واکنش‌ها به حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، یکشنبه ۲۶فروردین با اشاره به حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اسرائیل تاکید کرد که تهران قصد ادامه عملیات علیه تل‌آویو را ندارد. امیرعبداللهیان با انتشار پستی در پلتفرم ایکس نوشت: جمهوری اسلامی ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، اما در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود در برابر هرگونه تجاوز جدید، تردید به خود راه نخواهد داد.
همچنین وی یکشنبه ۲۶ فروردین در محل وزارتخانه و در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران گفت که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی با محاسبات دقیق و با استفاده از پهپاد و موشک‌های هدایت شونده و دقیق پایگاه نظامی که هواپیما‌های اف ۳۵ در اختیار اسرائیل در آنجا نگهداری می‌شوند را مورد هدف قراردادند.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان افزود از حدود ۷۲ ساعت قبل از عملیات، به همسایگان و کشور‌های منطقه اطلاع دادیم پاسخ ایران در قالب دفاع مشروع، قطعی و مسلم است؛ ولی ما امنیت همسایگان و امنیت منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم. وزیر خارجه جمهوری اسلامی مدعی شد: به برادران و دوستان در منطقه که آمریکا در آن کشور‌ها دارای پایگاه نظامی است، اعلام کردیم که هدف ما در دفاع مشروع، صرفا تنبیه رژیم اسرائیل است. ما به دنبال هدف قرار دادن افراد و پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیستیم.
در همین حال مقامات اسرائیلی گفته‌اند که اکثریت اعضای کابینه جنگ این کشور تصمیم قطعی در مورد اقدام تلافی‌جویانه در قبال حمله گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی گرفته است. گفته می‌شود در مورد زمان عملیات و مقیاس آن هنوز اختلاف نظر وجود دارد.
یک روز پس از حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی، مقامات اسرائیلی روز یکشنبه ۲۶ فروردین گفته‌اند که کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، تصمیم به اقدام تلافی‌جویانه گرفته‌اند، اما در مورد زمان و مقیاس چنین واکنشی اختلاف‌نظر دارند.
به گزارش رویترز، کابینه پنج نفره که در آن نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر دفاع و بنی گانتس، وزیر کابینه جنگ دارای اختیارات تصمیم‌گیری هستند، روز یکشنبه تشکیل جلسه دادند و انتظار می‌رود بار دیگر برای گفتگوهای بیشتر تشکیل جلسه دهند.
به گزارش روزنامه “تلگراف”، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که اسرائیل نقشه‌هایی برای حمله به ایران طراحی کرده است. این طرح‌ها در جلسه کابینه جنگ تصویب شده‌اند، اما از آنجا که غرب از اسرائیل خواسته است تا خویشتنداری خود را حفظ کند، مشخص نیست که آیا اسرائیل قصد اجرای این حمله به فوریت دارد یا خیر.
دریادار دانیل هاگاری در بیانیه‌ای به رسانه‌ها گفت: طی دو ساعت گذشته، ما برنامه‌های عملیاتی را برای اقدامات تهاجمی و دفاعی به تصویب رساندیم.
وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی نوشت مقام‌های آمریکایی و غربی پیش‌بینی می‌کنند اسرائیل به سرعت و تا روز دوشنبه به حملات جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد.
نیویورک‌تایمز هم به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت با وجود ابهام قابل توجه درباره زمان و شیوه، اسرائیل بدون شک پاسخ خواهد داد. یک مقام ارشد دولت بایدن به این نشریه گفت حمله در حد بالایی از آنچه که آمریکا انتظار داشت صورت گرفت و این تصور را که ایران به اسرائیل و متحدانش زمان داده بود تا پاسخ دهند، رد کرد و گفت تهران به آن زمان برای آماده‌سازی حمله خود نیاز داشت.
در همین رابطه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اسرائیل یکشنبه ۲۶ فروردین جلسه اضطراری برگزار کرد. اعضای این شورا خواهان خویشتن‌داری حداکثری و تنش‌زدایی شدند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در ابتدای این جلسه هشدار داد که خاورمیانه بر فراز پرتگاه قرار دارد. گوترش با انتقاد محکوم کردن تشدید خطرناک تنش‌ها در پی حمله گسترده ایران به اسرائیل، گفت که همه‌ باید برای صلح در همه‌جا در این شرایط تلاش کنند؛ چه توقف جنگ و خشونت‌ها در غزه، چه در کرانه‌ی باختری، و چه در دریای سرخ. دبیر کل سازمان ملل هم اقدام ایران در تلافی‌جویی با استفاده از قوه قهریه نظامی و حمله به سرزمینی دیگر، و هم اقدام اسرائیل در حمله به ساختمان دیپلماتیک تهران در سوریه را نقد کرد.
