مجادلات تند ظریف با نمایندگان جدید اصولگرا در مجلس

محمدجواد ظریف در نشست علنی روز یکشنبه در مجلس وارد مجادلات گسترده با نمایندگان مجلس جدید شد .
وی در توضیح درباره‌ی تحولات بین‌المللی و سیاست جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحولاتی که در حوزه‌ی روابط بین‌‌الملل رخ داده است، این تحولات را در ۷۰ سال گذشته بعد از پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه خواند و اظهار داشت طی تحولات جدید نه تنها پایان امپراطوری شرق طبق پیش‌بینی‌ها رخ نداده است، بلکه شرایط جدیدی بر روابط بین‌الملل حاکم شده است.
ظریف در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به نحوه‌ی مواجهه‌ی امریکا با کرونا، ضمن انتقاد از ایالت متحده به خاطر امنیتی کردن کرونا، اظهار داشت امریکا برای حفظ موقعیت و جایگاه خود در سطح بین‌المللی اقدام به امنیتی کردن کرونا کرده و با چین در این خصوص برخورد امنیتی کرده است.
وی جمهوری اسلامی را یک قدرت جدید خواند که می‌تواند در شرایط جدید با شناخت صحیح از این وضعیت انتقالی برآید.
ظریف در ادامه‌ی اظهاراتش در خصوص امریکا با اشاره به اینکه امریکا در تلاش است تا از ایران یک تهدید امنیتی بسازد و علیه ایران اجماع ایجاد کند، به جلساتی که توسط امریکا در شورای امنیت علیه ایران تشکل و برگزار شده اشاره کرد و اظهار داشت گرچه امریکا تلاش کرده است تا برای امنیتی سازی بیشتر تلاش کند، اما این جلسات همگی با انزوای بیشتر ایالات متحده همراه بوده است و موجب شده است تا همه‌ی اعضای شورای امنیت بر خلاف خواسته‌ی امریکا بر اهمیت برجام تاکید کنند و به نادرست بودن سیاست‌های امریکا تاکید کنند. محمدجواد ظریف به تلاش‌های امریکا برای جدا کردن مردم از حاکمیت، و ناکارآمد نشان دادن نظام و مشروعیت‌زدایی از نظام اشاره کرد و اظهار داشت در پشت همه سیاست‌هایی که آمریکا به نام فشار حداکثری دنبال می‌کند، همین اهداف نهفته است.
ظریف در مقابل فشارها و اهداف امریکا، وحدت و انسجام درونی را مهم‌ترین اقدام دانست و بر ضرورت یکپارچگی در این خصوص تاکید کرد. وزیر امور خارجه ایران همچنین به تلاش‌ها در برجام برای انجام مذاکرات اشاره کرد و اظهار داشت اعتماد به نفس تیم ایرانی در انجام مذاکرات موجب شد تا ترامپ آن را کلاه گذاشتن ایران بر سر امریکا تلقی کند.
ظریف در بخش دیگری از توضیحاتش در مجلس به موضوع توافق بین ایران و چین اشاره کرد و با تاکید بر اینکه هیچ نکته مخفی در این توافق ۲۵ ساله وجود ندارد، و همه‌چی کاملا شفاف است، یادآور شد تمام نکات مربوط به این توافق به طور شفاف برای مردم بیان شده است. وی افزود توافق با چین به معنی فراموشی شعار نه شرقی و نه غربی که اصلی‌ترین شعار انقلاب بوده نیست و با توجه به واقعیت‌های جهانی منعقد شده است.
وزیر امور خارجه همچنین به جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت وزارت امور خارجه برای کاهش فشار اقتصادی از دوش مردم تلاش کرده است. وی افزود با وجودی که وزارت امور خارجه مسئولیتی در زمینه‌ی اقتصادی ندارد تلاش کرده است تا با بهره‌گیری از تهاتر برای رفع مشکلات اقتصادی تلاش کند. وی همچنین با اشاره به تلاش‌های وزارت امور خارجه برای حذف دلار از تعاملات اقتصادی، از نمایندگان خواست تا برای از بین بردن مقاومت‌هایی که در حوزه‌ی تهاتر وجود دارد تلاش کنند.وی همچنین گفت که سیاست خارجی ایران بر مبنای دستورات رهبری به پیش میرود . او همچنین گفت که هرهفته با قاسم سلیمانی جلسه داشت و در مورد سیاستهای منطقه ای با وی هماهنگی می کرده است .
