وزیر کشور دولت روحانی و نخستین اعتراف به آمار سرکوبهای آبان ماه

در ادامه‌ی چالش‌ها پیرامون اعتراضات آبان ماه و گفتگوها در خصوص تعداد کشته‌شده‌های آبان‌ماه که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شنبه شب در یک برنامه‌ی تلویزیونی در شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، با بیان این موضوع که تعداد کشته‌شده‌های آبان‌ماه به زودی اعلام می‌شود،‌ اظهار داشت اعتراضات آبان ماه ارتباطی به گرانی بنزین نداشت و بر اساس یک برنامه‌ریزی از پیش انجام‌شده صورت پذیرفت.
وی اظهار داشت دشمنان قصد داشتند با ایجاد اعتراض‌ها در ایران، ‌ایران را شبیه سوریه کنند و ناآرامی و آشفتگی را در کشور افزایش دهند. وی افزود در آبان ۹۸ تمام رسانه‌های آمریکا و مخالف ایران از جمله سلطنت‌طلبان، مناققین و داعش، به مردم آموزش مسلحانه می‌دادند. رحمانی افزود همه‌ی این رسانه‌ها به صورت یکپارچه هرچه توانستند انجام دادند تا بتوانند مردم را به آشوب ترغیب کنند. وی با اشاره به آموزش‌های مسلحانه از طریق رسانه‌ها به مردم اظهار داشت این رسانه‌ها به مردم علامت می‌دادند که کجاها بروند و چه کارهایی انجام دهند.
وزیر کشور همچنین در ادامه‌ی اظهاراتش ضمن دفاع از عملکرد خود طی ناآرامی‌های آبان‌ماه، از قطع اینترنت توسط وزارت کشور دفاع کرد و اظهار داشت از طریق اینترنت به مردم آموزش نظامی داده می‌شد و وزارت کشور ناگزیر از قطع اینترنت بود. وی افزود آنها قصد داشتند در ایران جنگ داخلی راه بیندازند و از ماه‌ها قبل آموزش نظامی را شروع کرده بودند. وی اظهار داشت وقتی از طریق اینترنت به مردم آموزش نظامی داده می‌شود و فرماندهی میدان را در اختیار می‌گیرند، باید اینترنت را قطع کرد. وی امنیت عمومی مردم را در اولویت دانست و اظهار داشت وقتی کسی مسئولیت حفظ امنیت مردم را بر عهده دارد، حتما این کار را انجام می‌‌دهد وبرای حفظ امنیت مردم اینترنت را قطع می‌کند.
رحمانی فضلی در ادامه‌ با بیان این موضوع که از ماه‌های قبل از آغاز ناآرامی‌های آبان ماه، ورود اسلحه قاجاق در مرزها افزایش یافته بود، اظهار داشت دشمنان جمهوری اسلامی آموزش نظامی را آغاز کرده بودند. وی افزود تمام این موارد زیر نظارت دستگاه‌های امنیتی قرار داشت. رحمانی با اشاره به اینکه اگر اعتراضات مردم به خاطر بنزین می بود سطح اعتراضات بسیار گسترده‌تر می‌شد تاکید کرد گران شدن بنزین بهانه برای ایجاد آشوب در ایران شد.
رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه در مقابله با مردم به ماموران توصیه شده بود که در مقابل حملات خویشتنداری و مدارا از خود نشان دهند، خاطرنشان کرد در اعتراضات آبان هیچ مقابله مسلحانه‌ای با مردم نشد.
وی با اشاره به اینکه در هیچ مصوبه‌ای اعم از شورای امنیت، شوراهای تامین استان‌ها دستور تیراندازی و شلیک به طرف افراد وجود ندارد، افزود اسناد مربوط به توصیه به ماموران برای خویشتنداری در مقابل حملات مردم، موجود است.
رحمانی در عین حال در ادامه اظهار داشت اما در صورت حمله به پاسگاه‌ها، ماموران موظف هستند که با این افراد مقابله کنند. وی ضمن دفاع از عملکرد ماموران نیروی انتظامی برای سرکوب مردم اظهار داشت اگر نیروی انتظامی دفاع نکند، مردم قربانی می‌شوند.
