جهانگیری و مخالفت با کوپنی شدن کالاهای اساسی علیرغم اصرار مجلس

با انکه سال گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در اظهاراتی عنوان کرد که شاید مجبور شویم به سمت کوپنی شدن پیش برویم، و جند ماه بعد آن را مردود دانست اما اکنون مجلس جدید تحت اختیار اصولگرایان به یک فوریت طرح توزیع کالاهای اساسی با کوپن الکترونیکی رأی مثبت داد. نمایند گان موافق این فوریت گفتند که وقت جنگ اقتصادی است و همانند دوران جنگ تحمیلی باید به کوپن برگردیم، اما نمایند گان مخالفت گفتند با این تصمیم‌گیری مردم نگران می‌شوند و به مغازه‌ها هجوم می‌برند.
اما روز پنجشنبه اسحاق جهانگیری یک‌بار دیگر مخالفت خود را با سیاست کوپنی شدن عنوان کرد وگفت: ما تا این لحظه با کالابرگ موافق نیستیم. علت آن هم این است که کالابرگ به این معناست که دولت باید خود تامین‌کننده و توزیع‌کننده بوده و کالا را به اقصی نقاط کشور برساند. وی افزود در دوران جنگ ستاد بسیج اقتصادی، کارگروه‌ها و مراکز تهیه و توزیع و تشکیلات وسیعی وجود داشت که کالا را از هر جایی که تامین می‌کرد، به سیستم توزیع در سراسر کشور می‌رساند و بعد با کالا برگ آن را تسویه می‌کرد که در این سال‌ها این سیستم کاملا به هم خورده و ‌نظام تقریبا آزادی از نظر کالا در کشور شکل گرفته است. جهانگیری گفت کسی که می‌خواهد موضوع کالابرگ را مطرح کند، باید ساز و کار دولتی آن را ایجاد کند و ایجاد آن ساز و کار به معنای هزینه سنگین و نیروی انسانی بسیار زیاد و یک شبکه توزیع مناسب است. وی گفت الان، شرایط ما هنوز در حدی است که می‌توانیم کالاهای مورد نیاز مردم را به وفور تامین کنیم و شرایط ما شرایط سختی نیست و هنوز اینقدر با محدودیت کالا روبه رو نشدیم و امیدواریم هم نشویم که بخواهیم به سمت کالابرگ برویم. وی گفت ما همین الان که سخت‌ترین شرایط تحریم را می‌گذرانیم، حجم تجارت خارجی سالانه کشور بیش از صد میلیارد دلار است. کشوری با چنین حجم تجارت جزو کشورهای با حجم اقتصادی بالا در دنیا است و ما با این شرایط در مقطع فعلی احساس نمی‌کنیم که این کار ضرورت داشته باشد.
بحران کنونی تحریمها و فساد دولتی و عدم نظارت برقیمتها باعث شده که بسیاری از افراد محروم جامعه نتوانند به کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز دست پیدا کنند . بر اساس امارها بسیاری از خانواده ها کمتر از یک بار گوشت قرمز در ماه استفاده میکنند . علاوه براین شرکتهایی نیز که مسئولییت کالاهای اساسی را دست دارند با فساد روبرو هستند و کالاها را به درستی توزیع نمیکنند و یا اصولا بعد از دریافت ارز جنس را کمتر وارد میکنند .همه این معضلات عده ای ر براین تصمیم رسانده است که با کو پنی کردن کالاهای اساسی خانواده های محرو و زیر خط فقر حداقل میزان مورد نیاز زنده ماندن و تامین نیازهای اولیه خودرا دریافت میکنند دولت هنوز در این مورد مقاومت کرده ولی ممکن است براثر فشار مجلس تسلیم شود .