بحران دیگر محیط زیستی با آتش سوزی در زاگرس

در ادامه‌ی آسیب‌هایی که به محیط زیست وارد شده و ویرانی‌های گستزده‌ای را در کشور ایجاد کرده، بار دیگر آتش‌سوزی‌های گسترده در زاگرس، علاوه بر آنکه نگرانی‌های فعالان و دلشمغولان محیط زیستی را افزایش داده است، بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص اقدامات ویرانگر در طبیعت که به خسارت‌های جبران ناپذیری منجر می‌شود را افزایش داده است.
گسترش آتش سوزی در بلوط‌زارهای زاگرس که یکی از مهم‌ترین ذخایر اکولوژیکی ایران هستند، مهار آن را ناممکن کرده و گسترش غیرقابل مهار آتش سوزی علاوه بر نابودی بخش مهمی از بافت جنگلی منطقه، به مرگ و میر گسترده‌ی بسیاری از جانوران منطقه نیز منجر شد.
در عین حال برخی از مدیران محلی، تاکید دارند که علت گسترش آتش سوزی و غیرقابل مهار بودن آن، عدم برخورداری سازمان‌های متولی از امکانات مناسب، و صعب‌العبور بودن منطقه بوده است که مانع از انتشار آتش به سایر مناطق شده است.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که سال‌هاست بسیاری از فعالان محیط زیست نسبت به نامناسب بودن امکاات اطفای حریق در کشور هشدار می‌دهند و تاکید دارند که عدم دسترسی به امکانات و تجهیزات مناسب در سال‌های اخیر از مهم‌ترین عوامل انتشار و گسترش آتش‌سوزی در مناطق مختلف کشور بوده است.
تاکنون بارها تصاویری از اطفای حریق در جنگل‌های ایران منتشر شده که افراد محلی با استفاده از ساده‌ترین ابزار در حال مهار آتش و کنترل آتش سوزی در این مناطق هستندکه عموما هم موفقیت‌آمیز نبوده است.
در همین حال جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست، با اشاره به گسترش حریق در بیش از یک دهم از اراضی منطقه حفاظت شده خائیز در منطقه‌ی زاگرس، دلیل آتش‌سوزی را بارش‌های فصلی و افزایش پوشش گیاهی و فرا رسیدن فصل گرما و نیز وزش باد‌های شدید دانسته که منجر به شعله‌ور شدن آتش‌سوزی شده است.
وی در عین حال تاکید کرد تجهیزات و بالگردهای لازم برای مهار آةش سوزی از جمله مهم‌ترین ابزاری است که باید به صورت دائمی در اختیار سازمان محیط زیست و منابع طبیعی قرار داشته باشد.
وی همچنین از مردم خواست از انداختن ته سیگار و چوب کبریت به عرصه‌های طبیعی خودداری کنند.
این اظهاراات در حالی عنوان می‌شود که عموما در این نوع آتش سوزی‌ها، اگر آتش سوزی عمدی صورت نگرفته باشد، عامل انسانی در وقوع و گسترش آتش سوزی تاثیر و نقش کمی دارد و وقوع آتش سوزی در چنین شرایطی عمدتا به خاطر واکنش طبیعی طبیعت و جنگل به خشکیدن طبیعت، تغییر اقلیم و مهیابودن طبیعت برای ایجاد آتش سوزی است.
در سال‌های اخیر تغییر اقلیم و خشکیدن طبیعت از مهم‌ترین دلایل و عوامل ایجادکننده‌ی آتش‌سوزی در سراسر جهان است که ایران نیز به علت گسترش بحرانی خشکیدگی در آن، نه تنها از این قاعده مستثنا نیست بلکه یکی از پر آسیب ترین مناطق جهان در این زمینه است.
تاکنون و طی دهه‌های اخیر هزاران هکتار از محدوده‌ی جنگلی زاگرس در اثر آتش سوزی از بین رفته و از انبود جنگل‌هایی که در منطقه زاگرس وجود داشته است،‌ بافت تنکی بیشتر باقی نمانده است.
بسیاری از فعالان محیط زیست آتش سوزی گسترده در طبیعت و چنگل‌ها و نابودی این جنگل‌ها را واکنش طبیعی جنگل برای سازگاری با محیط زیست و اکوسیستم جدید عنوان می‌کنند و تاکید دارند در شرایطی که اقلیم یک سرزمین مدام در حال خشکیدن است، جنگل و طببعت ناگزیر هستند برای سازگاری خود با شرایط اقلیمی جدبد اقدام به نابودی بخشی از باعت گیاهی و جنگلی منطبق کنند.