کشته شدن یحیی سنوار و واکنش‌های جهانی به آن

مقام‌های اسرائیل کشته شدن یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، به دست سربازان این کشور را رسما تایید کردند.
ابتدا ییسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه اعلام کرد که یحیی سنوار، رهبر گروهی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود، به دست سربازان اسرائیلی در منطقه رفح، واقع در جنوب نوار غزه، کشته شده است.

تأیید نهایی هویت یحیی سنوار بر اساس آزمایش‌های دی‌ان‌ای و سایر آزمایش‌ها انجام شد. ابتدا بخشی از انگشت او برای انجام سریع آزمایش‌ها ارسال شد و روز پنجشنبه جسد او از محل خارج شد و به اسرائیل انتقال یافت.

بر اساس بیانیه مشترک ارتش و آژانس امنیت ملی اسرائیل (شین‌بت)، عملیات نظامی در این منطقه که گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از مخفی شدن رهبران حماس در آن بود طی چند هفته گذشته ادامه داشت.
بنابر این گزارش، در جریان درگیری‌های چهارشنبه ۲۵ مهرماه نیروهای تیپ ۸۲۸ ارتش اسرائیل به سوی یک ساختمان آتش گشودند که در جریان آن سه نفر کشته شدند.
به نوشته این بیانیه مشترک، نیروهای اسرائیلی ابتدا متوجه حضور یحیی سنوار در میان کشته‌شدگان نبودند و صبح پنجشنبه با بررسی ساختمانی که هدف قرار گرفت متوجه شدند که یکی از سه فرد کشته‌شده به یحیی سنوار شباهت دارد.

همچنین ارتش اسرائیل شامگاه پنجشنبه ویدئویی را که یک پهپاد ضبط کرده است منتشر کرد که لحظات آخر زندگی یحیی سنوار را در حالی که زخمی است نشان می‌دهد.

تایید کشته شدن یحیی سنوار موجی از واکنش‌ها را در اسرائیل و در جهان به دنبال داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در یک پیام ویدیویی ضمن تائید کشته‌شدن یحیی سنوار، رهبر نظامی حماس، در عملیات نظامی اسرائیل، گفت الان زمان این رسیده است که غزه از شر حماس رها شود.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه پنجشنبه گفت که مرگ یحیی سنوار «امکان پایان دادن» به محور گروه‌های شبه‌نظامی تحت رهبری ایران و «فرصتی برای صلح در خاورمیانه» فراهم کرده است.

نخست وزیر اسرائیل در پیام ویدئویی خود افزود: «محور ترور که توسط ایران ساخته شده است در برابر چشمان ما فرو می‌ریزد».
او با بیان اینکه «نصرالله رفت، معاونش محسن رفت، هنیه رفت، ضیف رفت، سنوار رفته است» گفت: «حکومت وحشتی که رژیم ایران بر مردم خود و بر مردم عراق، سوریه، لبنان و یمن تحمیل کرده است نیز به پایان خواهد رسید».
نتانیاهو همچنین با اشاره به وضعیت گروگان‌های اسرائیلی، گفت «ما این جنگ را تا آوردن همه گروگان‌ها به خانه ادامه می‌دهیم.»

نتانیاهو، به مردم غزه گفت یحیی سنوار، رهبر حماس، زندگی آن‌ها را نابود کرده است.
او افزود که سنوار به مردم گفته بود که مانند شیر است، اما در واقع در یک تونل تاریک پنهان شده بود و زمانی که از ترس از سربازان اسرائیلی فرار کرد، کشته شد.
نتانیاهو تاکید کرد که حماس دیگر غزه را اداره نخواهد کرد و این آغاز دوران پس از حماس است.
او همچنین خطاب به اعضای حماس گفت هر کسی که گروگان‌های اسرائیلی را نگه دارد و سلاح‌هایش را زمین بگذارد و گروگان‌ها را آزاد کند، زنده خواهد ماند. اما هر کسی که به گروگان‌ها آسیب بزند، کشته خواهد شد.

