مقام‌های اسرائیلی: ارتش برای عملیات زمینی بزرگ در لبنان آماده شده است

نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله از ماه‌ها پیش در روستاها و مجتمع‌های مسکونی خالی از سکنه نزدیک به مرز جنوبی لبنان، یکدیگر را زیر نظر دارند و در دو سوی مرزها و در تدارک برای احتمال جنگی تمام‌عیار مواضع خود را در جهت سازگاری با شرایط و وضعیت جنگی تغییر می‌دهند.

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از مقامات ارشد این کشور اعلام کرد که ارتش اسرائیل تمامی تدارکات و آمادگی‌های لازم را برای انجام عملیات زمینی بزرگ در لبنان تکمیل کرده است.
این نهاد اطلاع‌رسانی اسرائیل خاطرنشان کرد در شرایطی که تنش‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافته، ارتش اسرائیل پیش از آغاز عملیات زمینی بزرگ خود در لبنان دست به عملیات هوایی خواهد زد.

نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله از ماهها پیش در روستاها و مجتمع‌های مسکونی خالی از سکنه نزدیک به مرز جنوبی لبنان، یکدیگر را زیر‌نظر دارند و در دو سوی مرزها و در تدارک برای احتمال جنگی تمام‌عیار مواضع خود را در جهت سازگاری با شرایط و وضعیت جنگی تغییر می‌دهند.
اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله مورد حمایت جمهوری اسلامی در لبنان از ابتدای جنگ اسرائیل در نوار غزه که در پاسخ به حمله ۷ اکتبر حماس به شهرک‌های جنوب اسرائیل، آغاز شد، به‌طور روزانه اما محدود، به حملات موشکی، توپخانه‌ای، هوایی و پهپادی اقدام می‌کنند، ولی این تشدید تنش‌ها تاکنون به سطح جنگ تمام‌عیار نرسیده‌ است.

در ادامه تشدید تنش‌های مرزی متقابل میان اسرائیل و حزب‌الله ده‌ها هزار نفر از ساکنان هر دو طرف مرز تخلیه شده‌اند و امیدها برای بازگشت ساکنان مناطق مرزی و رفتن کودکان به مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید در ماه سپتامبر آینده، از بین رفته است.
این وضعیت پس از آن که یوآو کیش، وزیر آموزش و پرورش اسرائیل، سه‌شنبه دوم مرداد، اعلام کرد که شرایط اجازه چنین چیزی را نمی‌دهد، به واقعیت نزدیک شده است.

حملات هوایی اسرائیل تاکنون به کشته شدن نزدیک به ۳۵۰ شبه‌نظامی حزب‌الله و بیش از ۱۰۰ غیرنظامی، از جمله امدادگران، کودکان و روزنامه‌نگاران، در لبنان منجر شده است. از سوی دیگر، ده غیرنظامی اسرائیلی، یک کارگر کشاورزی خارجی و ۲۰ سرباز اسرائیلی نیز طی این درگیری‌ها کشته شده‌‌اند.

با وجود ادامه تبادل آتش در امتداد مرزها، نیروهای اسرائیلی در حال آماده‌سازی برای حمله احتمالی گسترده به لبنان هستند که ممکن است به‌طور قابل توجهی خطر بروز یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر را افزایش دهد؛ جنگی که احتمالاً دخالت ایران و ایالات متحده را نیز شامل خواهد شد.