نتانیاهو در کنگره آمریکا: ایران مسئول تروریسم و کشتار در منطقه است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل روز چهارشنبه سوم مرداد طی سخنرانی در کنگره ایالات متحده ضمن ارائه چشم‌اندازی کلی از غزه پس از جنگ، جمهوری اسلامی ایران را نیروی محرکه خشونت‌ها و آشوب‌ها در خاورمیانه خواند.
این چهارمین سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا بود. نخست‌وزیر اسرائیل در این سخنرانی گفت: «ایران پشت همه درگیری‌ها در منطقه و فرای آن است.»
او همچنین ایالات متحده را «نگهبان تمدن غرب» خواند و گفت که آمریکا مانع طرح جمهوری اسلامی برای تحمیل اسلام افراطی به جهان است.

نخست‌وزیر اسرائيل گفت: « وقتی آن‌ها جمهوری اسلامی را تاسیس کردند، خمینی عهد کرد که انقلاب اسلامی را به تمام جهان صادر کند. اکنون از خودتان بپرسید، کدام کشور در مسیر صادر کردن اسلام افراطی از جمهوری اسلامی ایران به جهان است؟ جواب واضح است؛ آمریکا است. نگهبان تمدن غربی و بزرگ‌ترین قدرت جهان. و به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران آمریکا را به عنوان بزرگ‌ترین دشمن خود می‌بیند.»
نتانیاهو افزود: «محور تروریسم جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه با آمریکا، اسرائيل و دوستان عرب ما ستیز می‌کند. این درگیری میان بربریت و تمدن است. آمریکا و اسرائيل برای پیروزی باید در کنار هم باشند. ما پیروز خواهیم شد.»

بنیامین نتانیاهو حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائيل را با حملات ۱۱ سپتامبر و بمباران «پرل هاربر» مقایسه کرد و گفت: «روزی که برای همیشه شوم خواهد بود، روزی که بهشت به جهنم تبدیل شد.» او افزود: «آنها مردان را سر بریدند. نوزادان را زنده زنده سوزاندند. پدر و مادر را جلوی چشم فرزندانشان و بچه‌ها را جلوی چشم پدر و مادرشان کشتند. آنها ۲۵۱ نفر را به سیاه چال‌های تاریک غزه کشاندند.»

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به تحقیقات سازمان اطلاعات آمریکا درباره احتمال حمایت مالی جمهوری اسلامی ایران از اعتراضات حامیان فلسطینیان در آمریکا، این شرکت‌کنندگان در این اعتراضات را «احمق‌های به‌درد بخور» جمهوری اسلامی توصیف کرد.
نتانیاهو آن‌ها را خطاب قرار داد و با اشاره به نقض حقوق همجنسگرایان و زنان در ایران، گفت: «اگر جمهوری اسلامی شما را تشویق می‌کند و از شما حمایت می‌کند یعنی شما احمق‌های به‌درد بخور آن‌ها هستید.» نتانیاهو در ادامه با کنایه، همجنسگرایان حامی غزه را به مرغ‌های حامی رستوران زنجیره‌ای کی‌اف‌سی تشبیه کرد

نتانیاهو ضمن تشریح دیدگاه خود درباره غزه پس از جنگ گفت که این باریکه ساحلی باید غیرنظامی و خالی از افراط‌گرایی باشد.
بنیامین نتانیاهو بدون اشاره به جزئیات گفت که اطمینان دارد توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های حماس دست‌یافتنی است.
نتانیاهو گفت: «فردای شکست دادن حماس، غزه جدیدی می‌تواند پدیدار شود. چشم‌انداز من برای آن روز یک غزه غیرنظامی و خالی از افراط‌گرایی است.»
نخست‌وزیر اسرائيل افزود: «اسرائيل به دنبال اسکان مجدد در غزه نیست. اما برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی، برای حصول اطمینان از جلوگیری از ظهور مجدد تروریسم، ما باید کنترل امنیتی آن‌جا را در دست داشته باشیم تا غزه دیگر هرگز تهدیدی برای اسرائيل نباشد.»
بنیامین نتانیاهو همچنین گفت: «غزه باید به صورت غیر نظامی و به دست فلسطینی‌هایی اداره شود که به دنبال نابودی اسرائيل نیستند. این خواسته زیادی نیست.»

بنیامین نتانیاهو از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده قدردانی کرد. او با اشاره به اقدامات ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به اورشلیم به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر تپه‌های جولان و ارائه پیمان ابراهیم از رئيس جمهوری پیشین ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو سپاسگزاری کرد.
نخست‌وزیر اسرائيل هم‌چنین از جو بایدن بابت تلاش‌هایش برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی محبوس در غزه و تشکیل ائتلاف برای تامین امنیت دریای سرخ تشکر کرد. او گفت که بایدن خود را «صهیونیست ایرلند-آمریکایی سربلند» می‌خواند و سفر رئيس جمهوری آمریکا به اسرائیل بلافاصله پس از حمله هفتم اکتبر را دیداری که «هرگز فراموش نمی‌شود» خواند.

پیش از ورود بنیامین نتانیاهو به کنگره، هزاران معترض مخالف جنگ اسرائیل در نوار غزه در نزدیکی ساختمان کنگره تجمع کردند و برخی از آن‌ها پرچم فلسطین را با خود حمل می‌کردند.
شایان ذکر است که نتانیاهو روز دوشنبه وارد واشینگتن شد و در شرایطی که اعتراضات و نارضایتی برخی از قانونگذاران آمریکایی نسبت به مدیریت جنگ غزه ادامه دارد.
همزمان با ورود نتانیاهو به مقر مجلس نمایندگان آمریکا نزدیک به ۵۰ نماینده کنگره سخنرانی او را تحریم کردند.

در ادامه اعتراضات علیه سفر نتانیاهو به واشینگتن چهارشنبه شماری از تظاهرکنندگان حامی مساله فلسطین در اعتراض به سفر او به ایالات متحده آمریکا با ورود به اقامتگاه او در آن کِرم و حشرات خزنده پخش کردند.

پیشتر، شماری از اعضای سازمان «نه به نام ما» همراه با افرادی از جامعه یهودیان آمریکا سه‌شنبه دوم مرداد در اعتراض به سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به ایالات متحده و سخنرانی مقرر او در مجلس نمایندگان آمریکا با پوشیدن لباس‌های یکرنگ و سردادن شعارهایی در ساختمان کنگره تحصن کرده بودند.
افراد متحصن در کنگره آمریکا در فراخوان اعتراضی به سفر نتانیاهو به واشینگتن، با سیاست دولت ایالات متحده در قبال جنگ غزه و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی آن از اسرائیل ابراز مخالفت کردند.

گفتنی است که واشینگتن در ماه‌های اخیر با ابراز نگرانی از پیامدهای جنگ، بر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان و ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تأکید کرده است.
آمریکا همچنین در تلاش است تا با قطر و مصر مذاکرات غیرمستقیم آتش‌بس میان حماس و اسرائیل را از سر گیرد. در همین راستا یک منبع آگاه، اعلام کرد که انتظار می‌رود هیئتی اسرائیلی برای ادامه مذاکرات غیرمستقیم با حماس پنج‌شنبه به دوحه سفر کند.