جمهوری اسلامی و داستان انتخابات ،غیر رقابتی و کنترل شده

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی روز یک شنبه در یک سخنرانی زنده که به صورت زنده از تمام رسانه ها پخش شد، مواضع خود درباره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی پیش رو را برای جامعه تشریح کرد و قبل از ثبت نام و حتی بررسی صلاحیت کاندیداها توسط نهادهای انتصابی توسط خود وی، با اقدام به حمله شخصیتی به این افراد، یک قدم دیگر برای تک ساحتی کردن انتخابات، حذف همه گزینه‌های محتمل ریاست جمهوری و فراهم کردن زمینه برای انتخاب بلامنازع کاندیدای مورد قبول خود برداشت.
وی در اظهارات خود با مهم خواندن انتخابات و بیان این موضوع که انتخابات یک فرصت مهم است و نباید مردم را از انتخابات دلسرد کرد، از کسانی که با حرف‌های بیهوده و وعده‌های فریبنده و بدون پشتوانه انتخابات راخراب می‌کنند انتقاد کردواز کاندیداها خواست فکر کنند، و به معنای حقیقی کلمه کار به مردم ارائه دهند.
وی انتخابت را یکی از فرصت‌ها برای حضور مردم دانست و با اشاره به اینکه هیچ چیز جای انتخابات را برای کشور و استحکام پایه‌های اقتدار کشور نمی‌گیرد، اظهار داشت وقتی مردم حاضر باشند، نظام را هیچ قدرتی نمی‌تواند تکان بدهد.
وی در ادامه با بیان این موضوع که در جمهوری اسلامی هموراه انتخابات سالم برگزار شده است، و عده‌ای قصد دلسردکردن مردم را دارند و با انتقاد از کسانی که به شورای نگهبان انتقاد می‌کنند، اظهار داشت این افراد با خدشه کردن در انتخابات فعالیت دست اندرکران انتخابات را مخدوش می کنند.
وی همچنین با اشاره به این که ممکن است تخلفات کوچکی در گوشه .و کنار انجام شده باشد، اظهار داشت این تخلفات در نتیجه انتخابات تاثیری نداشته است.
خامنه‌ای با بیان این موضوع که خود وی پیگیر رسیدگی به این تخلفات بوده است گفت در جاهایی شکایت‌هایی شده و تخلفاتی انجام شده اما تخلفی که در نتیجه انتخابات تاثیر داشته باشد مشاهده نکرده است .
خامنه‌ای با بیان این موضوع که بعضی‌ها وقتی نتایج انتخابات را قبول دارند که مورد قبول انها باشد گفت این افراد تنها وقتی که فرد مطلوب انها از انتخابات بیرون بیاید انتخابات را سالم می‌دانند وگرنه انتخابات را متهم می‌کنند.
وی با اشاره به انتخابات 1388، این اتهامات را نادرست خواند و با اشاره به اینکه افراد به علت مخالفت با نتیجه انتخابات اغتشاش راه انداخته‌اند این متهم کردن‌ها را بی‌انصافی و این افراد را مجرم دانست.
علی خامنه‌ای که همچنان موصوع انتخابات 88 را به موضوعی برای کنارگذاشتن تعداد کثیری از افراد از تصمیم‌گیری‌های سیاسی تبدیل کرده، به گفته تحلیل‌گران در تاکید دوباره بر مجرمیت کسانی که نسبت به انتخابات 88 اعتراض داشتند، در عمل قصد خارج کردن تاج زاده از فرایند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را دارد. گرچه با وجود کسانی مانند احمد خاتمی و جنتی در شورای نگهبان بدون نیازی به این تاکیدات، امکانی هم برای تایید صلاحیت افرادی مانند تاج‌زاده و حتی افرادی با تندروزی‌های بسیار کمتر از او فراهم نیست.
در عین حال خامنه ای به رد صلاحیت توسط شورای نگهبان و تاکید بر مجرمیت معتقدان به تقلب در انتخابات 88 اکتفا نکرده است و با انتقاد ار کسانی که هنگام ورود به انتخابات حرف‌های فریبنده و بدون پشتوانه‌ی فکری و برنامه‌ای می زنند اظهار داشت این افراد ادعایی را مطرح می کنند و بدون در نظر گرفتن امنکانات کشور حرف هایی را می زنند.
وی ضمن اینکه این افراد را به بی اطلاعی متهم کرد، اظهار داشت این افراد به معنی واقعی کلمه باید برنامه ارائه کنند. وی در ادامه با بیان این موضوع که اطهارات برخی افراد حاکی از این است که اساس قانون اساسی را قبول ندارند، یاد اور شد کسانی که می خواهند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، باید به اسلام، به رأی مردم و به قانون اساسی معتقد باشد. وی افرود گاهی افراد حرف هایی می زنند که نشان می دهد که به این مواد اعتقادی ندارند.