رهبر جمهوری اسلامی تقدیر از مجلس جدید و نفی استیضاح روحانی

خامنه‌ای رهبر انقلاب روز یک‌شنبه در اولین گفتگو با نمایندگان مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه همه‌ی مشکلات موجود قابل حل است، از نمایندگان خواست تا با اولویت‌بندی مسائل، از حاشیه‌سازی پرهیز کنند و با انجام کار مخلصانه برای مردم، در روند حل مشکلات تأثیر محسوس بگذارند.
وی در ادامه مجلس یازدهم را مظهر امید و انتظار مردم دانست و ضمن اینکه بنیه قوی و ظرفیت‌های مادی کشور و توانایی‌هایی معنوی و ایمانی ملت را مورد تأکید قرار داد مشکلات موجود قابل حل دانست.
خامنه‌ای مجلس یازدهم را که فقط یک ماه از کارش گذشته است .از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب خواند ضمن قدردانی از حضور جوانان پرانگیزه، پر ایمان، پر توان، تحصیل‌کرده و کارآمد در مجلس مجلس یازدهم را مجلسی بسیار خوب و امیدبخش تبدیل دانست و از حساسیت این مجلس به مسائل انقلاب قدردانی کرد.
وی افزود مهلت چهارساله نمایندگی فرصت خوبی برای ریل‌گذاری حرکت عمومی کشور و تأثیرگذاری بر روند حل مسائل و پیشرفت و آینده ایران است.
اظهارات آیت الله خامنه‌ای در دفاع از مجلس یازدهم در حالی عنوان می‌شود که هنوز بیش از یک ماه از فعالیت رسمی مجلس نگذشته و این مجلس در مدت کوتاه آغاز فعالیت رسمی خود جز تعطیلی مجلس برای برگزاری نماز و انجام اقدامات نمایشی مانند به نمایش گذاشتن تصویر سردار سلیمانی و دادن شعارهای هیجانی علیه امریکا اقدام قابل توجه دیگری انجام نداده است.
بخش عمده‌ی فعالیت مجلس تا کنون به زیر سوال بردن اقدامات دولت و تلاش برای استیضاح دولت و زیر سوال بردن فعالیت‌های دولت، گذشته است و بخش قابل توجهی از نمایندگان از روز نخست به دنبال استیضاح رئیس جمهور و خاتمه دادن به فعالیت دولت هستند.
اقدام و تلاشی که به نظر می‌رسد مورد مخالفت خامنه‌ای قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به مهم بودن سال پایانی دولت، تاکید کرد دولت‌ها باید تا آخرین روز و تا پایان دوره‌ی قانونی وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی آن را به دولت بعدی تحویل دهند.
وی در عین حال تلویحا به نظر می‌رسد که انتقادات و توهین‌های تند مجلس علیه وزیر امور خارجه را مورد انتقاد قرار داده است. وی گرچه نامی از محمدجواد ظریف نبرد، اما با تاکید بر اینکه سؤال و تفحص حق مجلس است، بر ضرورت خودداری از توهین دشنام نسبت به دولتمردان تاکید کرده و آن را حرام شرعی دانسته است. وی افزود ارائه گزارش از شرایط کشور کار بسیار خوبی است اما نباید به وزرا توهین یا تهمت زده شود. اوهمچنین از نمایندگان خواست از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز کنند و دیدگاه‌های متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه استفاده کنند و یادآور شد نمایندگان در مقابل توطئه‌های دشمنان همه باید در مقابل دشمنان بایستند و با وجود اختلاف سلیقه یک سخن واحد را بگویند.
بنظر میرسد رهبر جمهوری اسلامی عامدانه از نام بردن اشخاص و دفاع مستقیم از این افراد خودداری می‌کند تا با ایجاد تعلیق نسبت به مصادیق حرف‌های خود، بتواند از این تعلیق بعدها اگر لازم بود برای تغییر دادن قضاوت‌های خود درباره اشخاص استفاده کند.
وی تاکنون در بسیاری موارد از بیان صریح مواضعش خود داری کرده و یا به صراحت مخالفت خود را بیان نکرده است تا بتواند در شرایط مختلف بنا بر مصادیق، اظهارات خود را مصادره به مطلوب کند و بسته به موقعیت تفسیر روز را از اظهارات پیشین خود بیان کند.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص شیوع کرونا در ایران، ضمن ابراز تأسف عمیق از اوج‌گیری مجدد کرونا، از مردم خواست تا ضمن رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، به اقدامات خود برای حمایت از قشرهای ضعیف ادامه دهند.
خامه‌ای با انتقاد از کسانی که ماسک نمی‌‌زنند به فداکاری‌های کادر درمان اشاره کرد و گسترش مجدد بیماری و جان باختن روزانه تعداد زیادی از مبتلایان را غم‌انگیز خواند و از همه‌ی دستگاه‌ها، و گروه‌های خدمت‌رسان خواست تا نقش خود را به بهترین وجه ایفا کنند تا در کوتاه‌مدت زنجیره سرایت قطع شود.
اظهارات خامنه‌ای در خصوص نگرانی از شیوع کرونا در ایران در حالی عنوان می‌شود که وی از نخستین روز انتشار اخبار مربوط به شیوع کرونا با تکذیب و انکار موضوع، شرایط را برای شیوع گسترده کرونا فراهم کرده است.
