لرزش اقتصادی پس از حمله هوایی

در بازار همیشه لرزان اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و در پی حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، قیمت سکه طلا در بازار تهران از ۴۱ میلیون تومان فراتر رفت و هر دلار آمریکا بالای ۶۳ هزار تومان فروخته شد همچنین یورو به مرز ۶۸ هزارتومان رسید، پاند انگلیس هم رقم ۷۹ هزارتومان را پشت سر گذاشت.
طی فقط یک ماه گذشته پول ایران حدود ۱۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است.
قیمت ارز در ایام نوروز نیز با وجود تعطیلی بازار روند افزایشی داشت و نرخ دلار که در آخرین روز اسفند ۶۰ هزار و ۹۵۰ تومان بود، در نهم فروردین به ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و نوسان‌های قیمتی در روزهای بعد نیز ادامه یافت. در پایان تعطیلات نوروز نیز با وجود اینکه فشار تقاضا وجود نداشت و معاملات غیرنقدی جایشان را به مبادلات نقدی در بازار آزاد داده بودند، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.
تحلیلگران بازار حمله به کنسولگری ایران در سوریه و بالا گرفتن سطح تنش‌ بین روسیه و غرب را از دلایل شیب صعودی نرخ ارز می‌دانند و می‌گویند نوسان‌های قیمتی روزهای اخیر متاثر از رویدادهای سیاسی است اما روند افزایشی ثابت نیز از نرخ شرایط اقتصادی داخلی ایران تاثیر می‌پذیرد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت دلار امسال قطعا افزایشی است. آن‌ها به تورم بالای ۴۰ درصد در ایران اشاره می‌کنند و می‌گویند نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار زیر چهار درصد است و این اختلاف ۳۶ درصدی جایی خود را نشان می‌دهد؛ به این معنی که دلار روزانه و به‌طور منظم باید هزار تومان گران شود. به اعتقاد کارشناسان بازار ارز، سیاست ارزپاشی نهاد تصمیم‌گیر شاید برای کوتاه‌مدت قیمت دلار را مهار کند، اما در درازمدت شدنی نیست و به ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود. خبرگزاری دولتی ایرنا روز ۱۰ فروردین در گزارشی با دستاوردسازی برای دولت ابراهیم رئیسی، ورود قیمت دلار به کانال ۱۰۰ هزار تومان را رسما تایید کرد و مدعی شد که در صورت تداوم دولت قبل، نرخ دلار به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید. عادی‌سازی دلار ۱۰۰ هزار تومانی در رسانه رسمی دولت واکنش‌های زیادی در پی داشت و حتی صدای برخی وابستگان حکومت را نیز درآورد. یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه دولت رئیسی قصد تغییر ریل ندارد و رسما از دلار ۱۰۰ هزار تومانی سخن می‌گوید، در پستی نوشت: این قبیل دستاوردسازی‌ها با ادبیات اگر ما نبودیم چه می‌شد، شیوه قبلی‌ها هم بود.
ناظران معتقدند که واکنش احتمالی جمهوری اسلامی به این حمله و احتمال بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه بازار ارز در ایران را دستخوش نوسانات شدید خواهد کرد و بر اساس نوع واکنش جمهوری اسلامی، احتمال عبور دلار از ۷۰ هزار تومان در روزهای پیش رو نیز وجود دارد.
روند افزایشی نرخ دلار دیگر بخش‌های اقتصادی جامعه از خوراک و پوشاک گرفته تا مسکن و درمان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اقتصاد نابسمان ایران با اولین واکنش جمهوری اسلامی به این حمله هرچه بیشتر و سریعتر به سوی انفجار و از هم پاشیدگی خواهد رفت.