ماجرای بازگرداندن دیدارکنندگان بازی های جام ملت های اروپا، یا ماموران حکومت اسلامی؟/شکوه میرزادگی

در پی لغو ویزا برای سفرهای گروهی شهروندان ایرانی و روسی، به روسیه و ایران، روز گذشته روسیه یک گروه 38 نفره ایرانی را (که به قصد دیدار از بازی های فوتبال جام ملت های اروپا به روسیه رفته بودند) پس از چند روز سرگردان بودن در یکی از فرودگاه های روسیه به ایران بازگرداند. مقامات روسیه گفته اند «این مسافران هم گذرنامه ها، بلیت ها، و اسناد ومدارک شان جعلی بوده و هم قصدشان دیدن بازی ها نبوده و می خواسته اند که از طریق روسیه وارد کشورهای اروپایی شوند». درست شبیه ماجرایی که در زمان توافق لغو ویزا با کشورهای صربستان و مالزی و جمهوری آذربابجان رخ داده است. و یا گرجستان که بی سر و صدا از ورود بیشتر مسافران ایرانی به کشورش جلوگیری می کند.

لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه در این مورد به خبرنگاران گفته است که: «فکر نمی‌کنم این اتفاق‌ها به لغو توافق دو کشور منجر شود. البته تاثیر گذار است و تخلفات، طرفین را دچار تردید می‌کند و قطعا سختگیری‌ها بیشتر خواهد شد » و از دفاتر خدمات مسافرتی نظارت بیشتری خواسته است.

به این ترتیب «مسئولین دولتی» دوباره تقصیر را به گردن دیگران (و این بار دفاتر مسافرتی) انداخته اند.

کاملا روشن است که هیچ کدام از دفاتر مسافرتی جرات و حتی امکان این را ندارند که بدون اجازه و یا دستور مقامات امنیتی برای کسی پاسپورت و یا اسنادی جعلی صادر کنند و به دست مسافران بدهند. و تازه چگونه این مسافران توانسته اند با پاسپورت جعلی از فرودگاه های ایران عبور کنند؟ و روشن است که این مسافران گروهی، (اگر نه همه شان) بیشترشان ماموران حکومتی هستند که (برای عملیات مختلف، از بمب گذاری گرفته تا به هم ریختن روابط اپوزیسیون، و تا تظاهرات عاشورایی و یا گرم کردن صف انتخابات) از این طریق به کشورهای اروپایی فرستاده می شوند تا به عنوان پناهنده، هم از مواهب زندگی در کشورهای آزاد برخوردار باشند و هم اوامر حکومت اسلامی را اجرا کنند. و مردمان کشورهای جهان را روز به روز به میلیون ها پناهنده ی واقعی ایرانی که برای نجات جان شان و یا برای مبارزه با حکومت اسلامی از وطن شان گریخته اند بدگمان کنند. و کار به جایی رسیده که حتی روسیه، ارباب حکومت اسلامی هم ،در این مورد نسبت به عملکرد نوکرانش واکنش نشان می دهد.

و خنده دار است که مدیرکل دفتر توسعه گردشگری ورشکسته ی ایران به خبرنگاران می گوید: « این‌گونه تخلفات متاسفانه باعث می‌شود از اعتماد به شهروندان ایرانی کاسته شود و کشورها سیاست‌های لغو روادید با ایران را با سخت‌گیری بیشتری دنبال کنند که قطعا شایسته هم‌میهنان نیست»

بنیاد میراث پاسارگاد

Shokooh Mirzadegi

Writer, Journalist and Cultural Heritage Activist
Email: sh.mirzadegi@gmail.com

http://worldculturalheritagevoices.org

خانه