لغو دیدار احتمالی اوباما و روحانی

مقام‌های آمریکایی «آماده نبودن» ایران را علت لغو این دیدار ذکر کردند

به‌رغم پیش‌بینی برخی از خبرگزاری‌ها مبنی بر دیدار احتمالی روحانی و اوباما در حاشیه ضیافت ناهار دبیرکل سازمان ملل متحد، هیات جمهوری اسلامی از حضور در این ضیافت ناهار خودداری کرد. «پرس‌تی‌وی» علت امتناع مقامات ایرانی در این ضیافت را «سرو مشروبات الکلی» ذکر کرد. در همین حال مقام‌های ارشد آمریکایی به رویترز گفتند که دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا از‌آن‌رو که این دیدار برای ایرانی‌ها «بسیار پیچیده» بود، لغو شد.
خبرنگاران حاضر در مقر سازمان ملل اطلاع دادند که روحانی و هیات همراهش در مهمانی ناهار دبیرکل سازمان ملل شرکت نکردند.
پرس تی‌وی هم با تایید این خبر نوشت که روحانی به دلیل سرو مشروب در ضیافت نهار شرکت نکرده است.
پیشتر خبرگزاری‌ها و محافل سیاسی جهان پیش‌بینی کرده‌ بودند که ممکن است در حاشیه این ضیافت ناهار دیدار و گفتگوی کوتاهی میان باراک اوباما و حسن روحانی صورت گیرد.
در همین حال وب‌سایت تابناک هم نوشت که حسن روحانی رییس جمهوری ایران، درخواستی رسمی برای ملاقات با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از سوی مقام های آمریکایی، دریافت کرده است.
سایت اصولگرای تابناک به نقل از منابع خود گزارش داده است که روحانی تاکنون به این درخواست، پاسخی نداده است.
اما خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های ارشد آمریکایی نوشت که دیداری میان روحانی و اوباما صورت نخواهد گرفت.
این مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند که دیدار احتمالی برای ایرانی‌ها «بسیار پیچیده» بود و طرف ایرانی برای این مواجهه آماده نبود.
همزمان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دیدار رییس‌جمهور روحانی با رییس‌جمهور آمریکا باراک اوباما در برنامه گنجانده نشده است.
مرضیه افخم، سخنگوی‌وزارت امور ‌خارجه در این مورد گفت: «ما فکر می‌کنیم که هنوز موقعیت برای این دیدار مهیا نیست.»
روز گذشته سخنگوی کاخ سفید دیدار حسن روحانی و باراک اوباما را منتفی ندانسته و گفته بود واشینگتن آماده همکاری با دولت ایران در «سطوح مختلف» است مشروط به اینکه ایران به نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ دهد. همچنین بن رودس قائم‌مقام مشاور امنیتی اوباما نیز از احتمال گفتگوی روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان ملل سخن گفته بود. از آن سو، رسانه‌های داخلی و برخی چهره‌های سیاسی و مقامات ایران نیز از دیدار احتمالی اوباما و روحانی سخن گفته و از آن استقبال کردند. همچنین با چرخش سیاست ایران و نرم شدن لحن ایران نسبت به آمریکا، انتظار دیداری احتمالی میان ایالات متحده و ایران وجود داشت. آیت‌الله خامنه‌ای هفته‌ی گذشته از «نرمش قهرمانانه» در دیپلماسی سخن گفته بود.