چالش واردات خودرو

در حالی که بازار خودرو با وجود قیمت‌های سرسام‌آور خودرو در داخل ایران همچنان راکد است و نوسان و کاهش بازار خودرو که عمدتا به خاطر کاهش قیمت دلار صورت گرفته است، نتوانسته است تاثیر قابل توجهی بر قیمت خودرو بگذارد و قیمت‌ها را حداقل به قیمت‌های دو ماه قبل باز گرداند، حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، ضمن اشاره به اینکه مجلس طرحی را برای سازماندهی بازار خودرو پیشنهاد داده است، اظهار داشت نمایندگان برای واردات خودرو شروطی را مطرح کرده‌اند که این شروط در قالب ساماندهی بازار خودرو، پیشنها شده و باید به قانون تبدیل شود.
به گفته‌ی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در این طرح مشوق هایی برای تولیدکنندگان خودرو برای بالا بردن بهره‌وری کار در نظر گرفته شده است.
وی در عین حال با اشاره به پیش‌بینی واردات خودرو در این طرح، اظهار داشت اجرای این طرح می‌تواند قیمت‌های داخلی را نیز متعادل کند.
فیروزی همچنین با بیان این موضوع که مجلس پیش بینی کرده است که می‌توان از 4، منبع خودرو وارد کرد تاکید کرده است در صورت ایجاد رقابت بین خودروهای داخلی و خارجی است که خودروسازان داخلی به سمت کیفی‌سازی پیش می‌روند.
این راهبرد سال‌هاست که هم توسط کارشناسان اجتماعی و هم کارشناسان اقتصادی بارها مورد تاکید قرار گرفته است و بارها گفته شده است که انحصار بازار خودرو در دست خودروساز و قطعه‌ساز داخلی، نه تنها موجب بهبود کیفیت خودرو در داخل کشور نخواهد شد، بلکه انحصارگرایی در این خصوص و کنترل تام و تمام خودروسازان بر بازار و همچنین قیمت خودرو، موجب ایجا شرایط لجام گسیخته در خودرو در داخل کشور خواهد شد که به گفته‌ی کارشناسان نتایج آن در ماه‌ها و سال‌های اخیر به روشنی در کشور قابل مشاهده است.
در این طرح گرچه اولویت واردات خودرو با خودروسازانی است که خودروی خود را صادر می‌کنند و همچنین قطعه‌سازانی که قطعات خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند، اما با توجه به اینکه کسانی که در خارج از کشور دارای ارز و منابع مالی هستند نیز می توانند اقدام به واردات خودرو کنند، به این ترتیب بسیاری از افراد و شهروندان که با خارج از کشور مراوده و ارتباط دارند بر اایس این طرح این امکان را خواهند یافت که از محل ارز شخصی اقدام به واردات خودرو کنند.
گرچه پیش‌بینی می‌شود که بانک مرکزی به علت محدودیت‌های منابع ارزی و تاثیر لاجرم واردات بر منابع بالقوه‌ی ارزی و همچنین وزارت صنایع به علت منافعی که در انحصار خودروسازی دارد، با این طرح مخالفت کند و امکان اجرای آن در کوتاه مدت فراهم نشود، اما برخی تحلیل گران پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به بازشدن دست دارندگان حقیقی ارز در واردات خودرو، شرایط بازار خودرو در داخل از شرایط ناهنجار و به هم‌ریخته‌ی فعلی به سمت شرایط متعادل‌تری حرکت کند.
در همین حال دادفر دبیر انجمن واردکننده‌های خودرو گفته است حتی در صورت تصویب این طرح، امکان واردات خودرو از یک سال ‌آینده امکان‌پذیر خواهد شد. وی گفته است از ۶۸۰ فعال در حوزه‌ی واردات خودرو تنها ۱۲ شرکت باقی مانده‌اند و نیمی از آنها به علت گرفتاری‌های بسیاری که دارند تمایلی هم برای ورود به بازار ندارند. وی تاکید کرده است بی‌ثباتی در فضای اقتصادی عامل اصلی در عدم تمایل فعالان این حوزه، برای ورود به بازار واردات خودرو در شرایط فعلی است.
وی در عین حال هشدار داده است که طرح مجلس به سمتی هدایت شود که بازار خودروی وارداتی بین ۴ خودروساز کنونی تقسیم شود و بر خلاف طرح اولیه، انحصار واردات هم در اختیار این خودروسازان قرار گیرد که به تعبیر وی این موضوع انحصار در انحصار ایجاد خواهد کرد.