سخنگوی دولت و ادعای رفع دیگر تحریم‌ها با رفع تحریم تسلیحاتی

علی ربیعی سخنگوی در نشست خبری که با حضور تعداد محدودی از اهالی رسانه برگزار شد، گفت یکی از دستاوردهای دولت در عرصه بین الملل که براساس حقانیت جمهوری اسلامی ایران و نتیجه مقاومت جامعه ایران بود، برداشته شدن محدودیت های تسلیحاتی ایران بود که یک دستاورد مهم در عرصه بین الملل به شمار می آید.وی گفت: شکسته شدن حصر تسلیحاتی کشورمان به نوبه خود نوید بخش عقب نشینی های دیگر از جمله رفع سایر تحریم های ظالمانه در همه عرصه های اقتصادی و مالی و بانکی و سایر اقلام بشری می تواند باشد.این در حالیست که بخاطر لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران امریکا سنگین ترین تحریمها را علیه نظام بانکی کشور اتخاذ کرده که نتایج وخیمی برای اقتصاد خواهد داشت و معلوم نیست چگونه سخنگوی دولت چنین استدلال تبلیغاتی را مطرح میکند
.وی همچنین اصولگرایان را بخاطر نادیده گرفتن این دستاورد مود انتقاد قرار داد و گفت ما از دولت های انگشت شماری که از همان روز اول با برجام مخالف بودند، انتظاری غیر از این نداریم اما تعجب ما از کسانی است که شاهد شکست های آمریکا، اسراییل و متحدان منطقه اش در به زانو انداختن مردم ما هستند و شاهدند که چگونه برجام به رغم همه تلاش های رژیم ترامپ موفق به لغو رفع تحریم تسلیحاتی ایران شد ولی همچنان سعی در نادیده گرفتن این دستاوردها دارند.وی افزود برجام یک میراث ملی است و امروز که می بینیم به رغم فشارهای بی سابقه هنوز می تواند ثمراتش را نشان دهد، باید یک افتخار ملی هم شمرده شود.وما همه جریان های سیاسی را دعوت می کنیم که از زمانه ای که به سرعت در حال تغییر به نفع منافع ملی ایران است عقب نیفتند و بخاطر منافع جناحی و محفلی، منافع ملی را قربانی نکنند.وی گفت شرایط کشور اولویت‌های مهمتری دارد که تمایل نداریم وارد این حاشیه ها شویم ولی مخالفان دولت یادشان باشد دولت زدایی ثمره ای جز به خطر انداختن امنیت ملی ندارد.
وی در مورد موضع ایران در مورد مذاکره با امریکا و نیز کاندیداهای ریاست جمهوری در این کشور گفت تا وقتی سیاست‌های آمریکا درباره ایران همین طور خصمانه و کینه توزانه باشد، هیچ تغییری در سیاست‌های ما صورت نمی‌گیرد. اما اگر پیروز انتخابات آمریکا سیاست‌های خصمانه علیه ایران را متوقف کند و به حقوق مردم ایران و جمهوری اسلامی احترام بگذارد، در این شرایط پیشنهادات قابل بررسی است.وی با بیان اینکه همه گفت‌و گوها در چارچوب برجام قابل پیش بینی است، ادامه داد: رییس جمهور فعلی آمریکا اظهارنظر کرده که ظرف یک ماه تمام خواهم کرد و این سوالی است که باید از خودش پرسید چگونه ظرف یک ماه کار را تمام خواهد کرد.
ربیعی افزود مواضع ما روشن است و همان مواضع را دنبال می‌کنیم. ترامپ علیه برجام و بایدن با نقد ترامپ درمورد برجام وارد کارزار انتخاباتی شدند. اما به هرحال برای ما سیاستی که برنده انتخابات در کاخ سفید نسبت به ایران اعمال می‌کند مهم است.
ربیعی گفت شرایط جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. در این زمینه رییس جمهوری یک موضع اصولی گرفته و موضع ما تغییر نکرده است.
وی تاکید کرد بدون بازگشت آمریکا و دولت ترامپ به برجام و رفع همه تحریم‌ها و جبران خسارت‌هایی که به ملت ایران تحمیل کرده‌اند، شانسی برای موفقیت و موقعیت دیپلماسی با دولت ترامپ وجود ندارد.
سخنگوی دولت در حالی چنین تقاضاهایی را مطرح میکند که ادامه تحریمها نفس اقتصادی کشور را به شماره انداخته و دولت در حالی تقاضای خسارت برای برگشتت امریکا به برجام را مطرخ میکند که حتی جوبایدن کاندیدای دمکراتها گفته برگشت به برجام مستلزم گفتگوهایی در مورد حوزه های دیگر از جمله سیاستهای منطقه ای ایران و نیز برنامه موشکی کشور میباشد