نمایش اقتدار سقوط، از جیب ملت، حمله به دشمن در زمین خودی

در ساعت‌های پایانی شنبه ۲۵ فروردین و در روزی که جمهوری اسلامی جنگ با زنان را به بهانه حجاب باری دیگر از صبح همان شب آغاز کرد بود، ابتدا رسانه‌های اسرائیلی با ارجاع به خبرنگار آکسیوس گزارش دادند که حمله‌ای پهپادی از سوی ایران به سمت اسرائیل آغاز شده است.
باراک دیوید، خبرنگار سیاسی آکسیوس در توئیتی نوشت که چهار مقام اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی به او گفته‌اند که ایران با ده‌ها پهپاد حمله به اسرائیل را آغاز کرده است.
دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل ساعتی بعد حمله پهپادی ایران را تأیید کرد و گفت که تا رسیدن این پهپادها به اسرائیل چندین ساعت زمان می‌برد. او گفت که آژیرها در شهرهای اسرائیل تنها در صورتی به صدا در خواهند آمد که پهپادها وارد حریم هوایی اسرائیل شوند. او گفت ممکن است که جی‌پی‌اس دچار اختلات شود در حالی که نیروهای ارتش اسرائیل در حال رهگیری پهپادها هستند. هاگاری گفت که اگر حمله دیگری صورت بگیرد، ارتش اسرائیل هشدار جداگانه خواهد داد.
در آستانه گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل، سایت خبری تایمز اسرائیل به نقل از یک متخصص نظامی کانال ۱۲ این کشور نوشت موشک‌های بالستیک حدود ۱۲ دقیقه، موشک‌های کروز دو ساعت، و پهپادها ۹ ساعت طول می‌کشد که از خاک ایران به خاک اسرائیل برسند. تخمین سرعت این پهپادها بدون اینکه بدانیم کدام پهپاد و از کدام مبدأ است آسان نیست.
پس از آن بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای حمله به اسرائیل را تأیید کرد و به گزارش شبکه خبر تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی گفت: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی ایران، بامداد امروز یکشنبه ۲۶ فروردین دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات «وعده صادق» با رمز مقدس «یا رسول الله» با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین های اشغلی با ده ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند.
البته شاید بتوان گفت: اولین خبرها از حمله را خود شهروندان ایرانی با انتشار ویدوئوهای در شبکه‌های اجتمایی که در آن صدای تعداد زیادی پهباد شنیده می‌شد دادند.
در ادامه تسنیم، نزدیک به سپاه، کمی بعدتر گزارش کرد که پهپادهای شاهد ۱۳۶ در این حمله مورد استفاده قرار گرفته اند. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هم به نقل از یک منبع آگاه و در حساب‌های انگلیسی زبان خود در شبکه ایکس نوشت که ایران به سمت اسرائیل موشک بالستیک هم شلیک کرده است. این خبرگزاری نوشت اولین سری از موشک‌های بالستیک به سمت اسرائیل شلیک شدند. تسنیم، نزدیک به سپاه، گزارش داد که حمله به اسرائیل چند وجهی است و شامل ترکیبی از صدها پهپاد و تعداد زیادی از موشک از انواع مختلف است. این رسانه نوشت این حمله فقط از ایران صورت نگرفته و دیگر کشورها و نیروهای محور موسوم به مقاومت هم درگیر این حمله شده‌اند: از چهار جهت از جمله از جنوب و ازطرف یمن، از شمال و از طرف حزب‌الله لبنان، از شرق و از طرف مقاومت عراق و از سمت خود فلسطین به اسرائیل حملات ترکیبی شده است.
ساعاتی بعد نیز وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای حمله را تأیید کرد و نوشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن مستشاران رسمی نظامی ایران که به دعوت دولت سوریه در این کشور مشغول فعالیت بودند و به ویژه حمله نظامی مورخ ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق، در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ مجموعه ای از حملات نظامی علیه پایگاه‌های نظامی این رژیم را به انجام رساندند.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی در ادامه تهدید کرد که تهران به حمله‌های احتمالی آتی پاسخ خواهد داد.
