ظریف و انتقاد از امریکا بخاطر قعطنامه تمدید تحریم تسلحاتی

در حالی که امریکا همچنان به تلاش‌های خود برای تصویب قطعنامه‌ی ضد ایرانی در شورای امنیت متمرکز کرده و در تلاش است تا مانع از لغو تحریم تسلیحاتی ایران شود، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در استناد به اظهارات هماهنگ‌کننده‌ی برجام اظهار داشت وی به صراحت گفته است امریکا از نظر حقوقی هیچ جایگاهی برای استفاده از مکانیسم اسنپ بک ندارد. وی افزود متحدان امریکایی اروپا نیز پیش از این اعلام کرده‌اند که امریکا نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند.
به گفته‌ی بسیاری از تحلیل‌گران، گرچه اظهارات وزیر امور خارجه‌ی ایران صحیح است و امریکا امکان فشار بر ایران از طریق برجام را ندارد، اما بسیاری از تحلیل‌گران تاکنون بارها گفته‌اند که امریکا برای پیشبرد اهداف خود نه از طریق مکانیسم‌های حقوقی، بلکه از طریق فشارهای تنبیهی با متحدان خود عمل می‌کند و پیش‌بینی می‌کنند که این کشور کشورهای اروپای را از طریق فشارهای اقتصادی و تحریمی مجبور خواهد کرد تا قطعنامه‌ی ضد ایرانی را در شورای امنیت به تصویب برسانند و تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کنند.
محمدجواد ظریف در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها حدود سه ماه بر روی قطعنامه‌ای بسیار طولانی، تند و با مفاد غیر قابل باور علیه ایران مشغول رایزنی با همه دنیا بودند، اظهار داشت قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رای نخواهد آورد. وی افزود وزیر امور خارجه امریکا نیز در سفر به کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده است که این قطعنامه کمتر از پنج رای خواهد آورد.
ظریف همچنین با اشاره به تعویق رای گیری درباره این قطعنامه اصلاحات انجام شده توسط امریکا در قطعنامه را موذیانه توصیف کرد و اظهار داشت خلاصه کردن قطعنامه، تغییر محتوایی در آن ایجاد نکرده است. این در حالی است که برخی تحلیل گران بین‌المللی از تلطیف قطعنامه علیه ایران صحبت کرده و تاکید کرده‌اند که در پیش‌نویس جدید ارائه‌شده توسط امریکا لحن تند پیشین با لحن ملایم‌تری جایگزین شده است.
وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشاوره‌های نادرست به ترامپ در خصوص وضعیت ایران و نحوه‌ی رویارویی با مساله‌ی ایران، اظهارات ترامپ در خصوص توافق با ایران در نخستین روزهای آغاز دولت دوم وی، گفت ترامپ سه سال و نیم فرصت داشته و در این مدت نتوانسته به توافق برسد و در چند هفته هم نخواهد توانست اقدامی کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون طرحی در خصوص تغییر در برجام به ایران ارائه نشده، اظهار داشت جمهوری اسلامی هیچ طرحی را که در آن تغییری در برجام داده شود نخواهد پذیرفت.
جمهوری اسلامی همچنین بر مقاومت خود در مقابل فشارهای امریکا تاکید دارد اما در عین حال توجهی هم به این نکته ندارد که فشارهای اقتصادی ناش از این لجاجت سیاسی چه بر سر مردم ایران و همچنین وضعیت سیاسی‌، تاریخی و توسعه‌ای ایران خواهد گذاشت و چه تاثیرات بلندمدتی بر ایران بر جا می‌گذارد. گرچه بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که جمهوری اسلامی با افزایش بیشتر فشار و در شرایطی که احساس کند که بقای آن به مخاطره افتاده به هر مصالحه‌ای تن خواهد داد، اما در عین حال تاکید دارند که این تاخیر در تصمیم‌گیری، تاثیرات بلندمدتی بر وضعیت سیاسی و توسعه‌ای ایران بر جا می‌گذارد که به راحتی و حتی شاید تا دهه‌ها قابل ترمیم نباشد.