المپیک، اقدامی علیه فرانسه است.»

گابریل اتل، نخست وزیر فرانسه نیز در واکنش به تخریب سه مسیر قطار سریع‌السیر این کشور هم‌زمان با آغاز المپیک، اقدامات خرابکارانه را «زمینه‌سازی شده و هماهنگ» توصیف کرد و گفت خدمات اطلاعاتی و نیروهای انتظامی فرانسه برای بازداشت و مجازات عاملان این اقدام وارد عمل شده‌اند.
او در شبکه ایکس نوشت که این خرابکاری پیامدهای گسترده و جدی برای شبکه راه‌آهن فرانسه خواهد داشت.
اتل از آتش‌نشانانی که در سایت‌های آسیب‌دیده حاضر شدند و از کارکنان راه‌آهن فرانسه که به انجام کارهای لازم برای بازگرداندن شبکه خواهند پرداخت، قدردانی کرد.
نخست‌وزیر فرانسه گفت که به همه فرانسوی‌ها و خانواده‌هایی که در آستانه رفتن به تعطیلات بودند فکر می‌کند، خشم آن‌ها را درک و از «صبر، درک و مدنیت» آن‌ها قدردانی می‌کند.

هم‌زمان راه‌آهن آلمان از لغو حرکت برخی قطارها به فرانسه به دلیل تخریب خطوط ریلی فرانسه خبر داد.
این حملات باعث نارضایتی بسیاری از مسافران شده است و جمعیت زیادی در ایستگاه‌های قطار در سراسر فرانسه سرگردان مانده‌اند.
در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس انتظار می‌رود حدود ۱۲۰ تن از سران دولت‌ها و رهبران سیاسی کشورها از جمله اولاف شولتس، صدراعظم آلمان حضور داشته باشند.
حریم هوایی در شعاع ۱۵۰ کیلومتری اطراف پاریس برای عصر روز جمعه بسته خواهد بود.