با تصویب دولت پزشکیان قیمت شیر خام به‌طور رسمی ۲۰ درصد گران شد

با ابلاغ قیمت جدید شیر خام از سوی محمدرضا عارف، معاون اول مسعود پزشکیان، شیر خام با افزایش قیمت ۲۰ درصدی به هر کیلوگرم ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.
بنابر اعلام رسانه‌های ایران، نرخ قبلی شیر خام به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان بود که یکی از اولین وعده های وزیر جهاد کشاورزی «تعیین تکلیف» این قیمت بود.

افزایش قیمت شیر خام از ماه‌‌ها پیش تصویب شده بود اما دولت در شرایطی که قیمت نان هم افزایش می یافت، مانع ابلاغ آن شده بود که در نهایت، قیمت‌ جدید در بازار اعمال شد.
در همین ارتباط، باید در انتظار افزایش قیمت محصولات لبنی نیز بود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی روز ۲۷ شهریور از افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات لبنی به‌دلیل افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام خبر داده بود.
با این حال، علی‌احسان ظفری هشدار داده بود که گران‌تر شدن محصولات لبنی نه‌تنها سودی برای تولیدکنندگان ندارد، بلکه به کاهش مصرف و در نتیجه، کاهش تولید و سوددهی منجر می‌شود.
او تاکید کرده بود اگر این افزایش قیمت‌ها ادامه یابد، مصرف لبنیات در میان مردم کاهش خواهد یافت.

افزایش مکرر قیمت شیر و لبنیات در ایران طی سال‌های اخیر باعث کاهش شدید سرانه مصرف این اقلام ضروری شده است.
روزنامه «دنیای اقتصاد» روز ۲۹ فروردین سال جاری نوشته بود که براساس آخرین آمار، سرانه مصرف لبنیات به ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم رسیده است.

خبرگزاری ایسنا نیز روز ۱۲ خرداد سال جاری با انتقاد از کاهش شدید سرانه مصرف شیر و لبنیات در ایران نوشته بود سرانه مصرف شیر در دنیا به بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو می‌رسد که این آمار در برخی کشورها تا ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو هم پیشروی کرده است.

افزایش هزینه‌های زندگی و فاصله معنادار بین درآمد و هزینه باعث شده است تا بخش قابل توجهی از مردم اقدام به حذف بسیاری از اقلام خوراکی از سبد غذایی خود کنند.
تغییر الگوی مصرف غذا به واسطه تورم موجب افزایش سهم اقلام بی کیفیت و مضر در سبد غذایی دهک‌های میانی و پایین جامعه شده است.

در همین حال افزایش قیمت انواع نان اعتراض های زیادی را به دنبال داشته است. این در شرایطی است که دولت پزشکیان احتمالا قیمت بنزین را نیز افزایش خواهد داد.