دریادار سیاری و مصاحبه ای سانسور شده درنقد بی توجهی به ارتش

دریادار سیاری فرمانده‌ی سابق نیروی دریایی ارتش و معاونت هماهنگی ستاد کل ارتش در اظهاراتی انتقادی نسبت به نحوه مواجهه با ارتش، عدم معرفی اقدامات ارتش را به عهده‌ی کسانی دانست که نسبت به موقعیت ارتش کم‌توجهی می‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند.
وی محدودیت تصویربرداری را یکی از مسائلی دانست که مانع از طرح اقدامات ارتش در بین افکار عمومی می‌شود و با اشاره به اینکه ارتش محدودیت‌های خاص خود را دارد و تصویر برداری در داخل قرارگاه‌های ارتش همچنان ممنوع است، تاکید کرد ارتش با محدودیت رسانه‌ای مواجه است و اجازه ندارد اقدامات خود را رسانه‌ای کند.
وی افزود این اتفاق در ارتش‌های دنیا نیز معمول است و آنها هم هر اقدامی را که انجام می‌دهند رسانه‌ای نمی‌کنند. سیاری افزود نیازی هم به رسانه‌ای کردن اقدامات ارتش نیست و ارتش باید بدون رسانه‌ای شدن کار خود را انجام دهد. سیاری خاطرنشان کرد ارتش با شرکت‌های تولید‌کننده محصولات متفاوت است و نیازی نیست که مدام گزارش فعالیت‌های خود را بدهد. وی اقدامات انجام‌شده توسط ارتش را توان امنیتی کشور دانست و یاداور شد ارتش نمی‌تواند این اطلاعات را علنی کند. وی افزود ارتش در چارچوب فعالیت‌های خود از طریق روابط عمومی و سازمان عقیدتی اقدامات اطلاع‌رسانی خود را انجام می‌دهد و لازم نیست که مدام درباره‌ی اینکه چه چیز ساخته و چه عملیاتی انجام داده توضیح دهد.
سیاری با بیان این که ارتش هنوز به این نتیجه نرسیده که باید درباره اقدامات خود اطلاع‌رسانی کند، گفت ارتش نیازی ندارد که مدام درباره فعالیت های خود گزارش دهد و آنها را به رخ جوانان بکشد. وی افزود این اطلاعات می‌تواند موجب سواستفاده دشمنان قرار گیرد.
سیاری در بخش دیگری از اظهاراتش در واکنش به تبلیغات صورت گرفته برای ضعیف جلوه دادن ارتش توسط سپاه، اجتناب ارتش از فعالیت‌های تبلیغاتی و همچنین زاویه داشتن برخی نهادها با ارتش را دلیل این امر دانست و اظهار داشت این رویکردها نسبت به ارتش همچنان ادامه دارد. وی تاکید کرد اگر افراد به تفکیک وظایف قائل باشند این دوگانگی‌ها و تداخل‌ها پیش نمی‌آید.
فرمانده‌ی نیروی دریایی ارتش به نقش مهم ارتش در جنگ اشاره کرد و بااشاره به اینکه در حوزه‌ی دریا در جنگ تنها ارتش فعال بوده است اظهار داشت تا سال ۶۵ که سال‌های پایانی جنگ بود، نیروی دریایی سپاه حتی شکل نگرفته بود، که بخواهد در این حوزه فعالیت کند.
وی در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به روایت‌های غیرواقعی درباره نادیده گرفتن نقش ارتش در جنگ اظهار داشت در برخی تصاویر این طور نشان داده می‌شود که یک فرد با یک ژ۳ در ۲۴ ساعت یک لشکر را نابود می‌کند. سیاری افزود اگر در جنگ کسی می‌توانست یک لشکر را در ۲۴ ساعت از بین ببرد که برای از بین بردن ده لشکر ده روز کافی بود و نیازی نبود که جنگ هشت سال طول بکشد.
وی اظهار داشت که اگر کسی حتی یک روز هم در جنگ حضور داشته باشد می‌داند که بسیاری از این روایت‌ها صحیح نیستند.
وی همچنین به فیلم چ ساخته حاتمی کیا اشاره کرد و آن را با روایت واقعی در خصوص شهید فلاحی ناهم‌خوان دانست و اظهار داشت تصویر فرد ضعیفی که از فلاحی در این فیلم نشان داده شده است یک تصویر واقعی از فلاحی نیست. سیاری همچنین فیلم کیمیا را نیز غیر واقعی دانست و اظهار داشت ارتش هرگز اجازه نداده است که دختر ۱۴ ساله در خط مقدم قرار گیرد و به اسارت عراقی‌ها در بیاید.
وی گفت جمهوری اسلامی ایران همچنین برای آوردن جنازه زنان ایرانی از محل تصرف خاک ایران یا خاک عراق شهید داده است که جنازه آنها هم به دست عراقی‌ها نیفت؛ پس چطور اجازه می‌داده که دختر ۱۴ ساله در جبهه و خط مقدم حضور پیدا کند
وی در ادامه افزود در عین حال کسی هم به این سینماگران جرات و حق اعتراض ندارند و آنها کار خود را انجام می‌دهند.
سیاری در بخش دیگری از اظهاراتش با شاره به برخی اتفاقات در پشت صحنه‌ی صدا و سیما به اظهارات یکی از کارشناسان در خصوص باز بودن آب‌های سرزمینی ایران اشاره کرد و اظهار داشت که وی در تلویزیون در یک برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی اعلام کرده است که تا چند سال قبل نیروهای فرامنطقه‌ای و امریکایی به راحتی در داخل آب‌های سرزمینی ایران حضور پیدا می‌کردند و کسی هم جلودار آنها نبوده است.

