واکنش نجیب میقاتی به اظهارات قالیباف: دخالت آشکار در امور لبنان است

دفتر نجیب میقاتی،‌ نخست‌وزیر لبنان، در واکنش به سخنان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس جمهوری اسلامی، درباره آمادگی تهران برای مذاکره با فرانسه به‌منظور اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ در لبنان، کاردار سفارت جمهوری اسلامی در بیروت را احضار کرد تا مواضع لبنان در این باره را به او ابلاغ کند.

نجیب میقاتی پیشتر به اظهارات محمدباقر قالیباف واکنش نشان داد و از موضع او درباره آمادگی تهران برای مذاکره با فرانسه درباره اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت ابراز تعجب کرد.
میقاتی این موضع را دخالتی آشکار در امور لبنان و تلاشی برای تحمیل نفوذ بر کشورش دانست.

او تأکید کرد که در جریان سفر اخیر وزیر خارجه و رئیس مجلس جمهوری اسلامی، به لبنان، مقامات لبنانی به آن‌ها ضرورت درک شرایط این کشور را گوشزد کرده‌اند، به‌ویژه که لبنان در معرض حمله بی‌سابقه اسرائیل قرار دارد و دولت لبنان «در حال رایزنی با همه دوستان خود از جمله فرانسه» برای فشار به اسرائیل به‌منظور توقف درگیری‌ها است.

میقاتی در ادامه اضافه کرد که مذاکرات برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ به‌عهده دولت لبنان است و از همه طرف‌ها خواست که از این موضع حمایت کنند و به‌جای تلاش برای تحمیل نفوذ، از حق حاکمیت و منافع ملی لبنان حمایت کنند.

اظهارات قالیباف در مصاحبه‌ با روزنامه فرانسوی «فیگارو» مطرح شد که در آن گفت ایران آماده است برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱، با فرانسه مذاکره کند. قالیباف در سخنانی از ژنو تصریح کرد که ایران برای مذاکره درباره اقدامات اجرایی این قطعنامه با فرانسه که به‌عنوان میانجی میان حزب‌الله و اسرائیل عمل خواهد کرد، آمادگی دارد.
او همچنین اظهار داشت که از نظر ایران، اسرائیل به‌عنوان یک کشور وجود ندارد و آنچه که هست تنها «یک رژیم صهیونیستی است که بازوی نظامی آمریکا به‌شمار می‌رود و گفت‌وگو با آن فایده‌ای ندارد». با این حال، قالیباف از آمادگی ایران برای مذاکره با فرانسه به عنوان «روزنه‌ای از امید» یاد کرد.

به گزارش فیگارو، قالیباف خواستار اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ و استقرار نیروهای ارتش لبنان در سراسر مرز با اسرائیل شد. اما او اشاره‌ای نکرد که حزب‌الله بندهای این قطعنامه، از جمله عقب‌نشینی به شمال رود لیتانی را رعایت نکرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان درگیری‌های زمینی که از اول اکتبر آغاز شد، نیروهای اسرائیلی موفق به کشف مقادیری از تسلیحات ضدتانک ساخت جمهوری اسلامی، پنهان‌شده در روستاهای مرزی لبنان شده‌اند. قالیباف در اظهارات خود همچنین بر لزوم توقف سریع آتش‌بس در جنوب لبنان تأکید کرد.

آقای میقاتی پیشتر اعلام کرده بود که دولت او تصمیم گرفته است درخواستی را به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم مند تا برای آتش‌بس میان اسرائیل و کشورش تصمیم فوری اتخاذ کند.
او بر تعهد دولت لبنان به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت در همه ابعاد آن به ویژه در بخش مربوط به استقرار ارتش در جنوب لبنان و تقویت حضور آن در مرزهای لبنان به منظور مهار و کاهش درگیری‌ها تأکید کرده بود.

نخست‌وزیر لبنان در بیانیهٔ روز جمعه خود تأکید کرده که مذاکره برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ توسط دولت لبنان انجام می‌شود و سایر کشورها نباید «به‌دنبال تحمیل احکام جدیدی باشند که در چارچوب همه ملاحظات ملی و حاکمیتی مردود است».

عملکرد جمهوری اسلامی که به‌طور آشکار حامی گروه حزب‌الله لبنان به عنوان یکی از نیروهای نیابتی خود بوده، همواره انتقاداتی را از جمله در لبنان برانگیخته است. جمهوری اسلامی در طول این سال‌ها نه تنها از گروه حزب‌الله حمایت‌های مالی و تسلیحاتی داشته، بلکه از طریق این گروه، توانسته به‌طور غیرمستقیم در امور لبنان مداخله کند.

حزب‌الله لبنان از سوی آمریکا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، اما اتحادیه اروپا فقط شاخه نظامی آن را تروریستی می‌داند. حزب‌الله در جایگاه حزب سیاسی، در پارلمان و دولت لبنان نمایندگانی دارد.