وی افزود وقتی به یک پادگان، پاسگاه یا مقر حیاتی حمله می‌کنند یا مسلحانه سنگربندی می‌کنند، چنین مشکلاتی اتفاق می‌افتد.
اظهارات رحمانی فضلی در این خصوص که هبچ مصوبه‌ای در خصوص تیراندازی به مردم وجود ندارد، در حالی عنوان می‌شود که پیش از این ذوالنوری نماینده مجلس در دفاع از عملکرد وزیر کشور در خصوص کشتار مردم در آبان ماه، ضمن اینکه به عنوان فردی وابسته به جمهوری اسلامی برای اولین بار اقدام دولت در واکنش به اعتراضات آبان ماه را کشتار خوانده بود، ‌یادآور شده بود که وزیر کشور در خصوص این اقدامات نظامی علیه مردم بر اساس دستور رئیس جمهور و مصوبه ی شورای عالی امنیت ملی اقدام کرده بود و اقدام سرخودانه‌ای انجام نداده است.
رحمانی فضلی همچنین اظهار داشت امنیت برای دولت ارزش دارد و باید در چارچوب قانون از امنیت دفاع شود.
وزیر کشور با بیان اینکه اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته، به آن رسیدگی شده است یادآور شد آیت‌الله خامنه‌ای هم به دبیرخانه شورای امنیت ملی دستور بررسی حوادث آبان را داده‌ است. وی در ادامه در خصوص کشته‌شده‌های آبان‌ماه، حوادث آبان ماه را غم‌بار خوند و با اشاره به اینکه اظهارات رسانه‌ها در خصوص 8 هزار و 10 هزار نفر کشته شده طی حوادث آبان ماه صحیح نیست، اظهار داشت حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر از کشته‌شده‌ها با سلاح غیرسازمانی کشته شده‌اند. وی این تعداد را ۲۰ درصد کشته شده‌ها دانست.
رحمانی فضلی دلیل تاخیر در اعلام اسامی کشته‌شده‌ها توسط وزارت کشور را این دانست که باید دلایل، مکان و ساعت مرگ هر فرد دقیقاً معلوم می‌شد.
وزیر کشور همچنان اصرار دارد که حدود ۲۵ نفر در حوادث آبان کشته شده‌اند. این در حالی است که بسیاری تاکید دارند تعداد کشته‌شده‌های آبان ماه از ۱۵۰۰ نفر نیز فراتر رفته است.
در عین حال، اظهارات رحمانی فضلی در خصوص برنامه ریزی قبلی دشمنان برای ایجاد اعتراض‌‌های آبان ماه در حالی عنوان می‌شود که بر خلاف آنچه که رحمانی فضلی ادعا می‌کند، اگر اعتراض‌های آبان ماه در اثر مداخله خارجی صورت گرفته بود و با هماهنگی انجام شده بود، بسیار ادامه‌دارتر از آن چیزی می‌شد که کشور طی حوادث آبان ماه شاهد آن بود.
رحمانی فضلی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص شیوع ویروس کرونا در ایران و تاخیر دولت جمهوری اسلامی در اعلام وضعیت بیماری در کشور اظهار داشت تاخیری در خصوص اعلام بیماری وجود نداشته است و وزیر بهداشت به محض اطلاع از وجود بیماری در قم آن را اعلام کرده است. این در حالی است که وجود بیماری در قم نه توسط وزیر بهداشت، ‌بلکه پس از آن آشکار شد که برادر یکی از افراد مبتلا به کرونا که به واسطه‌ی ابتلا به کرونا فوت شده بود، در رسانه‌ها اعلام و علنی شد.
وی همچنین بر اصرار وزارت کشور بر تصویب لایحه‌ی جامع انتخابات تاکید کرد و یادآور شد باید برای همه انتخابات قانون جامعی وجود داشته باشد. رحمانی فضلی افزود اگر لایحه‌ی جامع انتخابات به تصویب نرسد، وزارت کشور باید در سال ۱۴۰۰ چهار انتخابات ریاست جمهوری، شورا‌های شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را با چهار قانون مجزا برگزار کند که کار مشکلی است.وی همچنین بر ضرروت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی تاکید کرد و از آمادگی وزارت کشور برای اجرای انتخابات تمام الکترونیکی خبر داد.