اعتراف دو نفر در آمریکا با دریافت خمس برای خامنه‌ای با نقض تحریم‌ها

وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد که دو نفر به اسامی مزمل زیدی و عاصم مجتبی نقوی، هر دو ۴۰ ساله و اهل هیوستون تگزاس به نقش داشتن در یک اقدام غیرقانونی اعتراف کرده‌اند. بنا بر بیانیه این وزارتخانه آنها متهم‌اند که ده‌ها هزار دلار را از ایالات متحده به ایران از جمله به دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی منتقل کرده‌اند.

طبق اسناد دادگاه زیدی در دسامبر ۲۰۱۸ اجازه دریافت “خمس” را از طرف چندین امام دریافت کرد. در فاصله دسامبر همان سال و دسامبر ۲۰۱۹، زیدی و نقوی مبالغ این “خمس” و همچنین کمک‌های مالی را که ظاهراً برای کمک به قربانیان جنگ داخلی جاری در یمن از افرادی در آمریکا جمع آوری شده بود، به نفع علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به ایران فرستاده‌اند.

طبق اسناد دادگاه، زیدی در دسامبر ۲۰۱۸ مجوز جمع آوری خمس، مالیات مذهبی بر ثروت، را به نیابت از چندین امام دریافت کرد.
بین دسامبر ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۱۹، زیدی و نقوی این وجوه و همچنین کمک‌های مالی ادعایی برای کمک به قربانیان جنگ داخلی یمن را از افراد مقیم در ایالات متحده جمع‌آوری کردند.
سپس زیدی و نقوی این پول ها را از طریق شبکه‌ای از دوستان، اعضای خانواده و همکاران به خارج از ایالات متحده به ایران منتقل کردند.
بنا بر این گزارش، آنها برای دور زدن قوانین و پنهان کردن فعالیت‌های خود، پول نقد را در مقادیر کمتر از ۱۰‌هزار دلار جابجا می کردند. یکی از این انتقالات شامل گروهی از ۲۵ زائر بود که برای زیارت به عراق می‌رفتند و دلارهای آمریکا را به صورت دستی به ایران منتقل می کردند.

انتقال این وجوه به ایران غیرقانونی بوده است زیرا ایالات متحده از سال ۱۹۹۵ تحریم‌های اقتصادی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است. علاوه بر این، وزارت امور خارجه ایالات متحده هر ساله از سال ۱۹۸۴ جمهوری اسلامی را به عنوان حامی تروریسم معرفی کرده است. در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۹، رئیس جمهور ایالات متحده تحریم های بیشتری را علیه رهبر جمهوری اسلامی اعمال کرد که شامل ممنوعیت ارائه هرگونه کمک مالی به او می‌شود.