ظریف، گفتگوهای روسیه، استقبال از گفتگوی مستقیم با عربستان سعودی و توافق با چین

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگوهایی در مورد ابعاد سیاست خارجی ایران در ارتباط با سیاست تحریم آمریکا، مذاکره با عربستان سعودی ، مذاکراتش در روسیه و قرار داد با چین سخن گفته است . وی در مورد فشارهای جدید حقوقی امریکا گفت این فشارها در باره تحریم ایران از طریق برجام بی معناست و این کشور هیچ موقعیتی ندارد که در خصوص چارچوبهای برجام صحبت کند. این موضع روسیه است، موضع ما هم است و در این زمینه موضع ایران، روسیه و چین کاملا شبیه هم است.وی افزود دنیا به این نتیجه رسیده است که ایالت متحده یک شریک قابل اعتماد نیست و همه مقررات قانونی را زیر پا می گذارد و به هیچ تعهدی پایبند نیست، این با نظم جهانی سازگاری ندارد و تاکید بر قانون و تاکید بر چند جانبه گرایی علی رغم فشارهایی که ایالت متحده بر نظام چند جانبه وارد می کند بالاخره کارآمد خواهد بود زیرا منافع عمومی جهان در مقابل با این حرکت دولت کنونی ایالات متحده و حتی منافع آمریکا است، وی افزود با این روش
امریکا به یک کشور منزوی و قانون شکن تبدیل شده است، اما کشوری است که امکانات بانکی جدی دارد و تاثیر بر سیستم بانکی جهانی دارد، ولی یک نتیجه مهمی حاصل شده است که دنیا به این فکر افتاده است که آیا باید این اقتدار آمریکا بر نظام بانکی را بپذیرد و یا نیاز است آن را تغییر دهد، امروز ما یک حرکت هایی به این سمت ملاحظه می کنیم.
در مورد رابطه و مذاکره با عربستان سعودی و از سر گیری رابطه دیپلماتیک با این کشور برای از سرگیری ارتباطات دیپلماتیک ظریف گفت ما آماده ایم که با عربستان سعودی به عنوان دو کشور مهم در منطقه خلیج فارس همکاری کنیم، اما به نظر می رسد که دولت عربستان بیشتر به دنبال این هستند که آمریکا را وارد یک جنگ کنند و از این مسیر نفع ببرند. اما در ماه های گذشته آمریکایی ها نشان دادند که هیچ وقت به خاطر منافع عربستان حاضر نیستند، وارد چنین جنگی بشوند و بهتر است که سعودی ها کم کم بیدار شوند، و با کسانی که همیشه همراهشان در این منطقه هستند،شروع به گفتگو کنند، به جای اینکه با اسرائیل و آمریکا تلاش کنند.وی افزود که برای از سرگیری ارتباطات با عربستان سعودی ایران خط قرمزی ندارد .
این در حالیست که هنوز ایران مشخص نکرده که در مورد پرداخت خسارت برای اشغال سفارت عربستان و آتش زدن آن چه اقدامی انجام خواهد داد و در مورد مهمترین مسئله مناقشه دو کشور یعنی یمن چه اقدامی انجام خواهد داد . وی در مورد رابطه با روسیه گفت که او و
لاوروف تقریبا 26 سال است که با هم رفیق هستند و هر دو در بخش بین الملل وزارت خارجه کشورهایمان و سازمان ملل سفیر بودیم، و از از سال 1994 که آقای لاوروف سفیر روسیه در سازمان ملل شد و من معاون چند جانبه وزارت خارجه ایران بودم، با هم دوست بودیم و هنوز هم هستیم. و یک رابطه بسیار خوب کاری و هم فکری داریم که حتما به نفع دو کشور است.
و ی افزود گفت‌وگوی خوبی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه داشتیم و یک صحبت تلفنی امن یک ساعته با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه به‌خاطر پروتکل ویژه کرونایی ایشان داشتیم.وپیام ویژه رییس‌جمهور درباره وضعیت برجام و بعضی مسائل دوجانبه را به پوتین رساندم و با ایشان گفت‌وگو کردیم، گفت‌وگوی بسیار مفیدی بود و ان‌شاءالله نتایج خوبی داشته باشد.
ظریف در مورد قرارداد همکاری میان ایران و روسیه که که در زمان ریاست جمهوری خاتمی منعقد شده گفت این قرارداد 10ساله بوده و دو تا پنج سال تمدید شده است و هشت ماه دیگر، 20ساله می‌شود. این قرارداد به دوره‌ دیگری از روابط بین‌الملل و روابط ما با روسیه مربوط می‌شود. و لذا با پوتین توافق کردیم این قرارداد بازنگری شود.
