بحران اوج گیری مجدد کرونا در شهرهای ایران

در حالی که کرونا در استان‌های مختلف ایران بار دیگر به وضعیت بحرانی رسیده و مرگ و میرها و میزان ابتلا به بیماری در استان‌های مختلف همچنان رو به افزایش است، تعدادی از نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، وضعیت استان را بحرانی خوانده و از وی خواستند تا در کرمانشاه قرنطینه کامل اعلام کند. همچنین در این نامه از رئيس جمهور خواسته شده است که به صورت فوری ستاد مدیریت بحران در استان کرمانشاه تشکیل داده و نماینده تام‌الاختیاری را نیز به استان کرمانشاه اعزام کند.
نمایندگان در نامه‌ای که خطاب به رئیس جمهور تهیه کرده آند ضمن اشاره به اسف‌بار بودن وضعیت استان از دولت خواسته اند تا نسبت به اعزام پزشک و پرستار و نیز مواد ضدعفونی و تجهیزات درمانی به این مناطق اقدام کند. در این نامه از رئیس جمهور خواسته شده است تا به صورت فوری دستور تعطیلی تمام واحدهای اقامتی،‌گردشگری و پذیرایی و مسافرخانه‌ها و رستوران‌ها را صادر کند.
همچنین بر اساس گزارش‌ها از استان کرمانشاه در پی بحرانی شدن شرایط در استان، استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری شده و همچنین فعالیت رستوران‌ها کاهش یافته و باشگاه‌های ورزشی تعطیل شده‌اند. در همان حال گزارش‌ها حاکی از آن است که با وجود بحرانی بودن شرایط در استان کرمانشاه، تست تشخیصی کرونا برای تمام افراد گرفته نمی‌شود و تنها از افراد بالای ۶۰ سال و دارای علائم بیماری گرفته می‌شود.
با شدت یافتن بیماری، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی که حسن روحانی تاکنون باها بر کافی بودن آنها تاکید کرده بود، پر شده‌اند و بیمارستان‌ها با کمبود امکانات برای معالجه بیماران مواجه شده‌اند.
همچنین برخی گزارش‌ها از کمبود تجهیزات لازم برای رسیدگی به بیماران کرونایی، من‌جمله تجهیزات تنفس مصنوعی خبر داده و تاکید کرده اند دستگاه‌های مسئول قادر به کنترل وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها نیستند. مدیر بیمارستان مسیح دانشوری از تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های پذیرش‌کننده‌ی بیماران کرونایی خبر داده و گفته است بیماران زیادی در نوبت بستری هستند.
در بسیاری از شهرها من جمله مشهد و اصفهان شرایط از وضعیت اضطراری عبور کرده آمار مبتلایان فوتی ها و بیماران بستری مدام رو به افزایش است. و بسیاری از شهرهابا کمبود کادر درمانی مواجهتند.
همچنین کمبود تجهبرات تنفسی و کمبود تخت بیمارستانی ازمهم ترین مشلات در مقابله با کروناست که تمامی استان‌های بحرانی در کشور با ان روبرو هستند.
با این وصف دولت همچنان مردم را در وضعیت ایجادشده مقصر می‌داند و بی‌انکه محدودیت‌های جدی وضع کرده باشد از مردم انتظار دارد که به طور خودجوش محدودیت‌ها را مراعات و از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کنند.
در همین حال به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان وجود شرایط عادی کسب و کار امکان کنترل بیماری را هم برای مردم و هم برای مسئولین محلی در مقابله با کرونا دشوار و در مواردی ناممکن کرده است.
گرچه دولت در روزهای اخیر استفاده از ماسک در اماکن عمومی را اجباری اعلام کرده است، اما عدم مراعات این قانون توسط خود رئیس جمهور از یکسو و عدم استفاده از ماسک در برنامه‌های تلویزیونی از سوی دیگر، به گفته‌ی بسیاری از تحلیل‌گران، موجب شده است تا مردم نیز در استفاده از ماسک چندان مشتاق و مسئول نباشند.
تخت‌های بیمارستانی در تهران در حالی برای مداوای بیماران کرونایی به اتمام رسیده است که چز چند روز اول، حتی در اوج شیوع کرونا در تهران نیز تخت‌های بیمارستانی در تهران با چنین شرایط وخیمی مواجه نبودند.
به گفته‌ی فعالان مدنی و مدیران محلی شرایط در بسیاری از شهرستان‌ها از این هم وخیم‌تر است.
مشهد که در اوج شیوع کرونا در ایران به علت عملکردهای مسئولانه‌ی نهاد مدیریت شهری در مشهد دارای کمترین میزان تلفات بیماری و بهترین وضعیت از نظر ابتلا به بیماری در استان بود، در ماه‌های اخیر با عبور از شرایط قرمز به وضعیت اضطراری نزدیک شده است.
این در حالی است مدیران شهری در مشهد همچنان بر اضطراری بودن وضعیت تاکید دارند.
به گفته‌ی برخی از تحلیل‌گران در دوره اول شیوع کرونا در مشهد تعطیلی کامل حمل و نقل شهری در مشهد و اقدامات به شدت سخت‌گیرانه برای مقابله با شیوع کرونا از جمله عوامل با اهمیت در پیش‌گیری از شیوع کرونا در مشهد بود، ‌موضوعی که در دوره دوم شیوع کرونا در مشهد به گفته‌ی تحلیل‌گران به علت محدودیت بیشتر مدیریت شهری در وضع مستقل قوانین مقابله با کرونا و وابستگی بیشتر به مصوبات ستاد مقابله با کرونا، تقریبا غیرممکن شده است.
رئیس شورای شهر مشهد گرچه بر امادگی کامل شورا بر وضع مجدد محدودیت‌ها مانند موج اول شیوع بیماری تاکید کرده است، اما به نظر نمی‌رسد که دولت در موج دوم خواسته باشد این اختیار را برای شوراهای محلی برای مقابله با بیماری در نظر بگیرد و آن را اجرا کند.
با بحرانی شدن شرایط شیوع کرونا در کشور دولت نیز در تلاش برای وضع محدودیت‌های جدید ضمن اعلام وضعیت اضطراری در کشور،‌ و تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک، کارمندان دولت را تهدید کرده است که در صورت عدم استفاده از ماسک از حضور آنها در محل کار ممانعت به عمل خواهد آمد. در همان حال، رئیس جمهور خواستار برخورد با کسانی شده است که در اماکن عمومی از ماسک استفاده نمی‌کنند و تاکید کرده است نهادها و سازمان‌ها باید از ارائه‌ی خدمات به کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند خودداری کند.
این تهدید روحانی در حالی اعلام شده است که به گفته‌ی ناظران در بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها،‌ مسئولین و دست‌اندرکاران خود این دستگاه‌ها هستند که از ماسک استفاده نمی‌کنند.
به گفته‌ی تحلیل‌گران و کارشناسان تا زمانی که مدیریت مقابله با کرونا، ‌مانند موج اول، به مدیران محلی واگذار نشود و مقام‌های مدیریت شهری در سطح محلی امکان مداخله مستقیم و قانون‌گذاری در این خصوص را نداشته باشند، ‌امکان مقابله با بیماری میسر نخواهد شد.