ارتش اسرائیل: یک موشک زمین به زمین شلیک‌شده از یمن را رهگیری کردیم

ارتش اسرائیل، سحرگاه جمعه اعلام کرد که یک موشک شلیک‌شده از یمن به سوی مرکز اسرائیل را همزمان با به صدا درآمدن آژیرهای خطر، رهگیری و منهدم کرده است.
ارتش افزود که عملیات رهگیری این موشک پرتا‌ب‌شده از یمن منجر به وقوع انفجارهای شدید و سقوط ترکش در مناطقی از مرکز اسرائیل شد‌.
در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «آژیرهایی که در چندین منطقه در مرکز اسرائیل به صدا درآمد، نتیجه موشکی بود که از یمن شلیک شد.»
ارتش اسرائیل همچنین خبر داد که این «موشک با موفقیت توسط سامانه پدافند هوایی پیکان (آرو) رهگیری شد.»
ارتش اسرائیل با بیان اینکه موشک رهگیری شده «موشک زمین به زمین» بوده تاکید کرد پس از رهگیری این موشک «هیچ تغییری در دستورالعمل‌های جبهه داخلی اسرائیل» رخ نداده است.

قطعات موشک «ختص» که موشک حوثی‌ها را منهدم کرده بود، پس از ساعاتی در منطقه «نوف آیالون» در مرکز اسرائیل مشاهده شد.

حوثی‌ها اعلام کردند در واکنش به مرگ محمد حسین سرور، فرمانده واحد پهپادی حزب‌الله، که پنج‌شنبه شب در حمله هدفمند ارتش اسرائیل به یک ساختمان در ضاحیه بیروت کشته شد، اقدام به شلیک موشکی به اسرائیل کرده‌اند.

رسانه‌های منطقه اعلام کردند محمد حسین سرور سال‌ها مسئول و هماهنگ‌کننده ارشد عملیات پهپادی حوثی‌ها نیز بود و سه روز پیش از کشته شدن به بیروت بازگشته بود.

حوثی‌ها روز ۲۵ شهریور نیز یک موشک بالیستیک دیگر به سوی مرکز اسرائیل شلیک کردند که آن نیز توسط سامانه «ختص» شکار و منهدم شد.

بنیامین نتانیاهو گفته بود حوثی‌ها برای این حمله «بهای سنگین» خواهند پرداخت. اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، درگیر بودن اسرائیل با گروه‌های شبه‌نظامی در چند جبهه ظاهرا اسرائیل را فعلا از پاسخ دادن به آن حمله بازداشته است.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند موشکی که حوثی‌ها از آن برای حمله بامداد ششم مهر به مرکز اسرائیل استفاده کردند، ساخت ایران بود. حوثی‌ها موشک‌های خود را تولید داخلی معرفی می‌کنند.
حوثی‌ها برای حمایت از گروه افراطی حماس حمله به اسرائیل را به موازات حمله به کشتی‌های تجاری جهانی در آبراه دریای سرخ، خلیج عدن و مناطق اطراف تشدید کرده‌اند.

حمله موشکی بامداد جمعه به مرکز اسرائیل دومین اقدام از این دست از سوی گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در کمتر از سه روز بود. بامداد چهارشنبه نیز حزب‌الله لبنان برای نخستین بار در تاریخ درگیری‌های بیش از ۴۰ ساله خود با اسرائیل، به سوی اسرائیل موشک بالیستیک «قادر ۱» را شلیک کرد که توسط سامانه دفاعی «فلاخن داوید» رهگیری و منهدم شد.

همزمان دفتر بنیامین نتانیاهو روز جمعه در بیانیه‌ای از کوشش‌های آمریکا برای برقراری آتش‌بس در مرز با لبنان قدردانی کرد.
این بیانیه افزود مقامات اسرائیلی و آمریکایی برای بحث درباره پیشنهاد آتش‌بس در مرزهای شمالی اسرائیل دیدار کرده و این گفت‌وگوها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.
این بیانیه همچنین تأیید می‌کند که آمریکا اوایل این هفته پیشنهادی را که با سایر کشورها برای آتش‌بس در لبنان تهیه کرده بود، با اسرائیل در میان گذاشته و اسرائیل در این هدف که بازگشت ساکنان شمال به خانه خود هدف پیشنهاد است، شریک است.

بنیامین نتانیاهو پنج‌شنبه در پی رسیدن به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که خبر آتش‌بس قریب‌الوقوع بین اسرائیل و لبنان «خلاف واقعیت» است و نبرد اسرائیل با حزب‌الله «با تمام قوا» «بر اساس طرح‌هایی که ارتش به او ارائه کرده، ادامه خواهد یافت» و «نبرد در غزه نیز تا دستیابی به تمامی اهداف جنگ ادامه خواهد داشت».

در همین حال، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، صبح جمعه ده‌ها راکت نیز از جنوب لبنان به سوی شهر طبریه در ساحل دریاچه‌ای به همین نام شلیک شده است. شهردار طبریه گفت دست‌کم یکی از راکت‌ها به در دریاچه در فاصله ۲۰ متری ساحل فرود آمد و چون شهرداری از آغاز هفته در پی تشدید بحران با حزب‌الله سواحل دریاچه را بسته، «به طرز معجزه‌آسا» آسیبی نداشت.

ارتش اسرائیل نیز بامداد جمعه اعلام کرد دست‌کم ده راکت شلیک شده از لبنان را که به سوی حریم هوایی بندر حیفا و شهرهای اطراف آن شلیک شده بود، شناسایی و رهگیری کرده است. ارتش افزود چند راکت که تشخیص داده شد، آسیبی نخواهند داشت، در فضای باز فرود آمد. مدیرکل مرکز امدادی «مادا» در حیفا از فرود قطعات لاشه راکت‌های سامانه «گنبد آهنین» که راکت حزب‌الله را منهدم کرده بود، خبر داد.
حزب‌الله از آغاز تشدید بحران بندر حیفا را هدف قرار نداده بود اما «کریات بیالیک» در فاصله نزدیک به حیفا را با شلیک راکت هدف گرفته بود.