موشک‌هایی که پرتاب نشدند یا سقوط کردند

وال استریت ژورنال به نقل از سه مقام آمریکایی نوشت که حدود ۵۰ درصد موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران در زمان پرتاب به سمت اسرائیل شلیک نشدند یا اینکه بعد از پرتاب، حین پرواز منفجر شدند و سقوط کردند. تصاویر متعددی در شبکه‌های اجتماعی از سقوط موشک‌ها در خاک ایران منتشر شده است.
به گفته آنها حدود ۱۱۵ تا ۱۳۰ موشک بالستیک در نهایت توانستند حرکت به سمت اسرائیل را ادامه دهند که رهیگیری و منهدم شدند. به بیان دیگر فقط نیمی از موشک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران قصد داشت در دقایق اولیه بامداد یکشنبه آنها را به سوی اسرائیل شلیک کند، با موفقیت پرتاب شدند. به گفته ارتش اسرائیل ۹۹ درصد آنها پیش از رسیدن به خاک اسرائیل خنثی شدند.
مقام‌های دفاعی ایالات متحده نیز می‌گویند از بیش از ۱۰۰ موشک بالستیک که جمهوری اسلامی ایران شنبه شب به سمت اسرائیل شلیک کرد،‌ تنها ۵ موشک» به اهدافی در داخل این کشور اصابت کرده است.
شبکه سی‌بی‌اس به نقل از دو مقام مطلع آمریکایی گزارش کرده که اطلاعات نظامی ایالات متحده بیانگر اصابت چهار موشک بالستیک به پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نگب است.
پایگاه هوایی نواتیم که محل استقرار جنگنده‌های فوق‌پیشرفته و گران‌قیمت اف-۳۵ است، از اهداف اصلی در حمله روز شنبه جمهوری اسلامی به اسرائیل بوده است چرا که آمریکا می‌گوید اسرائیل در هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق از یک جنگنده اف-۳۵ استفاده کرده بود.
بر این اساس، یکی از موشک‌ها به یک باند این پایگاه هوایی برخورد کرده است. یک آشیانه خالی و یک آشیانه متروکه دیگر هم مورد اصابت موشک قرار گرفته است.
ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده است که ۹۹ درصد پهپاد‌ها و موشک‌های شلیک شده از ایران را پیش از ورود به خاک اسرائیل منهدم کرده است. ارتش‌های کشورهای متحد اسرائیل از جمله آمریکا،
بریتانیا و فرانسه نیز در روند خنثی‌سازی موشک‌ها و پهپادها به اسرائیل کمک کردند.
یک مقام آمریکایی به وال استریت ژورنال گفت، این درصد خطا و عملکرد ناموفق برای ظرفیت موشکی ایران بسیار زیاد است.
این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران مدعی شده‌اند که موفقیت حمله‌های موشکی و پهپادی بامداد یکشنبه آنها علیه اسرائیل بیش از آن چیزی بوده که انتظار داشتند.
در خبری دیگر و در رابطه با حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سنتکام با حمایت فرماندهی آمریکا-اروپایی صبح روز یکشنبه ۱۴ آوریل، ۸۰ پهپاد و دست‌کم شش موشک بالستیک که از ایران و یمن به سوی اسرائیل در حرکت بودند را با موفقیت منهدم کرد.
به گزارش سنتکام، این تعداد شامل یک موشک بالستیک روی پرتابه و هفت پهپاد در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن است که پیش از فعال شدن منهدم شدند. سنتکام تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران به رفتار تجاوزگرایانه خود که امنیت و ثبات منطقه و نیروهای ائتلاف را به خطر می‌اندازد، ادامه می‌دهد.
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا تاکید کرد که به حمایت از اسرائیل برای دفاع از خود در مقابل تهدید‌های جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد و همکاری با شرکای منطقه‌ای در زمینه افزایش امنیت منطقه ادامه خواهد داشت.