خصوصی سازی دولت در بازار بورس

با وجود تنش‌ها در بازار سرمایه و رکود بازار و سقوط بازار بورس در جهان به خاطر کرونا، رشد بازار بورس در ایران همچنان ادامه دارد. بورس تهران با وجود تغییر مدیریت و عرضه صد هزار میلیارد تومان اموال دولت در بازار بورس، همچنان در سطح بالایی در فعالیت است و موجب آشفتگی تحلیل‌های تحلیل‌گران اقتصادی را فراهم کرده است.
در همان حال انتقادها از عرضه اموال دولتی در بورس نیز همچنان ادامه دارد و بسیاری این اقدامات را به عنوان تلاش دولت برای جبران کسری بودجه‌ی شرکت‌ها و نه خصوصی سازی مورد انتقاد قرار داده‌اند.
این در حالی است که برخی تحلیل‌گران و فعالان بازار بورس حضور شرککت‌های عرضه‌ی اولیه در بورس را که از جمله فعالیت‌های سودآور در بورس با سود تضمین‌شده‌ای اقتصادی است از جمله دلایل فعال بودن بازار عنوان می‌کنند و تاکید دارند که وجود عرضه‌اولیه‌ها در بازار بورس با ارسال این علامت که بورس تهران همچنان شانس پویایی دارد، فعالان را در بازار حفظ کرده است. در همان حال همزمان با تغییر ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و روی کار امدن فردی نزدیک به نهاد رهبری ، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران گفته است در هفته‌های آتی بخشی از اموال دولتی در بورس ارائه خواهد شد.
با توجه به اینکه کارشناسان این شرکت‌‌ها را شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به تامین اجتماعی و نیز شستا دانسته‌اند، تاکید دارند که این عرضه‌ها مربوط به موسسات عمومی و با هدف جبران کسری بودجه نهادهایی مانند شستا و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به تامین اجتماعی است و نمی‌توان آن را واگذاری سهام شرکت‌های دولتی که می‌تواند مترادف خصوصی‌سازی حتی در حد محدود تلقی شود، یکی دانست. .
با این وصف در صورت عرضه‌ی بیش از صد هزار میلیارد تومان اموال دولتی در بورس، این اقدام که توسط سازمان خصوصی سازی صورت می‌پذیرد، نه اقدامی در راستای خصوصی سازی بلکه بخشی از جبران کسری بودجه‌ی دولت است که با واگذاری آنها در بورس، هم بخش مهمی از نقدینگی خرد در دست سرمایه گذاران کوچک را جمع‌آوری می‌کند و هم بخش مهمی از کسری بودجه خود را جبران می‌کند.
برخی تحلیل گران دلیل فعال شدن بازار بورس در ایران را سرازیر شدن نقدینگی در این بازار می‌داننند اما واقعیت به گفته‌ی فعالان بازار بورس این است که دولت با در اختیار داشن سهام شرکت‌های حقوقی و دستکاری در قیمت‌ها با هدف بالا نگه داشتن سود سهام این شرکت‌ها و اعمال تغییرات دستوری در قیمت سهام، در واقع فعالان بازار را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق و از این طریق کاملا عامدانه در حال جذب نقدینگی مردم در بازار بورس و ارائه‌ی نمایی از اقتصاد فعال و پویا در بورس است.