نوروز، سیزده بدر و ماه رمضان، کشمکش مردم ایران با حکومت

در آیین و تقویم ایرانیان باستان هر روز یک نام ویژه دارد.
سیزدهمین روز در هر ماه به نام فرشته باران تیر، یا (تیشتر) نام دارد.
ایرانیان پس از پایان نوروز در روز سیزده بدر (روز تیر از ماه فروردین)به باغ و دشت میروند و به شادی و بازی و گره زدن سبزه برای بر آورده شدن آرزوهایشان میپردازند و نوروز خود را به پایان میرسانند.
و آرزوی سالی پر از باران و کشاورزی نیکو میکنند.
در مورد نسبت دادن نحسی سیزدهم هیچ مناسبتی به ایرانیان ندارد و این اندیشه خرافی پس از یورش اسکندر و یونانیان به ایران وارد ایران شد زیرا عدد سیزده نزد یونانیان نحس بود.
حکومت از هر فرصتی استفاده میکند تا آیین‌های ایرانی را کمرنگ و از زندگی مردم خارج کند، ولی در مقابل مردم هم با پاسداشت آیین‌های نیاکان خود و نافرمانی مدنی سعی بر مقابله با این خواسته رژیم دارند.
با آنکه احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» درباره تعطیلی بوستان‌ها و پارک‌ها در روز ۱۳ فروردین نوشت: مردم فهیم ایران همیشه حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کردند. نوروز و سنت اسلامی یک پیوند دیرینه دارد. در وزارتخانه هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است. مواظب توطئه دشمنان باشیم، ولی روز گذشته خبرگزاری دولت (ایرنا) خبر تعطیلی بوستان ها در سراسر کشور را منتشر کرد، و گزارشهای مردمی خبر از بستن و مسدود کردن پارکها برای جلوگیری از مراسم سیزده بدر میدهد.
با اینحال امروز مردم طبق روال همیشگی ایرانیان برای پایان بردن جشنهای نوروزی به سوی دشتها و کنار رودها روانه شدند.
در این میان لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز جدا از انتقادی که به وضعیت حجاب گردشگران نوروزی در مساجد تاریخی کرده بود و گفته بود دلمان خوش است گردشگر داریم و اگرمسئولان نمی‌توانند، من مسجد نصیرالملک و مسجد وکیل را به سبک خودم مدیریت می‌کنم. فضای مذهبی شهر را به بازی‌گرفتند. در مورد سیزه بدر گفت روز طبیعت فکر کنید پدرتان مرده است به احترام به گردش و تفریح نروید که با واکنشهای منفی زیادی روبرو شد و حتی عده ای خطاب به وی گفتند ما فکر میکنیم که تو مردی و حتما به سیزده بدر خواهیم رفت.
با وجود محدودیت‌های حکومتی و تعطیلی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها در برخی شهرها، ایرانیان به سنت هر ساله در طبیعت حضور یافته و تا آخرین جشن های نوروزی را بجا بیاورند.