سیاری این اظهارات را موجب سرشکستگی و توهین به همه خانواده‌ها، من‌جمله خانواده‌های شهدا، اسرا، ارتش و مردم دانست و با اشاره به اینکه از این فرد شکایت کرده است، گفت هنوز پاسخی به این اعتراض و شکایت داده نشده که نشان می‌دهد که جریانی پشت چنین صحنه‌ای در صدا و سیما وجود دارد. وی افزود تمامی مدارک موجود است که از روز دوم جنگ با عراق یک بیانیه‌ی بین‌المللی توسط نیروی دریایی ارتش منتشر شده که در آن مرزهای آبی بین‌المللی و مرزهای سرزمینی به روشنی مشخص شده و به شکل بین‌المللی هشدار داده شده است که کسی حق تعدض و تعدی به خطوط سرزمینی ایران را ندارد.

اختلاف نظر بین سپاه و ارتش از آغاز شکل گیری سپاه در جمهوری اسلامی ایران همواره یک چالش جدی در حوزه نظامی کشور بوده است و اقدامات سپاه در تخریب جایگاه ارتش در تمام فعالیت‌های ملی و نظامی که توسط دو نهاد صورت می‌پذیرد به خوبی نمایان است.
بارها در زمان وقوع بحران‌های طبیعی به نقش مهم ارتش در مدیریت محیط بحران اشاره شده و در گزارش‌های تحقیقااتی بارها رضایت مندی مردم از قعالیت‌های ارتش در این زمینه و همچنین نارضایتی از اقدامات نامنسجم سپاه در موقعیت‌های بحرانی انتقاد شده است.
با این وصف سپاه همواره تاکنون تلاش کرده است در چنین موقعیت‌هایی اقدامات خود را موثر و ارزشمند و اقدامات ارتش را کم‌اهمیت جلوه دهد.
اظهارات دریادار سیاری پس از انتشار در سایت خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی از روی صفحه برداشته و حدف شده است.
این اقدام در شرایطی که سپاه ارتش را رقیب خود می‌داند و ارکان نظام درصدد هستند تا سپاه را مهم‌ترین نهاد نظامی در ایران معرفی کنند نه تنها اقدامی عجیب نیست، بلکه در امتداد سیاست‌های کلان نظام در خصوص بزرگ جلوه دادن فعالیت‌های سپاه و کم‌اهمیت نمایاندن ارتش است. لذا طبیعی است که اظهارات انتقادی یک فرمانده ارتش که نسبت به انتشار اطلاعات غیرواقعی در خصوص رشادت‌های تخیلی سپاه انتقاد کند مورد سانسور قرار بگیرد.
بسیاری از تحلیل‌گران تاکنون بارها نسبت به ساخت فیلم‌هایی که تصاویری غیرواقعی از جنگ به نمایش می‌گذارند و با انتشار اقدامات محیرالعقول از افراد غیرارتشی در تلاش هستند تا موفقیت در جنگ را نه پیامد اقدامات ارتش بلکه نتیجه‌ی اقدامات گروه های غیرارتشی قلمداد کنند، اعتراض کرده‌اند، اما این اعتراض‌ها نتیجه ای ندارد و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی در تلاش هستند که با استفاده از شواهد و تصاویر اینطور القا کنند که ارتش نقشی در موفقیت در جنگ نداشته است، و افتخاری در این خصوص کسب نکرده است.
اظهارات دریادار سیاری این تلاش را خنثی کرده و با اظهاراتی انتقادی، اقدامات نمایشی برای مهم جلوه دادن سپاه را خنثی و برملا کرده است. به گفته بسیاری ناظران حذف اظهارات انتقادی سیاری ، در شرایطی که بسیاری از نهادهای حاکمیتی درصدد هستند تا به جای تصویری واقعی، تصویر موردنظر خود را از جنگ و نیروهای تاثیرگذار در جنگ به نمایش بگذارند موضوع عجیبی نیست.