انفجار بیروت و واکنش‌ها به آن

در پی انفجار مهیب رخ داده در بندر بیروت پایتخت لبنان، امانوئل مکرون اولین مقام بلندپایه خارجی است که پس از انفجار روز سه‌شنبه به لبنان می‌رود.
انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور فرانسه برای جلب کمک‌های بین‌المللی به لبنان تلاش کند و در عین حال از رهبران گروه‌های مختلف در لبنان بخواهد که اصلاحات سیاسی انجام بدهند.
او هنگام ورود به بیروت در جمع خبرنگاران گفت لبنان با بحران اقتصاد و سیاسی مواجه است و باید اصلاحات ضروری انجام دهد وگرنه همچنان دچار بحران خواهد بود
پیرو این واقعه مسئولان شهر جده در پادشاهی عربی سعودی یکی از بلندترین ساختمان‌های این شهر را به نشانه همدردی با مردم بیروت مزین به پرچم لبنان کرد
در امارات متحده عربی برج خلیفه بلندترین ساختمان جهان در شهر دبی برای ابراز همبستگی با مردم لبنان به رنگ پرچم این کشور در آمد
مصر هم پرچم لبنان را روی یکی از اهرام ثلاثه این کشور به نمایش گذاشت.
در این بین نقش بستن پرچم لبنان بر روی برج آزادی تهران و ساختمان شهرداری تل‌آویو بحث‌هایی را بین کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده و برخی بر این باورند که این همزمانی، همیشه رخ نمی‌دهد.
به گزارش خبرگزاری‌ها شهردار تل‌آویو روز چهارشنبه 5 اوت گفت برای همدردی بامردم لبنان فارغ از اختلافات، پرچم این کشور را بر روی ساختمان شهرداری خواهد انداخت.
شایان ذکر است در سال‌های اخیر انداختن، نقش پرچم کشوری‌که از حادثه‌ای آسیب دیده روی ساختمان یا سازه معروفی بین کشورهای جهان متداول شده و نشانه همدردی با مردم آنجا محسوب می‌شود.
ابعاد این رخداد بسیار گسترده است اما انچه که با گذر زمان بیشتر مشخص می شود زوایای پنهانی است که منجر به بروز این فاجعه ملی برای کشور لبنان شده است.
به گزارش منایع خبری از لبنان در جریان بازدید میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان از محل انفجار در بندر بیروت، ژوزف عون فرمانده ارتش و تعدادی دیگر از افسران بلند پایه این کشور او را همراهی کردند

حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان تأکید کرد که نتایج تحقیقات در خصوص انفجار بیروت می‌بایست فوراً روشن گردد و این موضوع از اولویت برخوردار است و نباید مشمول مشاجرات سیاسی شود.
به گفته نخست‌وزیر لبنان علت بروز این انفجار مهیب، 2750 تن ماده نینترات آمونیوم انبار شده در انبارهای بندر بیروت بوده و کمیته ویژه بررسی این حادثه ظرف 48 ساعت نتایج تحقیقات پیرامون این انفجار را اعلام خواهد کرد.
این در حالی است که میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان با عنوان ساختن این امر که لبنان در بحران بی‌سابقه اقتصادی بسر می‌برد، متعهد گردید شدیدترین مجازات در انتظار مسئولان وقوع این انفجار در بندر بیروت است.
هیئت دولت لبنان، چهارشنبه 5 اوت برای پیگیری پی آمدهای وقوع انفجار در بندر بیروت جلسه‌ای فوق‌العاده داشت.
از سوی دیگر به گفته مروان عبود استاندار بیروت حجم زیان‌های ناشی از این انفجار در حدود 3 تا 5 میلیارد دلار است.
میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان نیز در توئیت خود نوشت: این که محموله‌ای در حدود 2750 تن نیترات آمونیوم به مدت 6 سال بدون به کار بستن تدابیر پیشگیرانه انبار گردد، موضوعی غیرقابل پذیرش است.
رسانه‌های داخلی لبنان به نقل از او افزودند که 300 هزار لبنانی نیز در پی وقوع این انفجار مهیب، بی خانمان شده‌اند.
به گزارش انستیتو آمریکایی دفاع از مردم سالاری، این حادثه اسف‌بار بر میزان درد و رنج و نیازمندی اقتصاد لبنان افزود که پیشتر از این حادثه به 95 میلیارد دلار برای نجات اقتصاد خود احتیاج داشت.
بر اساس گزارش تازه این انستیتو، لبنان به 67 میلیارد دلار برای تحقق ثبات بخش بانکی خود آنهم با نرخ غیررسمی 4000 لیره در برابر هر دلار، نیاز دارد.
این مبلغ شامل 22 میلیارد دلار زیان‌های وارد شده به بانک مرکزی و همچنین زیان‌های پیش بینین شده معادل 4.2 میلیارد دلار یا بیشتر مربوط به اوراق قرضه به یورو نمی‌گردد.
بر اساس این گزارش، لبنان به شکلی تقریبی نیازمند 100 میلیارد دلار است و این حجم از نقدینگی شامل هزینه‌های زیربنایی عمومی و نیازمندی‌های دیگر نمی‌گردد.