نخست وزیر اسرائیل با اشاره به اینکه یحیی سنوار مغز متفکر «مرگبارترین حمله به یهودیان از زمان هولوکاست» و «بدترین حمله به دولت یهود از زمان تاسیس اسرائیل» بود گفت: «او در رفح توسط سربازان شجاع نیروهای دفاعی اسرائیل کشته شد».
بنیامین نتانیاهو خطاب به مردم غزه گفت: «این جنگ می‌تواند فردا پایان یابد، اگر حماس سلاح‌های خود را زمین بگذارد و گروگان‌های ما را بازگرداند».

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، هم روز پنج‌شنبه گفت که مرگ یحیی سنوار، رهبر کشته شده گروه افراطی حماس، «روز خوبی» برای اسرائیل و جهان است و او فرصتی برای غزه بدون حماس می‌بیند.

گروه حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد و آقای بایدن گفت که مرگ رهبر این گروه، لحظه‌ای از آرامش برای اسرائیلی‌ها فراهم می‌کند و فرصتی برای نوار غزه، بدون حضور یک گروه شبه‌نظامی بر مسند قدرت در غزه، به وجود می‌آورد.
آقای بایدن در بیانیه‌ای گفت: «یحیی سنوار مانعی بزرگ برای دستیابی به تمام این اهداف بود. آن مانع دیگر وجود ندارد. اما کار زیادی همچنان پیش روی ما است.»
بایدن همچنین افزود: «به زودی با نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر رهبران اسرائیل صحبت خواهم کرد تا به آنها تبریک بگویم و راهکار بازگرداندن گروگان‌ها به خانه‌هایشان و پایان دادن به این جنگ که باعث ویرانی بسیاری از مردم بی‌گناه شده است را بررسی کنیم.»

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده نیز روز پنج‌شنبه ۲۶ مهر کشته شدن یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، توسط اسرائیل را «گامی به سوی پیشرفت در جهت از بین بردن تهدید حماس برای اسرائیل» توصیف کرد.
خانم هریس در جمع خبرنگاران در میلواکی، ویسکانسین گفت «عدالت اجرا شده است … و این لحظه به ما فرصتی می‌دهد تا سرانجام به جنگ در غزه پایان دهیم.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، هم با انتشار بیانیه‌ای نوشت که «یحیی سنوار یک تروریست بی‌رحم و مسئول بزرگ‌ترین کشتار یهودیان از زمان هولوکاست بود که از اَعمال خود هم هیچ احساس پشیمانی نداشت» و «جهان بدون او جای بهتری است.»
او افزود که «ایالات متحده در کنار اسرائیل برای پاسخگویی به کسانی که مسئول حمله ۷ اکتبر بودند، می‌ایستد و تلاش می‌کند تا مطمئن شود چنین حمله‌ای هرگز تکرار نشود.»

آقای بلینکن در بیانیه خود نوشته است که «در طول ماه‌های گذشته، سنوار چندین بار تلاش‌های ایالات متحده و شرکایش را برای پایان دادن به این جنگ از طریق توافقی که گروگان‌ها را به خانواده‌هایشان بازگرداند و از رنج مردم فلسطین بکاهد، رد کرد.»

او در ادامه نیز گفت که «در روزهای آینده، ایالات متحده تلاش‌های خود را با شرکا دوچندان خواهد کرد تا این درگیری را پایان دهد، تمام گروگان‌ها را آزاد کند و مسیری جدید را برای بازسازی زندگی مردم غزه و تحقق آرزوهای آن‌ها بدون جنگ و بدون سلطه وحشیانه حماس باز کند.»

در همین رابطه و بنا بر اعلام یک مقام آمریکایی، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا پس از تایید مرگ یحیی سنوار، رهبر حماس در روز پنجشنبه، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرد.
دفتر نتانیاهو با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به تبریک کشته‌شدن سنوار از سوی بایدن به نتانیاهو و تقدیر از ارتش این کشور برای انجام این عملیات، گفت دو رهبر توافق کردند مرگ سینوار فرصتی برای ایجاد فشار برای آزادی گروگان ها در غزه ایجاد کرده است و آن‌ها برای دستیابی به این هدف با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز با اشاره به این‌که در هفته‌های اخیر سنوار از مذاکره امتناع می‌کرد، گفت کشته شدن یحیی سنوار فرصتی برای پایان دادن به جنگ غزه فراهم کرده و ایالات متحده تصمیم دارد طرح آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را پیش ببرد.

