مجادلات وزارت بهداشت و متخصصان پزشکی در مورد نحوه مقابله با کرونا

چالش‌های لفظی بین مینو محرز که مخالف سیاست‌های ستاد کرونا و وزیر بهداشت است، با سعید نمکی وزیر بهداشت و رئيس ستاد مقابله با کرونا همچنان ادامه دارد.
در حالی که سعید نمکی روز سه‌شبه با روضه‌خوانی همیشگی‌اش در این خصوص که در مقابله با کرونا تنهاست، و به تنهایی و با ناجوانمردی اطرافیانش یک تنه به مصاف کرونا رفته است، مدعی شد کرونای انگلیسی در کمین کشور است، مینو محرز دیگر عضو ستاد مقابله با کرونا و رئیس تیم ساخت واکسن داخلی در ایران، روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری‌ها اظهارات در این خصوص را که کرونا دچار یک جهش ویژه شده است، رد کرد و با بیان این موضوع که جهش بین ویروس‌ها یک مساله معمولی است، اظهار داشت هرچه ویروس بین افراد مختلف منتقل شده و سرایت گسترده‌تری داشته باشد، درصد بالاتری برای احتمال جهش ویروس وجود دارد. وی در عین حال در خصوص ویروس کرونا اظهار داشت جهش ویروس کرونا موجب افزایش سرعت و شدت سرایت شده است.
این متخصص بیماری‌های عفونی همچنین اظهار داشت این موضوع جهش در عین حال به ندرت هم رخ می‌دهد. وی اظهار داشت ویروس کرونا در ایران دچار جهش خطرناک و کشنده‌ای نشده است.
این اظهارات مینو محرز در حالی بیان می شود که از ابتدای شیوع کرونا در ایران سعید نمکی مدام این ادعا را مطرح کرده است که ویروس کرونا در ایران بارها دچار جهش‌های خطرناک شده است و به همین دلیل مقابله با آن دشوار و غیر ممکن شده است.
این اظهارات را سعید نمکی در حالی در خصوص جهش یافتن ویروس عنوان می‌کند که وی تخصصی در این زمینه ندارد و علاوه بر اینکه تخصص او داروسازی و نه پزشکی است، بخش عمده‌ی عمر حرفه‌ای خود را نیز درمناصب اجرایی صرف گذرانده است و در این خصوص طی سال‌ها تحقیقاتی هم نکرده است.
مینو محرز در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه مراحل تزریق واکسن کرونا در حال انجام است،‌از شهروندانی که مبتلا به بیماری خطرناکی هستند یا در سنین بالایی قرار دارند، خواست پرونده سوابق پزشکی و درمانی خود را در مراکز درمانی معتبر و مرتبط تکمیل کنند تا در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند.
محرز ضمن بی‌اطلاعی از تعداد افرادی که تاکنون واکسینه شده‌اند، اظهار داشت از برخی شنیده‌ است که برای تزریق واکسن با برخی از شهروندان تماس گرفته شده است.
محرز همچنین اظهار داشت کادر درمانی هنوز واکسینه نشده و برخی هم در انتظار مرحله دوم واکسیناسیون هستند.
وی همچنین دلیل تاخیر در واکسیناسیون و حتی عدم واکسیناسیون کامل کادر درمانی را به علت کمبود واکسن در کشور دانست و اظهار داشت دلیل عدم انجام واکسیناسیون،‌ موجودی واکسن در کشور است.
این عضو ستاد مقابله با کرونا همچنین شرط دریافت واکسن کرونا برای افراد مسن و بیمار را داشتن پرونده و سابقه پزشکی در مراکز درمانی دانست و گفت این افراد در صورت داشتن پرونده می توانند برای واکسیناسیون در اولویت قرار گیرند.
مینو محرز همچنین ابراز امیدواری کرد مراحل آزمایش انسانی واکسن ایرزانی نیز به زودی تکمیل شود و این واکسن برای واکسیناسیون به بازار عرضه شود.
گرچه محموله‌های قابل توجهی از واکسن وارد کشور شده است،‌اما عدم واکسیناسیون در مراکز عمومی و این که بسیاری از افراد با بیماری‌های خاص طبق اطلاعات هنوز این واکسن را دریافت نکرده‌اند، این شائبه را مطرح کرده است که وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از تبعات احتمالی این واکسن که از هنگام ورود به کشور با انتقادات زیادی همراه بوده است،‌در حال واکسیناسیون افرادی است که اخبار مربوط به تزریق واکسن به آنها به بیرون درز نمی‌کند تا بتواند در عین حال که واکسیناسیون سراسری را آغاز می‌کند، اثربخشی و عوارض جانبی این واکسن را که چندان مورد تایید نیست، مورد بررسی قرار دهد.
گرچه این گمانه‌زنی‌ها به طور رسمی تایید نشده است اما به عنوان یکی از چالش‌های موجود در زمینه‌ی واکسیناسیون و چالش‌هایی که واکسن روسی و چینی با آن مواجه هستند، در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی و غیررسمی به عنوان یک چالش و نگرانی مطرح شده است