بنا به گفته بسیاری از کارشناسان در شرایطی که شیوع کرونا در ایران برای مقام‌های سیاسی و نیز بهداشتی در کشور و حتی مردم عادی محرز بوده است، خامنه‌ای با کذب خواندن شیوع کرونا در ایران، انتشار این اخبار را توطئه‌ی دشمنان برای جلوگیری از برگزاری انتخابات در ایران دانست و خود وی در حالی که ستاد مقابه با کرونا اقدامات سخت‌گیرانه خود را آغاز کرده و مدارس و دانشگاها‌هاتمامی فعالیت‌های خود را متوقف کرده بود، اقدام به برگزاری درس خارج از فقه نمود و بار دیگر کذب بودن خبر انتشار کرونا را مورد تاکید قرار داد.
همچنین به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان اصرار جمهوری اسلامی در پی تاکید خامنه‌ای بر ضرورت برگزاری مراسم ۲۲ بهمن، تشییع جنازه سلیمانی و نیز برگزاری انتخابات از جمله مهم‌ترویج دلایل شیوع کرونا در سراسر ایران بوده است.
ضمن اینکه اساسا ورود کرونا در سطح وسیع به ایران با وجود تاکید وزیر بهداشت بر ضرورت توقف پروازهای چین به تهران و دستور وزیر مبنی بر توقف این پروازها، به واسطه ادامه‌ی پرواز هواپیمایی ماهان از چین به تهران صورت گرفت که زیر نظر سپاه و نظارت غیرمستقیم شخص خامنه‌ای قرار دارد.
وی در ادامه به مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد و ضمن قابل قبول خواندن میزان مشارکت مردم در انتخابات، اظهار داشت میزان مشارکت مردم با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تبلیغات دشمنان آن را نشانه‌ی امیدواری دانست و از نمایندگان خواست قدر این موقعیت را بدانند.
ابراز رضایت خامنه‌ای از میزان مشارکت مردم در انتخابات در حالی عنوان می‌شود که مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم یکی از پایین‌ترین میزان مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی بوده است و حتی احزاب و گروه‌های سیاسی نیز از مشارکت در انتخابات خودداری کردند. عدم مشارکت سیاسی مردم در انتخابات به گفته‌ی تحلیل‌گران نه فقط ناشی از مشکلات اقتصادی بلکه به خاطر دلمردگی گسترده سیاسی در کشور و ناامیدی عامه مردم از هرگونه تغییر سیاسی در کشور ااست که به ضعیف شدن مشارکت سیاسی مردم انجامیده است. موضوعی که تلویحا مورد رضایت خامنه‌ای و برخی از حامیان سیاسی او قرار دارد که مشارکت پایین سیاسی مردم در انتخابات را که ناشی از کاهش اقبال مردم به تغییرات سیاسی و اصلاحات در کشور است، د راستای تلاش برای حاکمیت شیعی در ایران و در منطقه خاورمیانه و منطقه موسوم به هلال شیعی، لازم می‌دانند و تلویحا از آن حمایت می‌کنند.
خامنه‌ای در ادامه‌ی اظهاراتش بار دیگر مشکلات اقتصادی کشور را به بیماری تشبیه کرد و اظهار داشت کشور به علت بنیه قوی اقتصادی می‌تواند بر این بیماری غلبه کند.
از زمان آغاز کرونا تاکنون بارها خامنه‌ای مشکلات اقتصادی کشور را به بیماری تشبیه کرده و خواستار آن شده است که مسئولان همچون کرونا با مشکلات اقتصادی نیز مقابله و بر آن غلبه کنند. به گفته‌ی تحلیل‌گران انتقاد خامنه‌ای از مشکلات اقتصادی در ایران‌، در حالی که خود او و تصمیمات سیاسی او در نحوه‌ی تعامل با جهان مهم‌ترین دلیل این نابسامانی اقتصادی است، نوعی خودزنی سیاسی و فرافکنی است. به گفته‌ی بسیاری از تحلیل‌گران حتی خروج امریکا از برجام که عمدتا به خاطر عدم انتفاع اقتصادی امریکا از برجام صورت گرفت و توسط دونالد ترامپ اعمال شد، ناشی از مقاومت خامنه‌ای با برقراری تعامل اقتصادی ایران با امریکا ست که در نهایت ایالات متحده را به تنها بازنده‌ی برجام تبدیل کرد و به خروج امریکا از برجام و بسط هرچه بیشتر مشکلات اقتصادی در ایران انجامید.
خامنه‌ای در ادامه‌ی اظهاراتش تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها را از جمله مسائلی دانست که موجب سختی معیشت مردم و طبقات پایین و متوسط جامعه شده است. وی در ادامه بخشی از مشکلات موجود را ناشی از بی‌توجهی و کم‌توجهی مسئولان در طول سال‌های مختلف دانست و ابراز اطمینان کرد اگر تفکر خوداتکایی و اعتماد به نفس ملی تقویت شود، و امید واهی به بیرون مرزها تضعیف شود، مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.وی خطاب به نمایندگان موضوع مسکن، مسئله ازدواج جوانان و راههای تسهیل آن، مسئله فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت و مسئله مدیریت فضای مجازی را از مهم‌ترین مشکلات کشور دانست و ضمن تاکید بر ضرورت تعامل و هم‌افزایی اظهار داشت دستگاه اجرایی و قوه قضاییه باید مصوبات مجلس را به صورت دقیق و کامل اجرا کنند.