وبهتر دیدیم یک قرارداد جامع راهبردی درازمدت تدوین شود و قرارداد بِروز شود و نهایتاً امضا و برای تصویب به مجلس ارائه شود.
ظریف در مورد سند همکاری ایران و چین گفت صحبت‌هایی که در زمینه قرارداد 25 ساله ایران و چین می‌شود، هیچ بویی از حقیقت نبرده است، وی افزود در سفر شی ‌جین پینگ به ایران که پنج روز بعد از اجرایی شدن برجام انجام شد. ما دو تصمیم را گرفتیم که در همان زمان نیز اعلام علنی نیز شد. اولین تصمیم آن بود که روابط و همکاری راهبردی دو کشور را به روابط و همکاری جامع راهبردی ایران و چین یا روابط و مشارکت جامع راهبردی ارتقا دهیم که سومین مرحله مشارکت راهبردی چینی‌ها است.وی اضافه کرد: دو مرحله دیگر نیز وجود دارد که یکی، مشارکت و همکاری جامع راهبردی برای همه فصول است که با پاکستان دارند و دیگر مشارکت ویژه است که آن را با روسیه دارند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه این تصمیم در همان زمان اعلام و در بیانیه مشترک روسای جمهور هم مطرح شد دو کشور برنامه همکاری 25 ساله برای رسیدن و تقویت برنامه همکاری جامع راهبردی را نهایی خواهند کرد، که در سفری که پاییز سال گذشته من به چین داشتم، پیش نویس ایرانی این سند مشارکت به طرف چینی ارائه شد.
ظریف با بیان اینکه در اسفند ماه طرف چینی پیش‌نویس خودش را براساس پیش‌نویس ما ارائه کرد، اظهار داشت: ما پیش‌نویس چینی را با بعضی اصلاحات عبارتی و بعضی اصلاحات محتوایی به هیات دولت بردیم و هیات دولت به عنوان مبنای مذاکره آن را تائید کرد تا ما بتوانیم با چینی‌ها مذاکرات نهایی را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه به دلیل کرونا مذاکرات نهایی و حضوری هنوز انجام نشده است مسائلی که مطرح می‌شود، هیچ توافقی درباره آنها انجام نشده است ولی بسیار به توافق نزدیک هستیم. به چین هم اعلام کرده‌ایم که آماده هستیم تا درباره سندی که به ما داده اند، مذاکره کرده و آن را نهایی کنیم. وی افزود اگر نیاز به تصویب مجلس باشد، اقدامات قانونی لازم انجام می‌شود و حتما به افکارعمومی اطلاع رسانی شفاف انجام می شود.وی افزود مردم اطمینان داشته باشند که نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار می‌کند و نه اجازه استفاده اختصاصی از یک وجب از خاک ایران را به کسی خواهد داد.
وی گفت برای پیگیری منافع ملی شجاعت داریم، وعلیرغم همه فشارها برجام را نهایی کرده و بر آن ایستادیم. علیرغم صحبت‌های ضدانقلاب کنوانسیون حقوقی خزر را نهایی و می‌خواهیم روابط جامع 25 ساله با چین را نهایی کنیم و آماده هستیم روابط درازمدت با همه کشورها را آمادگی داریم که نهایی کنیم. به توافق اوراسیا پیوستیم توافقاتی که در سفر رئیس‌جمهور به عراق شد، در تاریخ بی‌سابقه است.
وی افزود نباید افراددستاوردهای سیاست خارجی که دستاورد کل نظام و کشور است را دستخوش بازی‌های سیاسی قرار ددهند و اجازه سواستفاده به دیگران را ندهند. حتما همه به منافع ملی و تمامیت ارضی حساس هستند و با همین حساسیت پیش خواهیم رفت.
ظریف در حالی سخن از شجاعت در دنبال کردن منافع ملی ایران میگوید که در حفاظت از سفارت عربستان سعودی در مقابل حملات فیریکی که کاملا اطلاع داشتند هیچ اقدامی موثری انجام نداند ودر مورد مذاکره مستقیم با ترامپ نیزعلیرغم تمایل و تشخیصش بخاطر نهی رهبر جمهوری اسلامی هیچگاه حاضر نشدند که با شجاعت این سیاست را به پیش ببرند.