پمپئو و امکان تجدید نظر در تحریم های امریکا علیه ایران

در حالی که تحرکات نظامی در عراق به سطح بالایی رسیده است و برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ممکن است توافق‌هایی بین ایران و امریکا برای کاهش تحریم‌های ایران صورت گرفته باشد، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اظهار داشت احتمال دارد ایالات متحده آمریکا در خصوص تحریم‌ها تجدیدنظر کند و با کاهش برخی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران موافقت کند.
مایک پمپئو دلیل این احتمال را مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرده و گفته است امریکا ممکن است در سیاست‌های خود در قبال ایران بازنگری کند. گرچه مایک پمپئو زمان مشخصی را برای این اقدام ذکر نکرده است، ‌اما این اولین بار است که وزیر امور خارجه امریکا به صراحت از احتمال کاهش تحریم‌ها علیه ایران بدون این که ایران اقدامی عملی در این خصوص انجام داده باشد، صحبت می‌کند. در همان حال وزیر امور خارجه امریکا بار دیگر تاکید کرد کمک‌های پزشکی و بشردوستانه مشمول تحریم‌های امریکا نخواهد شد.جمهوری اسلامی در روزهای اخیر تلاش کرده است تا با آزادسازی برخی از منابع بلوکه‌شده‌ی ایران در سایر کشورها، و در شرایطی که فروش نفت جمهوری اسلامی ایران، به عنوان تنها منبع درامدی جمهوری اسلامی بسیار محدود شده است ، تلاش‌هایی را برای کسب درامد ارزی به منظور تامین مایحتاج عمومی کشور و جبران کسری بودجه انجام دهد.
این درحالی است که با وجود کاهش قابل توجه میزان صادرات نفتی ایران، قیمت نفت نیز به پایین‌ترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است که حتی در صورت فروش نفت نیز بحران مالی جمهوری اسلامی را مرتفع نخواهد کرد.
مایک پمپئو در همین حال تاکید کرده است که ایالات متحده امریکا ممکن است به مرحله‌ای برسد که در مواضع خود در اعمال تحریم‌ها بازنگری کند. وی اظهار داشت امریکا مدام همه‌ی سیاست‌های خود را ارزیابی می‌کند.
در همین حال گزارش‌هایی از تحرکات نظامی گسترده در عراق توسط نیروها و جنگنده‌های امریکایی به ثبت رسیده که برخی از ناظران آن را نوعی رجزخوانی توسط امریکا برای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده‌اند. و معتقدند که ممکن است امریکا حمله سنگینی ممکن است علیه نیروهای عراقی طرفدار ایران انجام خواهد داد .
برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ممکن است معامله‌ای بین ایران و امریکا در خصوص حمله سمبلیک به برخی هواداران ایران در عراق انجام و در همان حال رفع برخی از تحریم‌ها علیه ایران مطرح شده باشد. در عین حال برخی از منابع خبری نیز احتمال معامله بین ایران و امریکا را نامحتمل دانسته‌اند.
به گفته‌ی برخی تحلیل‌گران در صورتی که تغییری اساسی در وضعیت اقتصادی ایران و درامدهای ارزی ایران رخ ندهد، شرایط اقتصادی جمهوری اسلامی در ماه‌های آتی به شدت وخیم خواهد شد. این در حالی است که کمتر از یک ماه دیگر تورم سالانه‌ی ایران که معمولا در اردیبهشت ماه رخ می‌دهد، صورت خواهد پذیرفت و پیش‌بینی می‌شود که در شرایط فعلی که بخش مهمی از طبقات پایین جامعه به خاطر شیوع کرونا درامد اصلی خود را از دست داده‌اند در تامین هزینه‌های لازم برای تامین حداقل‌های زندگی دچار مشکلات جدی و حاد شوند.