ظریف در پایان اظهاراتش با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه رویکرد جناحی و حزبی ندارد، یادآور شد حزبی شدن در وزارت امور خارجه به معنی خاتمه کار و عضویت در این وزارت‌خانه است. وی بر امادگی وزارت امور خارجه بر همکاری و هماهنگی با نمایندگان مجلس تاکید کرد.
بنا بر گزارش‌های دریافتی از مجلس، تلاش‌های محمدجواد ظریف برای برقراری تعامل سازنده با نمایندگان مجلس نه تنها نتیجه‌بخش نبوده است،‌ بلکه به تنش‌ها و برخورد تند نمایدگان با وی نیز دامن زده است. نمایندگان مجلس با دروغگوخواندن محمدجواد ظریف، و با اشاره به اینکه نمی خواهند دیگر دروغ بشنوند، تلاش کردند تا از ادامه‌ی سخنان ظریف جلوگیری کنند. اظهاراتی که با واکنش وزیر خارجه مواجه شد و وی در پاسخ به دروغگوخواندن وی توسط نمایندگان با اشاره به اینکه خامنه‌ای تمام اظهارات وی را شنیده و با این وجود او را صادق و شجاع معرفی کرده است، بر حمایت رهبرجمهوری اسلامی از خود تاکید کرد.ظریف همچنین در واکنش به اظهارات تند نمایندگان خطاب به وی و فریادهای دروغگو که به او ابراز داشتند با تشکر از مهمان‌نوازی نمایندگان واکنش نشان داد.
وی در ادامه با بیان اینکه توهین‌ها را به جان می‌خرد اظهار داشت که هر توهینی هم که به وی بشود، وظیفه دارد این توهین‌ها را به عنوان نمایندگان مردم بزرگ ایران بشنود، اظهار داشت همه در یک کشتی نشسته‌اند، و آمریکا و اسرائیل لیبرال، اصلاح‌طلب، اصولگرا، انقلابی و غیرانقلابی نمی‌شناسند و با کل ایران و تمامیت ارضی ایران مخالف هستند.
واکنش نمایندگان به حضور ظریف در مجلس با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است. بسیاری از حامیان اصلاح طلب با انتقاد از رفتارها و اظهارات پیشین ظریف در خصوص شرایط حقوق بشر در ایران و دیگر شرایط سیاسی در ایران،‌یادآور شده‌اند بنا بر اقدامات و اظهارات پیشین ظریف در جلب رضایت گروه‌های تندرو و اصولگرا،‌و نادیده گرفتن مردم در اظهارات پیشین خود، انتظار نداشته باشد که این بار مردم از او درمقابل برخوردهای تند و توهین‌آمیز اصولگرایان حمایت کنند.
محمدجواد ظریف در گفتگو با رسانه‌های خارجی تاکنون بارها با هدف جلب رضایت اصولگرایان تندرو در داخل، وجود زندانی سیاسی و نادیده‌گرفتن حقوق بشر در ایران را انکار کرده است که بارها مورد انتقاد فعالان مدنی و تحلیل‌گران آزاد واقع شده است.
بسیاری در توجیه رفتار و اظهارات ظریف تلاش ظریف برای جلب رضایت اصولگرایان از خود به منظور مجوز برای ادامه‌ی کار را از جمله دلایل این اظهارات عنوان می‌کردند، اما با وجود این اظهارات مسالمت‌آمیز اصولگرایان هیچگاه ظریف را به عنوان وزیر امور خارجه‌ی ارزشی در جمهوری اسلامی به رسمیت نشناختند،‌ضمن اینکه وی در این مجادلات پایگاه قدرتمند مردمی و مدنی خود را نیز از دست داد.