گزارش خبری: آغاز مجدد فعالیت گشت ارشاد در قالب طرح نور

فرماندهی انتظامی پلیس ایران از راه اندازی مجدد گشت ارشاد در کشور و مقابله ماموران انتظامی با مردم جامعه و به خصوص بانوانی که پوشش اختیاری دارند، خبر داد.
بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی طرح جدید گشت ارشاد موسوم به طرح نور، از روز شنبه 25 فروردین‌ماه در سراسر ایران توسط نیروهای انتظامی و امنیتی آغاز شد که مطابق آن، افرادی که پوشش اجباری حاکمیت را ندارند با خشونت فراوان بازداشت خواهند شد.
هر چند که فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی پیش از شروع این طرح در بیانیه‌ای از برخورد صمیمی ماموران با مردم و صرفا دادن یک تذکر به کسانی که حجاب اختیاری دارند، خبر داده بود اما با گذشت دو روز از اجرای این طرح، خبرها و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی از بازداشت توام با خشونت بانوان ایرانی حکایت دارد.
پس از قتل حکومتی مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس تهران در شهریور ماه 1401 و آغاز اعتراضات سراسری بی‌سابقه در ایران، ون‌های گشت ارشاد از خیابان‌ها خارج شدند و موج حضور زنان با پوشش اختیاری در کشور بیشتر شد، با این همه مسوولان جمهوری اسلامی حضور زنان در جامعه را برنتابیدند و با کاهش اعتراضات خیابانی، زمزمه‌هایی مبنی بر شروع دوباره فعالیت گشت ارشاد به گوش رسید.
با وجود آن که بسیاری از کارشناسان و مسوولان سابق و نیز نظرسنجی‌های مستقل از کاهش میزان علاقه جامعه به حجاب اجباری و حتی واکنش منفی افراد مذهبی به برخورد با زنان خبر می‌دهند اما پلیس جمهوری اسلامی شروع به کار مجدد گشت ارشاد را درخواست به حق مردم متدین ایران خواند و اعلام کرد که این طرح به صورت ضربتی اجرا خواهد شد.
چندی پیش مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان در یکی از شبکه‌های تلوزیون دولتی جمهوری اسلامی اعلام کرد که «براساس پیمایشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده، ۷۰ درصد جامعه ایران با الزام حجاب مخالفند.» وی همچنین افزود که سالانه حدود ۵ درصد از شمار کسانی که ملتزم به حجاب هستند کاسته می‌شود.
این اظهارات در حالی بود که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته و در جریان سخنرانی عید فطر مخالفت با حجاب اجباری را برنامه بیگانگان خواند و آن را یک حرام شرعی و سیاسی اعلام کرد.
رهبر جمهوری اسلامی که در سال‌های اخیر با سیاست چماق و هویج نیروهای حامی خود را نگه می‌دارد و در مقابل زنان رویکردی کاملا دوگانه را در پیش گرفته است پس از ماه‌ها سکوت در مورد گشت ارشاد دستور داد تا مقامات با آن‌چه که هنجارشکنی دینی خواند مقابله کنند.
ساعاتی پس از این دستور، بیانیه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی منتشر شد که در آن علاوه بر تاکید به رعایت حجاب اجباری توسط آحاد مردم، از برخورد با صنوف و خودروهایی که توسط افرادی که پوشش اختیاری دارند، خبر داد.
در یک سال گذشته حکمرانان جمهوری اسلامی با استفاده از ایدیولوژی شرع، به انحای مختلف مردم ایران را تهدید کرده‌اند. فروردین‌ماه 1402 احمد رضا رادان فرمانده فراجا اعلام کرده بود که طرح جدیدی از گشت ارشاد در معابر تهران با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته اجرا می‌شود و فرد هنجارشکن شناسایی و دعوت می‌شود و برای بار اول به او تذکر می‌دهند.
همچنین در بهمن ماه گذشته، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از طرحی خبر داد که افراد بی‌حجاب را از راه سیستم، شناسایی کرده و آنان را از خدمات اجتماعی محروم خواهد کرد و نیز کارت ملی‌شان تا موقع پرداخت جریمه، مسدود خواهد شد. پیش از تعطیلات نوروز نیز امیرحسین بانکی پور نماینده حکومتی مجلس شورای اسلامی نیز از طرحی خبر داد که قرار است به موجب آن 3 میلیون تومان از حساب زنان با پوشش اختیاری به عنوان جریمه کسر شود.
به نظر می‌رسد افزایش تنش میان مقامات و نیز برخوردهای خشونت‌آمیز و سرکوب گسترده مردم معترض ایران که در طول حیات جمهوری اسلامی به یک سیاست هزینه‌دار تبدیل شده همچنان در دستور کار قرار دارد و باید دید بر اساس چه نگاه کارشناسی شده‌ای این سیاست منفی همچنان ادامه دار است و تبعات آن در آینده‌ای نه چندان دور چیست؟