چالش های انتخاباتی و حکمرانی در کشور

در حالی که بسیاری از تحلیلگران حکومتی میزان شرکت در انتخابات و همچنین فراهم شدن زمینه مناسب برای مشارکت عمومی مردم در انتخابات را یکی از راه‌های ارتقای اعتماد عمومی و بهبود حکمرانی در کشور و کاهش زمینه‌ی اعتراضات در کشور می‌دانند، و تاکید دارند که جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شدت یافتن اعتراضات در سال بعد باید زمینه‌ی مشارکت عمومی و همگانی را فراهم کند و دایره‌ی رد صلاحیت‌ها را باز بگیرد، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که جمهوری اسلامی همچنان روش‌های فعلی خود را ادامه خواهد داد و رد صلاحیت‌های در شورای نگهبان هم بر اساس همان روال قبلی خواهد بود.
ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح طلب، با بیان اینکه در انتخابات در سال ۱۴۰۲، عده‌ای هستند که در هر حال در انتخابات شرکت می‌کنند، میزان آرای باطله‌ی انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲ ا بالا ارزیابی کرده و با بیان این موضوع که مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عبور کرده‌اند، تاکید دارد که وقتی رقابتی وجود ندارد مردم هم نمی‌توانند در بین آن رقابت عده‌ای را انتخاب کنند.
وی تاکید کرده است که مردم از این صحنه که چند اصلاح‌طلب دست چندم را انتخاب کنند عبور کرده‌اند. وی با این حال گفته است که در هر حال انتخابات با هر شکل و ظاهری برگزار می‌شود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین مهم‌ترین چالش سیاسی سال ۱۴۰۲ را گرانی‌ها عنوان کرده و با بیان اینکه گراني كمر مردم را شکسته است و قابل تحمل نیست، گفته است با حقوق ده میلیون تومانی چطور می توان زندگی کرد.
قوامی تاکید کرده است که اگر سوخت هم گران شود، فاجعه‌ای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ایجاد خواهد شد. وی سال ۱۴۰۲ را سال سختی برای مردم توصیف کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این موضوع که در حال حاضر اصلا جناح‌بندی‌ها مقبولیتی ندارند، گفته است جناح‌ها در صورتی برای مردم هم خواهد شد که تغییر مهمی ایجاد شود تا جناح‌ها مقبولیتی پیدا کنند.
قوامی همچنین با بیان این موضوع که دولت اصلا توان هیچ گونه اصلاحی را ندارد، اظهار داشت اصلاحات اصلی باید در حوزه‌ی سیاست خارجی صورت پذیرد که دولت توان آن را ندارد.
وی تاکید کرده است که در صورتی که چنین اصلاحاتی صورت پذیرد و چنین مسائلی اصلاح شود، شاید تغییراتی ایجاد شود. وی همچنین تصریح کرده است که اگر مشکلات با اروپا و امریکا حل شود شاید برخی گشایش‌ها در داخل صورت پذیرد. قوامی تاکید کرده است که اگر چنین تغییراتی صورت نگیرد، در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید.
به نظر نمی‌رسد که حاکمیت جمهوری اسلامی و شخص خامنه‌ای اراده‌ای برای انجام تغییرات اساسی داشته باشند. خامنه‌ای در سخنرانی روز اول فروردین خود در مشهد به صراحت تغییرات را به ایجاد تغییر در نقاط ضعف، مانند اقتصاد و تبدیل آنها به نقاط مثبت تقلیل داد و تاکید کرد کسانی که خواستار تغییرات بنیادی در حکمرانی هستند، جزو دشمنان هستند. گرچه به نظر می‌‌رسد که خامنه ای تغییراتی را در حوزه‌ی سیاست خارجی با افراد غیر از افراد دولت و توسط افراد مورد اعتماد خود آغاز کرده است، اما به نظر نمی‌رسد که این تغییرات در نهایت به تغییرات بنیادی در سیاست خارجی و عادی سازی واقعی روابط در جمهوری اسلامی بینجامد. علی خامنه‌ای روابط خارجی را تا جایی که بتواند تحریم‌ها را مرتفع کند یا کاهش دهد پیش می‌برد، اما بارها گفته است که هیچگاه خواستار عادی سازی روابط با غرب نیست.