روشهای دولت برای جبران کسری بودجه

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز یک‌شنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به روند توسعه شتابان کشور، اظهار داشت علی‌رغم تحریم‌های غیرقانونی، در سال ۹۹ در حوزه عمرانی 3 هزار و 900 طرح به بهره‌برداری می‌رسد.وی از مردم خواست تا با وجود سختی‌های فراوان ناشی از تحریم‌ها، برای اداره کشور کاملا دلگرم و مطمئن باشند.
حسن روحانی همچنین به اقدام دولت در خصوص عدم استقراض از بانک مرکزی اشاره کرد و اظهار داشت دولت توانسته است کشور را از طریق فروش سهام مورد نظر، انتشار اوراق خزانه بودجه کشور را اداره کند. وی افزود استقبال مردم از اوراق خزانه نشان داد که پیش‌بینی دولت برای اداره و اقتصاد کشور تحقق خواهد یافت.
حسن روحانی در ادامه‌ی بحث‌های اقتصادی مطرح‌شده، به اقدام مثبت دولت در خصوص سهام‌دارشدن بخش مهمی از مردم ایران اشاره کرد و با اشاره به اینکه تاکنون چنین وضعیتی در بازار بورس وجود نداشته است، از اقدام وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای ازادسازی و عرضه مناسب سهام در بازار بورس تشکر کرد و از این نهادهای اقتصادی خواست تا مراقبت کنند که مردم به حق خود و مالکیتی که دارند برسند.
این اظهارات حسن روحانی در خصوص مالکیت مردم در حالی عنوان می‌شود که بر خلاف وعده‌های پیشین دولت‌های جمهوری اسلامی، این سهام تنها به کارمندان دولت و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق گرفته است و چندین میلیون از مردم بدون هیچ دلیل خاصی از آن محروم مانده‌اند. بسیاری از کارشناسان و حقوق‌‌دان‌ها تاکید دارند دولت حق نداشته است بخشی از خزانه‌ی کشور و بیت‌المال را که به تمام مردم ایران تعلق دارد، در قالب سهام عدالت به بخشی از مردم پرداخت کند و بقیه را از آن محروم کند. ضمن اینکه به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران بازار، آزادسازی سهام عدالت توسط دولت به بازار سرمایه آسیب جدی وارد خواهد کرد ناآشنایی و بی‌اطلاعی بسیاری از سهام‌دارانی که یک شبه سهام‌های کلیدی کشور مانند فولاد، ذوب‌ آهن، بانک‌ها و غیره در اختیار آنها قرار گرفته از چگونگی فعالیت در بورس موجب خواهد شد تا بازار سرمایه با فعالیت‌های غیرحرفه‌ای این افراد به طور جدی آسیب ببیند و فعالان واقعی بازار سرمایه از این امر متضرر شوند.
حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش بار دیگر ضمن بیان این موضوع که 100 روز از مقابله با بیماری کرونا در کشور گذشته است، کارمانه‌ی کادر درمانی و ملت ایران را در این ۱۰۰ روز مثبت ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد کارنامه خوب یکصد روزه کادر درمانی و ملت در مبارزه با بیماری کرونا در تاریخ خواهد ماند.
رئیس جمهور در عین حال به شرایط سخت برخی از استان‌ها اشاره کرد و گفت در این استان‌ها هم با کمک مردم می‌تواند از این شرایط سخت عبور کرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در هفته‌ها و ماه‌های آینده با کمک مردم بتوان از این مراحل سخت در برخی استان‌ها نیز عبور کرد.
وی ادامه‌ی روند شیوع کرونا در کشور را رو به کاهش ارزیابی کرد و اظهار داشت در کل کشور به طور میانگین بازتولید کرونا به زیر عدد یک رسیده است. این در حالی است که بسیاری از متخصصان چه در ایران و چه در جهان همچنان روند شیوع بیماری کرونا را نگران‌کننده عنوان می کنند و سازمان بهداشت جهانی در داخل ایران نیز روند شیوع بیماری همچنان بحرانی توصیف کرده و همچنان از فعالیت اجتماعی زیر مجموعه‌های سازمان ملل در کشور جلوگیری می‌کند.