در طرف مقابل دو مقام اسرائیلی ناشناس نیز در گفت‌و‌گو با نیویورک‌تایمز شلیک موشک از سوی ایران را تایید کردند. آنها گفتند که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل پرتاب ده‌ها پهپاد و موشک کروز از ایران و عراق را ردگیری کرده است. به گفته آنها، انتظار می‌رفت منطقه‌های اصابت موشک، بلندی‌های جولان و پایگاه‌ نیروی هوایی اسرائیل در صحرای نگب باشد.
سه مقام نظامی اسرائیلی هم به نیویورک‌تایمز گفت‌اند که اسرائیل شماری از پایگاه‌های نظامی را تخلیه کرده و برای مقابله با پهپادهای ارسالی از غرب ایران و غرب عراق، جنگنده‌هایش را به پرواز درآورده و سیستم دفاع موشکی‌اش را آماده کرده است.
خبرگزاری ای بی سی آمریکا به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که واشنگتن انتظار دارد تهران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد و موشک از نقاط مختلفی همچون عراق و سوریه و جنوب لبنان و مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به سمت اسرائیل شلیک کند اما قسمت اعظم شلیک‌ها از داخل خود خاک ایران خواهد بود.
سی ان ان هم گزارش داده که ارتش اسرائیل در حال رصد همزمان یکصد پهپاد است.
سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان آورده نشد نوشت پدافند هوایی آمریکا در منطقه، برخی از پهپادهای ایرانی در حال پرواز به سمت اسرائیل را رهگیری کرده است. این منابع مشخص نکردند که ایالات متحده آمریکا چگونه و کجا این پهپادها را رهگیری کرده است.
گزارش‌های بعدی حاکی بود که آمریکا و فرانسه در دفاع هوایی علیه این حملات به اسرائیل کمک کردند.
دانیل هگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل روز یک‌شنبه گفت: فرانسه یکی از کشورهایی بود که به اسرائیل برای جلوگیری از حمله شبانه ایران کمک کرد. فرانسه فناوری، جت‌ها و رادار بسیار خوبی دارد و من می‌دانم که آنها در گشت‌زنی در حریم هوایی مشارکت داشتند.
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در پیامی حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد و گفت که قاطعانه کنار اسرائیل می‌ایستیم.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز تصریح کرد که به دستور من و برای حمایت از دفاع از اسرائیل، ارتش ایالات متحده هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی بالیستیک را در طول هفته گذشته به منطقه منتقل کرد. به لطف استقرار این نیروها و مهارت فوق‌العاده سربازانمان، ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریباً همه پهپادها و موشک‌های شلیک شده را رهگیری و منهدم کند.
جو بایدن تأکید کرد که برای هماهنگی در مورد واکنش دیپلماتیک واحد به حمله گستاخانه ایران به اسرائیل با رهبران گروه هفت طی روز یک‌شنبه تشکیل جلسه خواهد داد.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در نشست خبری بعدی‌اش گفت شلیک موشک‌ها از ایران باعث آسیب جزئی به یک پایگاه نظامی شد. هاگاری گفت که بیشتر موشک‌ها توسط سامانه دفاع هوایی دوربرد اسرائیل با نام پیکان رهگیری شده‌اند. جت‌های جنگنده اسرائیل هم ده‌ها موشک کروز و ده‌ها پهپاد را سرنگون کردند. سخنگوی ارتش اسرائیل در ادامه گفت که این موشک‌ها بیشتر خارج از حریم هوایی اسرائیل سرنگون شده‌اند. دانیل هاگاری افزود در مجموع، ایران بیش از ۲۰۰ پرتابه به سمت اسرائیل شلیک کرده است. هاگاری همچنین گفت که حمله ایران موجب زخمی شدن یک دختر جوان در نقب شد.
سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای پیرو حملات هوایی جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت به دخالت ایالات متحده در این جنگ هشدار داده و گفته بود که پشتیبانی واشینگتن از اسرائیل واکنش ایران را به دنبال خواهد داشت.
با این حال محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه اعلام کرد حملات پهپادی و موشکی به اسرائیل از نظر ایران خاتمه یافته و قصدی بر ادامه عملیات وجود ندارد.