سفر وزیر خارجه قطر به تهران برای تمهیدات مذاکره مستقیم ایران و آمریکا و تغییر موضع کمیسیون امنیت ملی مجلس

در حالیکه قرار است محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر امروز به تهران وارد شود و با عبداللهیان وزیر امور خارجه و مقامات ایرانی مذاکره کند، اکنون مشخص است که او به دنبال تمهیداتی برای انجام مذاکره مستقیم ایران و امریکاست قطر در بهار امسال نیز خواستار چنین امری بود اما با مخالفت رهبر بخاطر دولت روحانی و وزارت خارجه ظریف انجام نشد . اما اکنون با تغیییر موضع رهبر این امر عملی شده است . وزیر امور خارجه چندین بار در طول هفته گذشته با وزیر خارجه قطر نیز صحبت کرده است . در این میان هر چند کیهان دوباره به جو سازی علیه مذاکره مستقیم پرداخته و حتی شمخانی حرف دیروزش را حرف کیهان پس گرفته است. اما در چرخشی متفاوت کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکنون یکی از سرسخت‌ترین مخالفان گفتگوی مستقیم با ایالات متحده بوده است و از زمان تشکیل مجلس دوازدهم تندترین انتقادها را علیه دولت حسن روحانی که همواره از گفتگوی مستقیم با ایالات متحده دفاع می‌کرد، مطرح کرده است، حالا در آخرین واکنش‌ها به مذاکره‌ی مستقیم بین ایران و امریکا، از مجوز تیم مذاکره‌کننده برای گفتگوی مستقیم خبر داده است .عزیزی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه تیم مذاکره‌کننده‌ی ایران اختیار مذاکره مستقیم با آمریکا را دارد، در این خصوص به جلسه کمیسیون با وزیر خارجه اشاره کرده و گفته است تیم مذاکره‌کننده ایران از چنین اختیاری برخوردار است.
ابراهیم عزیزی همچنین با اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی کشور به شکل مستمر و با صداقت درباره مسائل مرتبط با مذاکرات در حال اطلاع‌رسانی به مردم است، تاکید کرده است که مجموعه دستگاه دیپلماسی با صداقت تمام و بر مبنای اندیشه‌هایی که بر تیم مذاکره‌کننده حاکم است، درباره محتوای مذاکرات وین دریغی از شفافیت و اطلاع‌رسانی ندارد.
وی با بیان این موضوع که اصل اول در این خصوص لغو تحریم‌ها است، اظهار داشت هر مذاکره‌ای که اساس آن بر لغو تحریم نباشد قابل قبول نیست.
عزیزی راستی‌آزمایی را اصل دوم در مذاکرات وین دانست و اظهار داشت نمی‌شود به وعده‌هایی که اروپایی‌ها به شکل مستقیم یا به واسطه از آمریکایی‌ها به ایران می‌دهند درست باشد و بشود به آن اعتماد کرد.
وی افزود جمهوری اسلامی تاکید دارد که توافقات باید در مرحله عمل دیده شود و طرف مقابل به تعهداتی که داده است، عمل کنند.
تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای اصرار دارد که این اظهارات و این دو شرط را تاکید‌های دیپلماتیک تیم جدید هسته‌ای در مذاکرات نشان دهد، اما هر دو شرط به عنوان شروط اصلی از طرف تیم مذاکره‌کننده‌ی پیشین به مذاکرات الصاق شده است و در واقع این ادبیات و این ابتکار عمل در خصوص تحوه‌ی پیش‌برد مذاکرات توسط تیم قبلی تدوین و اجرا شده است. اما تیم جدید هسته ای و حامیان آنها اصرار دارند که نشان دهند گویی تیم جدید ابداع کرده است.