جهانگیری ترسیم آینده وضعیت و چالشهای اقتصادی در ایران

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور روز چهارشنبه ضمن دفاع از سیاست‌های خود و همچنین دولت در حفظ نرخ ارز، با اشاره به اینکه هر زمان لازم شد در باره‌ی نوسانات نرخ ارز صحبت خواهد کرد، در عین حال اظهار داشت سیاست‌هایی که در زمان جنگ اقتصادی تنظیم و اجرا شده است، باید متناسب با شرایط جدید اصلاح شوند.
به گفته‌ی تحلیلگران گرچه هنوز شرایط جدیدی ایجاد نشده است، اما دولتی‌ها به امید تغییر شرایط، خود را برای شرایط جدی اقتصادی آماده می کنند. این در حالی است که در واکنش نسبت به اقدام ایران برای عدم اجرای پروتکل الحاقی، همه منتظر برگزاری جلسه حکام درباره‌ی ایران و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران هستند. گرچه بسیاری هم اعتقاد دارند با توجه به سوابق پیشین دولت روحانی در تصمیم‌گیری‌های خاص، بعید هم نیست که حسن روحانی تا روز جمعه که همه منتظر برگزاری جلسه شورای حکام هستند، با دولت‌های اروپایی و امریکا به تفاهم رسیده باشد،
جهانگیری در بخش دیگری از اظهاراتش به شرایط دشوار کشور در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد با توجه به محدودیت منابع درامدی دولت و کشور گفت با وجودی که مردم و اقتصاد کشور در شرایط سختی قرار گرفتند، اما به علت وجود ظرفیت‌های فراوانی که در ایران وجود دارد، این امکان فراهم شد که دولت و بانک‌های کشور بتوانند تسهیلات فراوانی ارائه کنند. وی با اشاره به اینکه در زمان مناسب درباره سیاست‌های ارزی صحبت خواهد کرد، سخنان افرادی را که از سیاست‌های ارزی دولت انتقاد می‌کنند بی‌انصافانه خواند و گفت این اظهارات باعث سرخوردگی مدیران می‌شود.
وی اظهار داشت در شرایطی که دولت توانسته است با چنگ و دندان مانع از فروپاشی اقتصاد کشور شود، برخی فرصت را غنیمت شمرده و انتقادهای ناروایی مطرح می‌کنند.
جهانگیری همچنین با اشاره به روی کار آمدن دولت بایدن، با ابراز خشنودی از روی کارآمدن وی ابراز امیدواری کرد که در آینده شرایط بهتر شود. وی نسبت به بهبود شرایط در آینده ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت دولت جدید در امریکا و تیم او متوجه شده‌اند که فشار حداکثری شکست خورده است.
وی افزود آنها مجبور هستند درمقابل ملت بزرگ ایران با زبان احترام و منطق صحبت کنند.
جهانگیری در حالی از تصمیم‌گیری‌های ارزی دولت در سال‌های اخیر دفاع می کند و انتقاد از آنها را بی‌انصافی می‌خواند که برادر خود وی نیز در پی اجرای همین سیاست‌های ارزی توسط قوه‌ی قضائیه متهم شده است و به خاطر نقش دادن در جابجایی ارزی و دلالی ارز اتهامات سنگینی به وی وارد شده است. علاوه براین سیاست ارزی که در سال 1397 اتخاذ شد و معروف به ارز4200 تومانی یا ارز جهانگیری است است یک رانت عظیم اقتصادی را برای گروههای از افراد حاکمییت ایجاد کرد .
لازم به یاد اوری است که دولت‌ها در جمهوری اسلامی سال‌هاست که در هنگام بروز مشکلات ارزی و همچنین محدودیت ارز در خزانه، برای تامین ارز مورد نیاز و همچنین تامین منابع به بازار ارز هجوم می‌آورند و به جای مدیریت بر بازار، بازار را به فرصتی برای کسب درامد یا کسب سود یا حتی تامین ارز مورد نیاز خود تبدیل می‌کنند و به جای مدیریت شرایط نابسامان ارز و بازار خود نیز به وخامت اوضاع دامن می‌زنند و علاوه بر تشدید بی‌ثباتی در بازار و بازار ارز، به تولید دلالان ارزی نجومی مانند بابک زنجانی و نزدیکان خود اقدام می‌کنند.