نماینده ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت، هدف انتقادش را بیشتر به سمت ایران و روسیه و کمتر به سمت چین هدایت کرد. رابرت وود، نماینده جانشین ایالات متحده آمریکا در امور ویژه سیاسی در سازمان ملل متحد، در جریان نشست شورای امنیت، حمله ایران به اسرائیل را به تشدید تنش‌ها تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی مرتبط دانست.
نماینده آمریکا به پهپادهای شاهد ایران اشاره کرد و گفت که این پهپادها در جنگ اوکراین از سوی روسیه استفاده می‌شوند. نماینده آمریکا با اشاره به شلیک بیش از ۳۰۰ پرتابه و بیش از ۱۰۰ فروند موشک بالستیک و کروز از سوی ایران گفت اقدام تهران نه تنها خطری برای جمعیت غیرنظامی اسرائیل بلکه خطری برای جمعیت غیرنظامی اردن و عراق بود. او گفت نباید کارهای ایران بی پاسخ بماند. نماینده آمریکا مجموعه‌ای از قطعنامه‌های شورای امنیت را برشمرد که به گفته‌ی او ایران نقض‌شان کرده است؛ از جمله با کمک‌های تسلیحاتی به حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن و فروختن پهپادهای شاهد به روسیه. او ایران را ناقض قطعنامهٔ ۲۲۳۱ شورای امنیت در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش دانست. نماینده آمریکا خواست شورای امنیت اطمینان حاصل کند که ایران به قطعنامه‌های این شورا وفادار می‌ماند و گفت در روزهای آینده آمریکا دنبال راه هایی در گفت‌وگو با متحدانش برای پاسخگویی به ایران است.
نماینده فرانسه هم حمله‌ی بی‌سابقه ایران علیه اسرائیل را به شدت محکوم و آن را تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی و منطقه دانست و گفت تهران از آستانه جدیدی در راستای بی‌ثبات‌سازی گذشته است. نماینده فرانسه گفت که دولتش با اسراییل اعلام همبستگی می‌کند و در عین حال خواستار خویشتن‌داری و تنش‌زدایی شد. نماینده فرانسه گفت که باید به دنبال طرح صلح برای خاورمیانه بود و چهارچوب این طرح صلح را به سازمان ملل پیشتر ارائه داده است.
نماینده بریتانیا گفت که حمله ایران را به شدت محکوم کرد و آن را منزجرکننده خواند. او ایران را به پاشیدن بذر هرج و مرج در منطقه متهم کرد و گفت که لندن در حفاظت از امنیت اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای همچون اردن و مصر محکم خواهد بود. نماینده بریتانیا نیز خواهان خویشتن‌داری حداکثری شد. بریتانیا بار دیگر خواهان آتش‌بس فوری در غزه و آزادی گروگان‌ها شد.
نماینده روسیه با انتقاد از شورای امنیت گفت که چرا به درخواست این کشور پس از حمله اسرائیل به سرکنسولگری ایران در دمشق، برای تشکیل جلسه و ارسال پیامی در راستای محکوم کردن بی‌چون‌و‌چرای اقدام اسرائیل پاسخی ندادند. نماینده روسیه با انتقاد از غرب گفت که نمایندگان این کشورها به پیشنهاد روسیه برای صدور قطعنامه‌ای برای محکومیت حمله به سرکنسولگری ایران در سوریه وقعی ننهاده اند و بی‌عملی آنها باعث شده که ایران به اسرائیل حمله کند و تنش‌ها این‌چنین افزایش یابد. نماینده روسیه کشورهای غربی را متهم کرد که تنها به منافع خود اهمیت می‌دهند و نقض حقوق کشورهای دیگر برای آنها اهمیتی ندارد. او گفت که آنچه امروز غربی‌ها در محکومیت اقدام ایران انجام می‌دهند، نمونه‌ی بی‌شرمانه‌ای از یک‌ بام و دو هوا بودن است.
نماینده روسیه گفت حمله ایران به اسرائیل در خلاء رخ نداد و گام‌هایی که ایران برداشت، واکنشی بود به انفعال شرم‌آور سازمان ملل و حمله‌ غیرقابل قبول اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران. او افزود که نمایندگان کشورهایی شهامت این را نداشتند بگویند که خشونت‌های رخ‌داده در منطقه در واقع به خاطر عملیات نظامی اسرائیل و خشونت‌های این دولت در غزه و کرانه‌ی باختری است.
