در زندان های جمهوری اسلامی چه می‌گذرد؟ دست‌کم ۱۷ زندانی سیاسی در زندان اهواز محروم از رسیدگی پزشکی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دستکم هفده زندانی محبوس در زندان شیبان اهواز از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده اند. گفته می‌شود عدم درمان به موقع این زندانیان که مشکلات سلامت بسیاری از آن‌ها در زندان بروز کرده، به وخامت حال آنها منجر شده است. طبق گزارش هرانا دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بسیاری از این زندانیان را به اتهام محاربه به حبس‌های طولانی مدت یا حبس ابد محکوم کرده است و آن‌ها در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند. به‌تأیید نهادهای بین‌المللی، حکومت ایران علاوه بر اعمال تبعیض‌های ساختاری و محروم‌کردن عامدانه اقلیت‌های قومی، از جمله عرب‌ها از پایه‌ای‌ترین حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود، زندانیان سیاسی عرب را با خشونت و به‌طور نظام‌مند سرکوب می‌کند. این زندانیان با برخوردها و اتهام‌های امنیتی و قضایی، شکنجه، اعتراف‌های اجباری و نداشتن دسترسی به دادرسی عادلانه روبه‌رو هستند.
در خبری دیگر، سعید مدنی، جامعه شناس و فعال سیاسی که در حال گذراندن ۹ سال محکومیت خود در زندان اوین است، سه‌شنبه ۱۴ فروردین به زندان دماوند، واقع در استان تهران تبعید شد. به‌گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، محمود بهزادی‌راد، وکیل سعید مدنی در این‌باره گفت: سه‌شنبه با آقای مدنی ملاقات داشتم و امروز صبح از طرف زندان به ایشان گفتند احتمالاً به یک زندان دیگر انتقال پیدا می‌کند و سپس به من گفتند فعلاً منتفی شده است. اما خبردار شدیم که به زندان دماوند منتقل شده‌اند. بهزادی‌راد افزود: انتقال زندانی باید براساس حکم تبعید از محلی که محل جرم یا زندگی‌اش بوده صورت گیرد یا به درخواست خود زندانی برای انتقال به نزدیک‌ترین محل سکونت‌شان باشد. ولی آقای مدنی درخواست انتقال و یا حکم تبعید نداشته است و ما نمی‌دانیم با چه مجوزی به یک زندان دیگر منتقل‌شان کرده‌اند.» وکیل سعید مدنی گفت موکلش صبح سه‌شنبه هنگام ملاقات از این موضوع اطلاعی نداشت و این برخلاف آیین‌نامه زندان‌ها است. سعید مدنی نخستین بار در سال ۱۳۷۱ و در پی انتشار مطالب انتقادی‌اش در نشریه «ایران فردا» بازداشت شد و پس از آن نیز بارها زندانی شده و در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ موسوم به جنبش سبز شش سال حبس در زندان اوین و زندان رجائی‌شهر کرج و دو سال تبعید به بندر عباس را نیز پشت سر گذاشته است. او در سال ۱۴۰۱ به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی و همچنین پژوهش و نگارش کتاب‌هایی درباره جنبش‌های اجتماعی بازداشت و به ۹ سال زندان محکوم شد.
همچنین از زندانهای جمهوری اسلامی خبر می‌رسد که خانم صدیقه وسمقی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی روز سه شنبه چهاردهم فروردین، در پی حال نامساعد جسمی از زندان اوین به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد. خانم وسمقی روز گذشته با علائم سوزش در ناحیه قفسه سینه، تپش قلب و فشار خون بالا به بهداری زندان منتقل شد. پزشک بهداری دستور انتقال فوری خانم وسمقی به بیمارستان را صادر کرد که با کارشکنی مسئولان زندان مواجه شد. سرانجام پس از وخامت حال این زندانی و تاکید مجدد بهداری مبنی بر اورژانسی بودن وضعیت خانم وسمقی، وی به مرکز درمانی خارج از زندان اعزام شد.
نیروهای امنیتی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ صدیقه وسمقی را در خانه‌اش در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. یکی از اتهامات او حضور بدون حجاب شرعی در ملأ عام است. صدیقه وسمقی که فقیه، روشنفکر دینی و از فعالان مدنی منتقد جمهوری اسلامی است چندی پیش اعلام کرده بود که حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی را حجاب شرعی نمی‌داند و آن را یک بازی سیاسی بیهوده خوانده بود که زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد. این فعال مدنی و پژوهشگر همچنین پس از بازداشت اعلام کرده بود که در دادگاه انقلاب حاضر نخواهد شد.