اسرائیل مراکز مالی حزب‌الله را هدف قرار داد

ارتش اسرائیل برنامه‌های عملیاتی خود در لبنان را گسترش داده و به ساختارها و شعبه‌های تاسیسات مالی حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی است، حمله کرده است. در این راستا موسسات قرض‌الحسن که نقش مهمی در فعالیت‌های حزب‌الله بازی می‌کنند، هدف قرار گرفته‌اند.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه یکشنبه ۲۹ مهر تصریح کرد: «ما در روزهای آینده فاش خواهیم کرد که ایران چگونه از نهادهای غیردولتی، اتحادیه‌ها و مؤسسات مدنی استفاده می‌کند تا فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله را از لحاظ مالی تأمین کند.»
او تمامی شهروندان لبنان را فراخواند تا از نزدیکی مکان‌هایی در بیروت و دیگر نقاط این کشور که در آنجا مؤسسات و مراکز مالی حزب‌الله قرار دارند، فورا دور کنند.

چندی پس از هشدارهای هاگاری نیروی هوایی اسرائیل حملات خود را آغاز کرد. خبرگزاری لبنانی ان‌ان‌ای (NNA) در این رابطه گزارش داد که دست کم ۱۱ حمله پیاپی ارتش اسرائیل به حومه بیروت انجام گرفته است. بنا بر گزارش این رسانه یک ساختمان در جوار فرودگاه لبنان نیز حدف قرار گرفته است. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از بلندشدن دودهایی سیاه و غلیط در نزدیکی باندهای فرود در فرودگاه لبنان حاکی هستند.

چندی پیش از آغاز حملات هوایی اسرائیل آویخای ادرعی، یک سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار پیامی در شبکه اکس اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور حملات خود علیه “زیرساختارهای مراکز قرض الحسن را که ارتباطی تنگاتنگ با حزب‌الله دارد، آغاز خواهد کرد”.

در همین حال به گفته یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل ارتش این کشور با تازه‌ترین حملات هوایی خود “بیروت را غرق آتش کرده است”. او با انتشار پیامی در شبکه اکس گفت که اهداف عملیات گسترده ارتش اسرائیل نابود کردن “ساختارهای مالی” سازمان تروریستی حزب‌الله در بیروت و دیگر نقاط لبنان بوده است.
کاتس افزود پس از حمله نیروی هوایی اسرائيل به بیش از ۱۵ بنای ساختمانی “آتش‌های مهیبی” شعله‌ور شده است. به گفته او، ارتش اسرائیل پیش از حملات خود شهروندان را مطلع کرده و به آنها هشدار داده بود نقاطی را که قرار است هدف قرار گیرند، تخلیه کنند.

در یکی از ویدیوهایی که ارتش اسرائیل در رابطه با این حملات منتشر کرده، از جمله می‌توان دید که دو ساختمان چند طبقه در پی حمله‌ای هوایی فرو می‌ریزند.

وزیر خارجه اسرائیل اضافه کرد: «حزب‌الله بهای سنگینی در ازای حملات خود به شمال اسرائیل و همچنین حمله‌های موشکی‌اش پرداخت کرده و همچنان خواهد پرداخت.» به گفته کاتس، اسرائیل آنقدر به این نیروی نیابتی جمهوری اسلامی حمله خواهد کرد تا “فرو بپاشد”.

مراکز قرض‌ الحسن در بیروت و دیگر نقاط لبنان از جمله مقاصد تازه‌ترین حملات هوایی اسرائیل بوده‌اند. به گفته اسرائیل این مراکز نقش مهمی در تأمین هزینه‌ها و پشتیبانی مالی از حزب‌الله ایفا می‌کنند.