چالشهای درون نظام در مورد پذیرش احیا توافق برجام و متوهمان و کاسبان جبهه پایداری

در ماه گذشته با افزایش احتمال توافق ایران و امریکا برای احیا توافق برجام ، جناحهای مختلف درون حکومت ایران که بااین توافق با انگیره ها و زاویه های متفاوتی مخالفند بر دامنه فشار خود افزوده اند . جدا از عاملان نفوذی قدرتهای خارجی به ویژه روسیه که در درون حکومت ایران و بر روی تصمیم گیرندگان نفوذ دارند و هدفشان دور کردن ایران از امریکا و اروپا و بازگرداندن وضعیت ایران به موقعیتی است که فاصله معنا داری از امریکا بگیرد به نحوی که رابطه نتواند دوباره ترمیم شود . جدا ازاین کسانی هم هستند که از تحریمهای افتصادی سود مالی میبرند و با هرنوع رقع تحریم مخالفند . در این میان گروه دیگری نیز وجود دارد که گروه متوهمین چه از جنبه مذهبی و سیاسی هستند که فکر میکنند موقعیت ایران در منطقه ممتاز است و دامنه نفوذ امریکا رو به افول است . و جریان فکری حکومت در حال د رنوردیدن منطقه و هدایت ان است و مخالفت ها هم در جامغه ایران چندان قوتی برای تغییر روند ندارند و در عین حال انها معتقدند که ایران میتواند بدون هراس از یک درگیری گسترده بر میران غنی سازی خود بیفزاید و در نهایت در یک لحظه که جامعه جهانی درگیر بحرانهای دیگری است ایران میتواند به بمب اتمی دست پیدا کند .
در این میان گروه جبهه پایداری که حامل چنین پیامی در حکومت است از همه امکانات خود سیستم از جمله صداو سیما بهره جسته تا بتواند روند توافق را زیر علامت سوال ببرد.
در این میان جدا از سعید جلیلی که نماینده خامنه ای در شورای امنیت است اکنون محمود نبویان نماینده مجلس از قم سردمدار چنین دیدگاهی است . وی در یک نشست عمومی با انتقاد از اقدامات و مذاکرات تیم مذاکره‌کننده ‌آنها را ادامه‌ی تیم ظریف دانسته و از عملکرد آنها انتقاد کرده است. وی گفته که به علت ضعیف بودن مدعیان انقلابی، باقری کنی همه آنها را کنار گذاشت. او البته سعی کرده تا همه تقصیرها را به گردن ظریف و تیم او در وزارت امور خارجه بیندازد تا به این ترتیب در صورت لزوم باز هم همه مشکلات به گردن آنها بیفتد. اما فارغ از این تلاش بی‌نتیجه، نبویان در بخشی از این سخنرانی حرفها و گفتگوهای درونی با باقری کنی را برملا کرده و نشان می‌دهد چرا تیم هسته‌ای تغییر کرده است.
او می‌گوید آمدند به ما گفتند آن تیم انقلابی آدم‌های ضعیفی بودند آقای باقری کنی به این نتیجه رسید که باید از تیم ظریف استفاده کند. نبویان در تمام این سخنرانی اعضای تیم قوی و انقلابی خودشان را معرفی نمی‌کند. . این در حالیست که برخی از کارشناسان برجسته وزارت امور خارجه حاضر به همکاری با علی باقری کنی نشدند . انچه که نبویان توجه ندارد این است که خامنه ای ورییسی از باقری خواسته اند که این توافق را انجام دهد و برای این کار نیازمند دانش و تجره باید باشند و عیار آنها در میزان توانایی و سوادشان سنجیده می‌شود؛ به همین خاطر باقری برای دست یابی به نتیجه مجبور شده افراد انقلابی همراه خود را به خاطر ضعیف بودن به خارج از تیم مذاکره‌کننده هدایت کند .
