صدیقه وسمقی بدون روسری به بیمارستان فارابی اعزام شد

حساب کاربری صدیقه وسمقی در اینستاگرام از اعزام این اسلام شناس و منتقد جمهوری اسلامی از زندان اوین به بیمارستان فارابی خبر داده و نوشته است او در زمان اعزام بدون روسری بود.
بنابر متنی که در این حساب کاربری منتشر شده خانم وسمقی، بیست و هفتم فروردین همراه با سه ماموریک زن و دو مرد برای معاینه چشم‌ به بیمارستان فارابی اعزام شد.
همچنین اشاره شده که درخواست عدم تحمل کیفر خانم وسمقی قرار است به زودی با پیگیری وکیل مدافع وی، به پزشکی قانونی ارسال شود.
چندی پیش با اعزام خانم وسمقی به بیمارستان به دلیل عدم رعایت حجاب ممانعت به عمل آمده بود.
صدیقه وسمقی که از فشار خون، ضربان قلب و قند خون بالا رنج میبرد، در تاریخ سیزدهم فروردین ماه با حال نامساعد جسمی مواجه شد، پزشک بهداری دستور انتقال فوری خانم وسمقی به بیمارستان را صادر کرد که با کارشکنی مسئولان زندان او از رسیدگی درمانی محروم ماند. سرانجام پس از وخامت حال این زندانی و تاکید مجدد بهداری مبنی بر اورژانسی بودن وضعیت خانم وسمقی، وی یک روز بعد به مرکز درمانی خارج از زندان اعزام شد.
پس از گذشت کمتر از بیست و چهار ساعت از اعزام این تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی به بیمارستان، علیرغم تاکید پزشک معالج مبنی بر نیاز به انجام عمل آنژیوی قلبی، خانم وسمقی به زندان بازگردانده شد.
بنابر گزارش‌ها در روزهای نخستین فروردین مقامات زندان اوین به دلیل عدم تمکین صدیقه وسمقی به حجاب اجباری، اجازه خروج از بند زنان برای ملاقات با خانواده را به او نداده بودند و این زندانی سیاسی نیز برای اعتراض در دفتر زندان تحصن کرده بود.

صدیقه وسمقی، دین‌پژوه محبوس در زندان اوین، پیشتر از اسلام‌شناسان، اندیشمندان و افکار عمومی خواسته است با تقبیح رفتارهای جمهوری اسلامی، برای رهایی زنان در ایران و جهان اسلام از سلطه‌ای سخت و رنج‌آور و هموارشدن مسیر برابری و دموکراسی تلاش کنند.
در یادداشتی که روز چهارشنبه ۱۵ فروردین، در صفحه اینستاگرامی خانم وسمقی منتشر شد، او با اشاره به برابری زنان و مردان، خواهان به رسمیت شناخته شدن آزادی، حقوق انسانی و تعیین سرنوشت فردی برای زنان شد.
این زندانی سیاسی از عدم حساسیت کافی جامعه مدنی و روشنفکری نسبت به وضعیت زنان در ایران انتقاد کرد و آن را موجب فراهم‌کردن فرصتی برای جمهوری اسلامی به منظور دست درازی روزافزون به تمام عرصه‌های وجودی زنان دانست.
صدیقه وسمقی خط‌ قرمز استبداد دینی حاکم در ایران علیه زنان را منشاء «رفتارهای توهین‌آمیز» ماموران حکومتی و ضرب و شتم و انتقال اجباری زنان به بازداشتگاه‌ها در طول دهه‌ها گذشته توصیف کرد. وی تاکید کرد که این رفتارهای ظالمانه و غیرانسانی» جمهوری اسلامی «حتی در فقه شیعه و دیگر مذاهب اسلامی و سنت و تاریخ اسلام نیز جایگاهی ندارد.

این زندانی سیاسی محبوس در اوین، نپوشاندن موی سر را از جمله اتهامات وارد شده علیه خود ذکر کرد و نوشت که به این دلیل، متحمل «مجازات حبس» شده و از «حق بدیهی یک زندانی یعنی ملاقات با خانواده» محروم شده است.
صدیقه وسمقی در تاریخ بیست و ششم اسفندماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.، وبا انتقادهایی مواجه شده است. از جمله هفده نواندیش دینی در بیانیه‌ای با انتقاد از محرومیت صدیقه وسمقی از خدمات درمانی و ابراز نگرانی‌ درباره وضعیت جسمانی او، جمهوری اسلامی را مسئول سلامتی این دین‌پژوه زندانی دانستند و خواستار آزادی بی قید و شرط او شدند.

چندی پیش کیفرخواست پرونده خانم وسمقی با اتهامات تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی و حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب صادر و به شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد.
صدیقه وسمقی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه برخوردهای قضایی را داشته است.