پنتاگون هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که باید اطمینان حاصل کنیم که هفت اکتبر تکرار نشود
پنتاگون در این بیانیه همچنین با تاکید بر این‌که آمریکا نقش مستقیمی در رسیدن به سنوار نداشت، اعلام کرده اکنون اولویت بازگرداندن گروگان‌ها است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز روز پنجشنبه گفت مرگ یحیی سینوار رهبر گروه افراطی حماس فرصتی حیاتی برای پایان دادن به جنگ یک ساله اسرائیل با شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه فراهم کرده است.
آقای مکرون پس از مذاکرات نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: «ما باید از این فرصت برای آزادی همه گروگان‌ها و پایان دادن به جنگ استفاده کنیم».
او همچنین تصریح کرد که ایران و گروه حزب‌الله «بخش بزرگی از مسئولیت را در رابطه با وضعیت کنونی بر عهده دارند».

به گزارش رویترز، رئیس جمهور فرانسه افزود که ریشه‌های بی ثباتی در منطقه به اقدامات مستقیم و غیرمستقیم ایران که برای چندین سال از طریق گروه‌های نیابتی خود انجام داده است بازمی‌گردد.
بنابر این گزارش، آقای مکرون همچنین بار دیگر تاکید کرد که فرانسه در کنار اسرائیل و امنیت آن ایستاده است اما «این بدان معنا نیست که نمی‌توان با نخست وزیر اسرائیل اختلاف نظر داشت».
رئیس جمهور فرانسه از اسرائیل خواست که به عملیات نظامی خود در لبنان پایان دهد و به حاکمیت آن کشور احترام بگذارد.

همچنین ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در بیانیه‌ای به مناسبت کشته شدن یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس به دست اسرائیل، تاکید کرد که او فردی بود که «حملات تروریستی هفتم اکتبر علیه اسرائیل را ترتیب داد، که بدترین حمله به یهودیان از زمان هولوکاست بوده است».
به نوشته خانم جولی، از یحیی سنوار به عنوان فردی یاد خواهد شد که که به دنبال نابودی اسرائیل بود و برای مردم بی‌گناه فلسطین جز درد و تفرقه غیرقابل تصور، و ناکامی در خدمت به منافع واقعی آنها نداشت.
وزیر خارجه کانادا با تاکید بر اینکه «میراث تروریسم سنوار باید به طور جهانی محکوم شود»، با قربانیان حملات تروریستی حماس و همچنین خانواده‌های گروگان‌ها ابراز همدردی کرد و خواستار آن شد که «حماس فورا گروگان‌ها را آزاد کند، سلاح های خود را زمین بگذارد و هیچ نقشی در اداره آینده غزه نداشته باشد».

کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا، نیز خواستار آزادی همه گروگان‌ها در غزه شد و گفت کشورش برای مرگ یحیی سنوار سوگواری نخواهد کرد.
به نوشته آقای استارمر، یحیی سنوار طراح حملات هفتم اکتبر سال گذشته، «مرگبارترین روز در تاریخ یهودیان از زمان هولوکاست»، بود.
نخست وزیر بریتانیا افزود: امروز فکر من با خانواده‌های قربانیان آن روز است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم در واکنش به خبر کشته شدن یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، از او با عنوان «یک تروریست که در فهرست تروریستی این اتحادیه قرار داشت» یاد کرد.
او یحیی سنوار را «مسئول حمله وحشیانه هفتم اکتبر» خواند و در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یحیی سنوار مانعی بر سر راه برقراری آتش‌بس فوری و آزادی بدون قید و شرط تمامی گروگان‌ها بود». آقای بورل همچنین خواستار «پایان خشونت و آزادی گروگان‌ها» و «توقف رنج فلسطینیان» شد.

در نخستین واکنش مقامات جمهوری اسلامی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل کشته شدن یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، به دست نیروهای اسرائیلی را «تقویت‌کننده روحیه مقاومت» خواند.
حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود و جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی خود در منطقه با عنوان «مقاومت» یاد می‌کند.
نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس همچنین مدعی شده است که یحیی سنوار «الگوی نوجوانان و کودکان فلسطینی خواهد شد».
بجز توییت نمایندگی ایران در سازمان ملل، هنوز هیچ یک از مقام‌های جمهوری اسلامی به طور رسمی درباره کشته شدن یحیی سنوار اظهار نظری نکرده است.