نبویان که این اظهارات را در نشستی تحت عنوان همایش دفتر ارتباطات فرهنگی در قم بیان کرده است، ‌با انتقاد از نحوه‌ی پیشرفت مذاکرات،‌ با بیان این موضوع که در توافق جدید حتی تحریم‌ها هم لغو نخواهد شد، گفته است حتی موضوع عدم لغو تحریم‌ها هم به موضوعی برای توافق تبدیل شده است. وی با اشاره عدم لغو تحریم‌های آیسا، کاتسا و یوترن، با استناد به سخنان امیرعبداللهیان در مجلس و تاکید وی بر عدم لغو این تحریم‌ها اظهار داشت در خصوص این تحریم‌ها امریکا حتی حاضر نشده معافیت دهد. این در حالی است که همه‌ی کارشناسان و سیاسیون می‌‌دانند که این تحریم‌ها به توافق هسته‌ای مربوط نمی‌شوند و اگر جمهوری اسلامی قصد لغو آنها را دارد باید مذاکرات دیگری غیر از مذاکرات برجامی انجام دهد.
بنا به گفته‌ی نبویان نماینده مجلس شورای اسلامی، امریکا از بین نزدیک به 500 نهاد و فرد که مورد تحریم ایالات متحده قرار دارند، ‌تنها با رفع تحریم صد نفر موافقت کرده است.
به گفته‌ی کارشناسان همین تعداد هم با چالش‌های بسیار زیادی رفع تحریم شده‌اند و بنا به اظهارات برخی مطلعین، یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات در وین چانه‌زنی گسترده بر سر رفع تحریم این افراد بوده است که تحریم برخی از آنها ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد و به دلایل حقوق بشری و غیره تحریم‌ شده‌اند.
همچنین بنا به اظهارات نبویان جمهوری اسلامی ایران در این توافق متعهد شده است که از کشوری جز امریکا حق دریافت دلار ندارد. وی پذیرش این موضوع توسط تیم ایران را مورد انتقاد قرار داده و با اشاره به اینکه تیم آقای ظریف در مذاکرات حاکم است، گفته است کار به جایی رسیده که باقری بچه‌های انقلابی را تند و افراطی نامیده است. نبویان همچنین اظهار داشت دلیل این رویکرد در مذاکرات این است که آنها معتقدند که بالاخره باید توافق شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه امریکا و کشورهای غربی در خصوص عدم خروج از توافق هم تعهدی نداده‌اند، اظهار داشته است که توافق در این خصوص محدود به این تعهد است که در متن توافق ذکر شده است که بایدن گفته مادامی که ایران بر عهد خود باقی ست، امریکا هم به تعهد خود عمل می‌کند.
نبویان همچنین اظهار داشت باقری با توجه به ضعف تیم انقلابی تصمیم گرفته است که از تیم آقای ظریف استفاده کند.
این موضوع پیش از دور جدید مذاکرات بارها مورد تاکید کارشناسان هم قرار داشت و بسیاری از ناظران تاکید داشتند که ضعف اطلاعاتی و دیپلماتیک تیم مذاکره‌کننده‌ی ابراهیم رئیسی قادر به پیشبرد مذاکرات نخواهد بود. حالا با توجه به اظهارات نبویان به نظرمی‌رسد که تیم ضعیف انقلابی که دانش و تجربه‌ای در زمینه مذاکرات پیچیده‌ی دیپلماتیک نداشتند با تیم کاربلد محمدجواد ظریف، که آنها هم بخشی از وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هستند، جابجا شده‌اند.
انتقادهای گسترده از برجام در بین برخی منتقدان برجام ادامه دارد، اما این افراد به این نکته توجه ندارند که در وزارت امور خارجه تیمی به صورت مستقل چنین تصمیمات بزرگی را نمی‌گیرد و جزئیات توافق تا زمانی که مورد تایید علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی نباشد، ‌امکان توافق درباره‌ی آنها وجود ندارد.
مفاد توافق برجام چه خود و چه بد تنها در صورتی که به تایید علی خامنه‌ای و شورای عالی امنیت ملی برسد، این امکان را دارد که توسط تیم مذاکره‌کننده‌ی ایران مورد توافق و تایید قرار بگیرد.
با بالا گرفتن امکان احیا این توافق تلاش تبلیغاتی این جناح شدت گرفته است . در جبهه پایداری هم افراد کاسب تحریم از جمله صادق محصولی میلیاردر طرفدار احمدی نزاد و مصباح و وزیر کشور در سال 88 میتوان یافت و هم متوهمینی مانند جلیلی و نبویان که مدعاهای سیاسیشان فاقد درک درستی از مسایل جهانی است . در این میان تاریخ بعدا نشان خواهد افراد نفوذی از طریق نفوذ در این جریان تندرو به ظاهر طرفدار نظام چگونه دست به تخریب در روابط خارجی و تنش زایی در روابط بین الملل زدند .