گزارش خبری: افزایش وعده‌ها در خصوص توسعه مترو تهران

معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران از راه‌اندازی ۴ خط جدید قطار شهری و اضافه کردن ۱۳۰ ایستگاه جدید در پایتخت و در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
بر اساس این خبر محسن هرمزی معاون ترافیک شهرداری با اشاره به مطالعات کارشناسی شده و ظرفیت انبوه سازی قطار درون شهری، اظهار داشت که تا پایان سال جاری نیمی از مسیر راه‌اندازی خطوط جدید مترو طی خواهد شد.
به نظر می‌رسد که اظهارات این مقام دولتی به رسم سنت مقامات جمهوری اسلامی وعده‌ای بیش نباشد چرا که در سال‌های اخیر و صرف بودجه‌های هنگفت، بسیاری از خطوط مترو که در حال احداث بودند هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند و خطوط راه‌اندازی شده نیز با مشکلات عدیده نظیر فرسودگی قطارها روبرو هستند.
آخرین نمونه آن احداث مترو پرند در نزدیکی تهران بود که بنا به گزارش یک خبرگزاری داخلی ۲۷ بار وعده افتتاح گرفت. طرح راه‌اندازی مترو پرند در اسفند ماه ۱۳۹۱ با بودجه‌ای معادل ۴۰۰ میلیارد تومان کلید خورد و قرار بود این طرح حداکثر در ۱۴ ماه به بهره‌برداری برسد. با گذشت ۱۲ سال و ۲۷ وعده افتتاح از سوی مسوولان جمهوری اسلامی، در نهایت این خط در زمستان ۱۴۰۲ توسط ابراهیم رییسی افتتاح شد.
رییسی با افتتاح خط متروی پرند با اشاره به صادق الوعده بودن دولت، در حالی این دستاورد را به نام خود ثبت می‌کرد که یک ماه قبل علیرضا زاکانی شهردار تهران ضمن تشکر از قرارگاه خاتم سپاه، آن را حاصل پیگیری‌های شهرداری و کار شبانه‌روزی نهاد متبوع خود خواند.
کارشناسان مدیریت شهری عقیده دارند که سومدیریت، فساد سازمانی، ناهماهنگی دولت و شهرداری و نیز عدم استفاده از نیروی متخصص علل اصلی عدم توسعه مترو در تهران و حتی کشور است چرا که پس از گمانه‌زنی‌های بسیار در لایحه بودجه سال گذشته بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای تکمیل ساخت دو ایستگاه متروی دانشگاه علوم تحقیقات و اشرفی اصفهانی اختصاص یافت و قرار بود حداکثر ظرف مدت ۱۸ ماه پروژه تکمیل شود. اتفاقی که به گفته شاهدان عینی امری محال به نظر می‌رسد.
این در حالی است که مسوولان همواره با فرافکنی و نیز تحمیل نظرات غیر کارشناسی تنها با تحریف آمار سعی بر القای این مطلب دارند که با گذشت زمان بسیاری از این پروژه‌ها به اتمام خواهد رسید.
هر چند که ارائه این آمار غلط از سوی برخی دولتمردان از عادت آن‌ها به دروغگویی در سال‌های اخیر حکایت دارد اما آن چه که از موضوعاتی این چنین بر می‌آید عدم پاسخگویی مسوولان دولتی به نهادهای نظارتی است که در طول ۴۵ سال حیات جمهوری اسلامی تاکنون رخ نداده است.
باید توجه داشت در حالی مسوولان مدیریت شهری و دولتی از تکمیل و یا توسعه پروژه‌های مترو در زمان مقرر سر باز می‌زنند که بر اساس نظر کارشناسان بیش از ۸۵ درصد مشکلات شهروندان از جمله آلودگی هوا و ترافیک شهری و مشکلات حمل و نقل به این موضوع بستگی دارد.
بر اساس قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، دولت موظف است برای کاهش فشار افزایش قیمت حامل‌های انرژی برروی اقشار آسیب پذیر جامعه، سرمایه گذاری کافی برای بهبود و ارتقای وسائل حمل و نقل عمومی یه ویژه مترو در کلانشهرها انجام دهد اما به نظر می رسد که هیچ اراده‌ای در دولت مستقر برای این موضوع به چشم نمی‌خورد و به عقیده کارشناسان اقتصادی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تنها دستاویزی برای افزایش قیمت کالاهای اساسی و افزایش نرخ تورم است. همواره مردم ایران با استنشاق هوای آلوده و سر درگمی در تراقیک و گرانی باید هزینه ناکارآمدی مسوولان را بپردازند.