نماینده اسرائیل پس از سخنرانی نمایندگان اعضای دائم و موقت شورای امنیت، گفت که ایران با بیش از ۱۷۰ پهپاد، ۱۲۰ موشک بالستیک و ۳۰ موشک کروز را با مجموعاً ۶۰ تن مواد منفجره از خاک ایران و لبنان و سوریه و عراق راهی خاک اسرائیل کرد. او گفت که اسرائیل بارها نسبت به رژیم ملاها در شورای امنیت هشدار داده و خواهان برخورد مستقیم شده اما نادیده گرفتن هشدارهای اسرائیل به حمله شب گذشته انجامیده است. او گفت حمله ایران نشان داد جمهوری اسلامی حتی برای اسلام هم اهمیتی قایل نیست، چرا که با حمله‌اش دختر مسلمانی هفت‌ساله را مجروح کرد و پرتابه‌هایش بر فراز مسجد الاقصی پرواز کردند.
نماینده اسرائیل گفت که جمهوری اسلامی فرقی با رایش سوم حکومت آلمان نازی و علی خامنه‌ای فرقی با آدولف هیتلر ندارند. او هشدار داد که ایران به سمت سلاح هسته‌ای می‌رود و گفت: تصور کنید ایران با سلاح هسته‌ای به اسرائیل حمله می‌کرد. او خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران و قرارگرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی شد و از امضاکنندگان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواست مکانیسم ماشه را فعال کنند.
نماینده جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تأکید کرد که حمله‌ی سپاه به اسرائیل در پاسخ به حمله‌ اسرائیل به سرکنسول‌گری ایران در دمشق بود. او گفت که اقدام ایران متناسب و بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود، تنها هدف‌های نظامی داشت و برای تنش‌زدایی صورت گرفت.
نماینده جمهوری اسلامی گفت که ایران گروه نیابتی در منطقه ندارد و آنها گروه‌های مقاومت هستند و مستقل از ایران عمل می‌کنند و علیه اشغالگری می‌جنگند. او افزود که ایران به دنبال افزایش تنش در منطقه و جنگ‌افروزی نیست. نماینده جمهوری اسلامی گفت که تهران با خویشتن‌داری در برابر اقدامات آمریکا در ردگیری پرتابه‌هایش، تعهد خود را به صلح نشان داده است اما هشدار داد که اگر واشنگتن دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند، تهران نیز پاسخ خواهد داد.
در پایان نیز نماینده سوریه گفت که حمایت ده‌ها ساله واشنگتن از اسرائیل باعث شده که اسرائیل با تصور مصونیت، دست به حمله به خاک سوریه بزند و به اشغالگری و جنایت علیه مردم فلسطین ادامه دهد. او از قدرت‌های غربی به خاطر حمایت از اسرائیل و ممانعت از اقدام بین‌المللی علیه این کشور انتقاد کرد.
شاهزاده رضا پهلوی نیز در واکنش گفت: جنگ خامنه‌ای و پاسداران او با اسرائیل اگر چه جنگ ملت ایران نیست اما هزینه اصلی آن را شما می‌پردازید که زیر بار مشکلات اقتصادی و فشارهای روانی در ایران هستید. هر دو ملت خواهان صلح، آرامش، امنیت، و روابط دوستانه‌‌اند، و یک دشمن مشترک آنها را از رسیدن به این خواسته‌ها محروم کرده است: جمهوری اسلامی.
راه‌حل نیز امروز از هر زمانی روشن‌تر است: پایان دادن به جمهوری اسلامی و بنیان نهادن یک دولت ملی، سکولار و دموکراتیک در ایران.
سخنم را با پیامی به نیروهای نظامی کشور به پایان می‌برم: سران رژیم برای سالها با به انزوا و فلاکت کشاندن کشور، ده‌ها میلیارد دلار را هزینه برنامه موشکی‌ کردند که نتیجه‌اش، عملکرد تحقیرآمیز در حمله به اسرائیل بود. از صدها موشک و پهپاد پرتاب‌شده، تنها چند عدد وارد حریم هوایی اسرائیل شدند و به هدف اصابت کردند. بیش از این کنار این رژیم بی‌کفایت و ضدایرانی نایستید. بازگشت احترام به شما، و اقتدار به ایران، و آسایش و آرامش برای ایرانیان، در گروی سقوط این رژیم ضحاکی است. در این راه همراه ملت ایران باشید.