هریس بعد از دیدار با نتانیاهو خواستار پایان جنگ غزه شد

کامالا هریس، معاون رئيس‌جمهور آمریکا پس از دیدار با نخست‌وزیر اسرائيل در واشنگتن در جمع خبرنگاران گفت، به عنوان یک سناتور و معاون رئیس جمهور، به طور تزلزل‌ناپذیری به حق موجودیت دولت اسرائیل و مردم آن متعهد است.
هریس که ممکن است به‌زودی رسما نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود در عین حال از رهبری اسرائیل خواست تا “برای محافظت از مردم رنج‌دیده نوار غزه” اقدامات بیشتری انجام دهد. او تاکید کرد: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند اما نحوه انجام این کار مهم است.»

معاون بایدن در گفت‌وگو با نتانیاهو نگرانی جدی خود را در مورد “رنج انسانی در نوار غزه” ابراز کرد و از مرگ “بیش از حد غیرنظامیان بی‌گناه” و “وضعیت ناگوار و فاجعه‌بار انسانی در غزه” انتقاد کرد. او گفت، نمی‌توان از این فجایع چشم‌پوشی کرد و در مورد شرایط وخیم انسانی در نوار غزه سکوت نخواهد کرد.
هریس از مردم آمریکا نیز خواست، پیچیدگی مناقشه و تاریخ منطقه را در نظر بگیرند و تروریسم و خشونت را محکوم کنند. او تاکید کرد، هر کس برای جلوگیری از رنج غیرنظامیان بی‌گناه هر کاری که می‌تواند باید انجام دهد و یهودی‌ستیزی، اسلام‌هراسی و نفرت‌پراکنی باید محکوم شود.
هریس دیدار خود با نتانیاهو را “صریح و سازنده” خواند.
او همچنین افزود، به لطف تلاش‌های بایدن، توافق برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها آماده دستیابی است و “پیشرفت امیدوارکننده‌ای در مذاکرات وجود دارد” و اکنون زمان انجام این توافق فرا رسیده است.

سخنان کامالا هریس در مورد تأکید بر لزوم پایان دادن به جنگ غزه و این‌که در برابر «شرایط وخیم انسانی» در نوار غزه سکوت نخواهد کرد، با ناخشنودی دولت اسرائیل روبه‌رو شده است.
یک «منبع ارشد سیاسی» و دو وزیر اسرائیلی متحد ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو اظهارات خانم هریس را با انتقادهای تند پاسخ دادند.

«منبع ارشد سیاسی اسرائیل» بامداد جمعه پنجم مرداد از واشینگتن به رسانه‌های اسرائیلی گفت امیدوار است که حماس سخنان خانم هریس را به وجود تضاد و شکاف مواضع میان آمریکا و اسرائیل تعبیر نکند و اظهارات او باعث نشود توافقِ در دست تنظیم عقب‌تر بیفتد.
قبلاً رسانه‌های اسرائیلی تأکید داشته‌اند که منظور از «منبع ارشد سیاسی اسرائیل» شخص نخست‌وزیر است که در ارتباط با برخی مواضع که ممکن است حساس باشد، مایل به بردن نام خود نیست.

به‌نوشتۀ سایت اسرائیلی والانیوز در روز جمعه، بنیامین نتانیاهو از سخنان خانم هریس ناخشنود و نگران شد که گفته‌های علنی او به مذاکراتی که در حال حاضر در جریان است، لطمه بزند.

دیدار با بنیامین نتانیاهو اولین ملاقات خانم هریس با یک رهبر خارجی از زمان شروع کارزار او برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، پس از اعلام کناره‌گیری جو بایدن از رقابت، بود.