ظریف و نقد دیپلماسی عامیانه و رفتارهای نمایندگان اصولگرا

در پی حضور محمدجواد ظریف در مجلس و برخورد تند و توهین آمیز نمایندگان اصولگرای مجلس با ظریف، حواشی حضور وزیر امور خارجه ایران در مجلس همچنان ادامه دارد.
ظریف خود در واکنش به برخوردهای تند گروه‌های تندرو نسبت به وی، با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه در صحنه خارجی با کشورها و گروه‌هایی مواجه است که از همه توان خود برای فشار بر مردم ایران استفاده می‌کنند، از اینکه علاوه بر دشمنان خارجی باید در مقابل دوستان داخلی هم از خود دفاع کند،‌ از رفتار نمایندگان مجلس نسبت به خود انتقاد کرد. ظریف که این اظهارات را در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری بیان می‌کرد یادآور شد کمتر کشوری است که این میزان فشار از سوی برخی قدرت‌ها به ویژه آمریکا و اسرائیل علیه آن تدارک دیده شده باشد.
ظریف با اشاره به اینکه دفاع از کشور را وظیفه خود می‌داند، به تلاش‌ها در وزارت امور خارجه برای دفاع از کشور تحمل فشارها و توهین‌ها اشاره کرد و اظهار داشت این افراد حتی حاضر نیستند حرفی در دفاع از خود بیان کنند. وی افزود رسم وزارت امور خارجه در هفت سال گذشته همین بوده و در یک سال باقی مانده هم همین رفتار را ادامه خواهد داد.
ظریف در ادامه‌ی اظهاراتش با اتقاد از برخورد گروه‌های سیاسی با اقدامات وزارت امور خارجه، با ابراز تاسف از برخوردهای سیاسی، از نحوه‌ی مواجهه‌ی اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان و ضد انقلاب با موضوع توافق با چین انتقاد کرد و اظهار داشت همین افراد و گروه‌ها در مقابل برجام هم چنین برخوردی داشتند و خودشان هم متوجه نشدند که چه کردند. وی افزود در خصوص مباحث مربوط به سیاست خارجه تمام موارد و موضوعات ان قابل بحث در مجامع عمومی نیستند، اما به این معنا نیست که وزارت امور خارجه امور را از مردم پنهان می‌کند. وی افزود طرح موضوعات در حال مذاکره در حوزه‌ی عمومی دست مذاکره‌کننده‌ها را در مقابل طرف مقابل باز می‌کند و مناسب نیست.
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش به اعتراض برخی نمایندگان به عدم حضور در مذاکرات خارجی اشاره کرد و با اشاره به اینکه نماینده‌ی معترض خود در یکی از مذاکرات سری با پوتین حضور داشته است، اظهار داشت وی پس از ان اعلام کرد که روسیه قرار است از ایران نفت بخرد و همین اعلام پیش از موعد باعث شد که آمریکایی‌ها جلوی آن را بگیرند. ظریف از اینکه سیاست خارجی به کف خیابان امده انتقاد کرد و گفت این مواجهه با سیاست خارجه وزارت امور خارجه را تهدید می‌کند.
عامیانه شدن دیپلماسی و سیاست خارجی از موضوعاتی است که مدت‌هاست مورد انتقاد بسیاری از تحلیل‌گران قرار دارد
بسیاری با انتقاد از خیابانی شدن و عمومی شدن مباحث سیاست خارجی بارها تاکید کرده‌اند ضرورتی وجود ندارد که عموم مردم و حتی تمام کنشگران سیاسی درباره جزئیات سیاست خارجی اظهارنظر کنند و آنها را به مباحثی عامیانه تبدیل کنند. در عین حال اعتراض نمایندگان مجلس به عدم حضور در مذاکرات خارجی در حالی عنوان می‌شود که به گفته‌ی بسیاری از ناظران بسیاری از این افراد با هدف تخریب اقدامات وزارت امور خارجه در تلاش برای بهبود روابط بین‌المللی مشتاق حضور در مذاکرات هستتند تا بتوانند با اعمال نفوذ در مذاکرات از وقوع توافق‌های ثانوی نیز ممانعت کنند.
بسیاری از ناظران عامیانه شدن سیاست خارجی و ایجاد فضایی که هرکسی بتواند در این زمینه اظهار نظر و اعمال نفوذ کند، افت سیاست خارجی می‌دانند و آن را مانعی در مقابل توسعه و تقویت سیاست خارجی به شمار می‌آورند.